Permalänk
Melding Plague

DVI på väg bort

<font style="font-size: 10pt"><b>DVI på väg bort</b></font> <small class="small">måndag 6 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Enligt analysfirman In-Stat kommer DVI (Digital Visual Interface) att försvinna på hemelektronik skriver <a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20060205225815.htm..." target="_blank">X-Bit Labs</a>. Hos datorer kommer dock DVI leva kvar längre, främst tack vare att nya standarder för datorer brukar ta lång tid på sig innan de blir etablerade.
<br />
<br />DVI tappar marknadsandelar till systerteknologin HDMI (High Definition Multimedia Interface) inom hemelektronik. Det finns främst enligt In-Stat främst två anledningar till att DVI tappar sitt stöd:
<br />
<br /><i>”There are two reasons for the projected DVI decline: One is that the recently released HDMI 1.2 specification makes the standard more compatible with PCs. The second is two new specifications announced in 2005, DisplayPort and Unified Display Interface (UDI), which offer higher bandwidth and simpler design than DVI”</i>
<br />
<br />Antalet tillverkade produkter med HDMI ökade från 5 miljoner år 2004 till 17,4 miljoner förra året. Under 2006 kommer 66 miljoner DVI-utrustade produkter att tillverkas, en siffra som sedan kommer att stadigt sjunka. Avslutningsvis räknar In-Stat med att DVI är helt försvunnit från hemelektronik redan år 2008.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ha, bull. De vill ha bort DVI från marknaden för att det inte stödjer de krypteringar som HDMI m.fl. nyttjar.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

"One is that the recently released HDMI 1.2 specification makes the standard more compatible with PCs."

På vilket sätt är HDMI mer kompatibel med PC:n är DVI?
Och vilka nackdelar finns med DVI?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
...

Snarare precis tvärtom. Att hemelektroniken är så sega på att ta till sig nya standarder. Jag menar, är ju först nu som det blir vanligt med ett digitalt alternativ! Och eftersom DVI inte är så utspritt ännu så är det lättare för dem att byta.

En annan anledning till varför datorn inte kommer byta på en gång är för att HDMI inte är bättre.

Sen stödjer väl HDMI ljud också? Är väl även det som gör att det passar mer i vardsagsrummet än i datorn.

Sen undrar jag också hur tusan HDMI kan vara mer kompatibelt med PCn när DVI == PC

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Ha, bull. De vill ha bort DVI från marknaden för att det inte stödjer de krypteringar som HDMI m.fl. nyttjar.

Det enda jag vet om är HDCP och det finns till DVI, och eftersom det är digitalt så borde det inte vara några problem att byta krypteringsteknik, enda "nackdelen" är att alla konsumenter måste köpa nya TV apparater m.m. Men det är ju samma sak med HDMI.

Permalänk
Medlem

Tråkiga med HDMI är att det ofta krävs HDCP kompatibel hårdvara för att kunna nyttja "kabeln".

Permalänk
Medlem

Anledningen till detta är att de vill ha över folk till DisplayPort och HDMI istället som stöder kopieringsskydd (samt ljud).

Inga andra anledningar.

Permalänk
Medlem

Bör tillägas att HDMI kablar också är SVINdyra.. Gav 1100kr för en Supra HDMI kabel.. En av få kablar som certifierats skall klara över 10meters överföring...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
Bör tillägas att HDMI kablar också är SVINdyra.. Gav 1100kr för en Supra HDMI kabel.. En av få kablar som certifierats skall klara över 10meters överföring...

Jag har investerat i en vanlig "noname" DVI-kabel från InWarehouse som inhandlades för runt 200 kr. Kabeln är 5 meter och används mellan grafikkortet och min DiBoss lcd-tv. Dock bör tillläggas att när det är väldigt mörka filmsekvenser ser man lite artefakter i form av blåa prickar som studsar. Detta ser man endast om man sitter några cm från TV:n, men ändå. Maxgränsen för DVI-standarden ligger väl på 5 meter enligt specifikationerna även om man kan inhandla svindyra kablar (Monster och dylikt) som är längre än så. HDMI ska väl klara upp till 25 meter om jag inte missminner mig.

Varför behöver digitala kablar vara av så jävla bra kvalité egentligen? Jag menar antingen ska det funka och man får perfekt bild eller så ska man inte se nånting alls. Analoga HIFI-kablar kan kosta hur mycket som helst om man vill ha rent ljud, men en optisk TOSlink-kabel kostar en 100-lapp på Clas Ohlson och då får jag perfekt 5.1 digitalt. (Iofs måste man ju ändå ha analoga kablar ut till högtalarna från förstärkaren...)

Men det stör lite att det uppstår artefakter med min 5 meters snik DVI-kabel, även om det knappt är synbart. Vad det beror på kan man ju spekulera i, kanske mitt Sapphire 9800 Pro pumpar ut för klen signal eller så uppstår det störningar i kabeln då den ligger bredvid massa andra kablar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten
Jag har investerat i en vanlig "noname" DVI-kabel från InWarehouse som inhandlades för runt 200 kr. Kabeln är 5 meter och används mellan grafikkortet och min DiBoss lcd-tv. Dock bör tillläggas att när det är väldigt mörka filmsekvenser ser man lite artefakter i form av blåa prickar som studsar. Detta ser man endast om man sitter några cm från TV:n, men ändå. Maxgränsen för DVI-standarden ligger väl på 5 meter enligt specifikationerna även om man kan inhandla svindyra kablar (Monster och dylikt) som är längre än så. HDMI ska väl klara upp till 25 meter om jag inte missminner mig.

Varför behöver digitala kablar vara av så jävla bra kvalité egentligen? Jag menar antingen ska det funka och man får perfekt bild eller så ska man inte se nånting alls. Analoga HIFI-kablar kan kosta hur mycket som helst om man vill ha rent ljud, men en optisk TOSlink-kabel kostar en 100-lapp på Clas Ohlson och då får jag perfekt 5.1 digitalt. (Iofs måste man ju ändå ha analoga kablar ut till högtalarna från förstärkaren...)

Men det stör lite att det uppstår artefakter med min 5 meters snik DVI-kabel, även om det knappt är synbart. Vad det beror på kan man ju spekulera i, kanske mitt Sapphire 9800 Pro pumpar ut för klen signal eller så uppstår det störningar i kabeln då den ligger bredvid massa andra kablar.

Ang billiga digitala ljudkablar:
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/kablar/digitalkablar/...
3000:- för en meter (iof inget mot analoga motsvarigheterna, men ändå)

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Ang billiga digitala ljudkablar:
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/kablar/digitalkablar/...
3000:- för en meter (iof inget mot analoga motsvarigheterna, men ändå)

Citat:

SA-OF8N-koppar (99.999999% ren)

Helt sjuk kabel.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Testat endel hdmi kablar och fått välldigt varierande resultat när jag kört de mot min prolle.. skuggor, fel färger, brus är endel av de olika fenomen som dykt upp.. Anledning till detta finns det säkert en uppsjö till.. Största problemen dök upp när jag körde upplösningarna 720P/1080i. 1080p har jag inte kunnat testa eftersom min prolle inte stödjer så hög upplösning.

Sedan att en digitalljudkabel är billigare är inte så svårt att förstå..
Den skall transportera ljud och inget annat..

Tycker dock fortfarande inte att man skall behöva betala så mycket pengar för att få en någelunda bra kabel...