Permalänk
Medlem

Går ej att sätta i 4 RAM-minnen

Tjena!

Jag har 4x 512-minnen, 2 st corsair och 2 st kingston. Jag kan sätta in båda kingstong eller båda corsair, men de vägrar fungera med varandra. Om jag har i alla fyra minnena cepar sig datorn antingen vid BIOSen elle vid booten. Den vägrar helt enkelt starta. Ibland får den inte ens signal från skärmen (!).

Minnena fungerar utmärkt var för sig, så problemet ligger nog inte i minnena. Kan det vara moderkortet som bråkar? Jag behöver mina 2gb för att köra BF2!

Tacksam för svar

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem

Re: Går ej att sätta i 4 RAM-minnen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xstar
Tjena!

Jag har 4x 512-minnen, 2 st corsair och 2 st kingston. Jag kan sätta in båda kingstong eller båda corsair, men de vägrar fungera med varandra. Om jag har i alla fyra minnena cepar sig datorn antingen vid BIOSen elle vid booten. Den vägrar helt enkelt starta. Ibland får den inte ens signal från skärmen (!).

Minnena fungerar utmärkt var för sig, så problemet ligger nog inte i minnena. Kan det vara moderkortet som bråkar? Jag behöver mina 2gb för att köra BF2!

Tacksam för svar

enkelt test, sätt i ett kingston och ett corsair. Funkar det... är det något mysko med moderkortet och fyra minnen. Funkar det inte så kan du inte kombinera dessa minnen med varandra

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

börja att kolla i manualen om ditt moderkort klarar 4 minnen av den hastighet du försöker köra .

vissa moderkort klarar inte att köra 4 minnen i lika hårda inställningar så kanske måste köra i cl2.5 2t eller någonting sådant.

tex minne A går på snabbare timings än minne B , då kan det vara en bra ide att testa om minne A funkar på samma som B då B inte klarar att gå lika snabbt som A .

Annars när man kör olika minnen så gäller det att hitta inställningar som funkar på bägge minnes typer så kolla vilka inställningar som minnena jobbar på varje typ för sig sedan får du försöka hitta en inställning som bägge klarar.
Bara att ta fram papper och penna och testa ena minnestypen och skriva upp alla settings den funkar på sedan den andra för att se vad bägge klarar drygt som faan.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk

Det är jättebra att skriva vilket moderkort man försöker pula ner stickorna i, blir lite enklare att svara då!

Testa www.moderkortstillverkarenshemsida.com där finns all info du behöver om ditt mb. Eller "rtfm"......

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Sorry! Rtfm har inte hjälpt mig så mycket och jag har googlat utan några hjälpsamma resultat. Glömde moderkortet... Asus A8V Deluxe. Tack så jättemycket för tipsen! Ska testa 1 st corsair och 1 st kingston, kommer strax!

EDIT: Funkade inte heller. A8V Deluxe verkar inte vara kompatibelt med mina konfiguration. Jävla moderkortshelvete. Jag testade med ett par gamla ECD-skadade corsair, och nu funkar allting jättebra. It's a mysko värld. Hmm. Jaja!

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes