Opera 9 Technology Preview 2 idag, Firefox 2 Alpha 1 på fredag

Permalänk
Melding Plague

Opera 9 Technology Preview 2 idag, Firefox 2 Alpha 1 på fredag

<font style="font-size: 10pt"><b>Opera 9 Technology Preview 2 idag, Firefox 2 Alpha 1 på fredag</b></font> <small class="small">tisdag 7 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Opera har släppt en ”technology preview” av nästa version av deras webbläsare. Bland nyheterna märks en förbättrad popup-blockerare, Bittorrent-klient, möjlighet att spara sajtspecifika inställningar och en widget-funktion som använder sig av AJAX applikationer. Läs mer om detta och ladda hem programmet hos <a href="http://labs.opera.com/news/2006/02/07/2/" target="_blank">Opera Labs</a>.<br /><br />Enligt planeringskalendern på Mozilla Wiki skall Alpha 1 av Firefox 2 släppas nu på fredag, läs mer på <a href="http://wiki.mozilla.org/Firefox:2.0_Product_Planning:Draft_Pl..." target="_blank">mozilla wiki</a>.<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom fixar så att firefox inte sluuuukar minne :/

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Trevligt med bittorent-klient!

Permalänk
Medlem

Widgetfunktionen låter lite onödigt för oss Operanvändare i OS X miljön...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Hoppas dom fixar så att firefox inte sluuuukar minne :/

Det kom en uppdatering i förra veckan där de fixade en del sådana buggar. Hurvida den fixade alla vet jag inte. Hur som helst så har jag aldrig märkt av dessa buggar.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Mitt firefox äter också gigantiska mängder minne. Har varit uppe på 270mb+ många gånger sedan 1.5, med ~5 tabs. Har även laddat ner "fixen".

Permalänk
Medlem

Min polare har fått firefox att dra ~600mb en gång...visst han hade lite tabs, men det var fan sjukt

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

280MB just nu med 37 tabs uppe (ja, jag använder mer eller mindre alla av dom). Inte så farligt med tanke på hur pass många tabs det är, men av egen erfarenhet vet jag att Fx kan dra uppåt 200MB även med få tabs uppe. Borde dom egentligen ha löst innan dom släppte den skarpa versionen :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Jag har 71 tabs i Opera 8.51 och den drar bara 160MB...

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Hur mycket minne som går åt borde vara mer knutet till vilken sida som visas på varje tab och inte hur många tabbar man har..

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem

Bah, det är väl därför man har 2GB ram?

Permalänk
Medlem

Denna version av opera välkomnas starkt.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Hedersmedlem

Hörru nyhets-Jonas, det heter "technology" inte "techonlogy".

Mer om TP2 -> http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=55709...

Permalänk
Medlem

Med Firefox ver 1.6a1 har jag inte märkt av att den slukar något minne.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=3R4$3R=-
Jag har 71 tabs i Opera 8.51 och den drar bara 160MB...

Finns det något sätt att få tabbarna att sträckas ut på fler rader än en? Antar att du är rätt person av fråga av någon anledning...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Finns det något sätt att få tabbarna att sträckas ut på fler rader än en? Antar att du är rätt person av fråga av någon anledning...

Högerklicka på tabbraden | Customize | (fliken Toolbar) | ändra 'wrapping' till 'Wrap to multiple lines'

Permalänk
Medlem

Hur ser man nedladdningar i nya torrentklienten?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
Bah, det är väl därför man har 2GB ram?

Något så simpelt som att surfa ska inte kräva mycket i ram och verkligen inget man behöver 2 gb för. På sin höjd 256 mb (inkl. valfritt OS).

För det hoppas jag att inte operas smidighet blir sämre tack vare torrentklienten. Annars är det ju en trevlig funktion och hakar firefox på så blir nog lagliga torrents vanligare så kanske det går lite snabbare när stora releaser precis har släppts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Högerklicka på tabbraden | Customize | (fliken Toolbar) | ändra 'wrapping' till 'Wrap to multiple lines'

Eller placera tabbarna på någon av sidorna på skärmen, själv har jag mina på höger sida, går utan problem in över 40 tabbar i 1600*1200 (en tabb är mycket mindre på höjden än på längden). Ett extra plus är också att man får mer skärmyta på höjden då man inte har en rad, eller flera, som tas upp av tabbar.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Högerklicka på tabbraden | Customize | (fliken Toolbar) | ändra 'wrapping' till 'Wrap to multiple lines'

Tack. Dock vet jag inte om det va bättre eller sämre. Skulle va skönt om den kunde trycka ihop dem lite, och sedan wrappa neråt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Hur ser man nedladdningar i nya torrentklienten?

De lägger sig som vanliga nerladdningar i transfertabben. Väldigt smidigt om jag själv får säga det.
Det enda konstiga är väl att den inte allokerar hela filerna innan den börjar tanka. Men men...

edit: Listorna som man får välja i är konstiga för mig. De får för sig att ändra tillbaka till det värde de hade varje halvsekund, så det går knappt att ändra dem.