Permalänk

Varför amd 64bit?

Hejsan !

Kollade rnt lite och jag har ju amd 64bit i min dator. Nu undrar jag vad gör 64bitarn som är så bra ?
Jag vet man måste använda tex win 64bit för att man skall kunna använda 64an sedan lästa jag den största grejen med 64an är att minnet används effektivare stämmer detta ?
Och vilket minne menar dom isådannal fall?
Och he he vad är 64an mer bra på ?

Mvh jonas

Permalänk

den kan hantera 64bits beräkningar som inte en 32bits kan göra . å jo 64bits kom ut innan ett 64bits windows kom ut ,. :I

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är mest för att det ska vara en framtidssäker teknik, tror jag... när Vista kommer så blir det ju 64.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ja, men varför är en A64 bättre idag? Och utan 64-bitars-OS? Och bättre än en P4 med EM64T?

Jo, det beror på lite olika faktorer, en är integrerad minneskontroller, en annan är kortare pipeline.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk

64-bitars processorer kan adressera mkt mer minne... Flera TB ist för 4 GB.
Det ska nog gå lite smidigare att beräkna 64-bitars tal med en 64-bitars CPU också...

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem

Men är det inte så att AMD 64:orna inte är renodlade 64bitare? Har för mej att jag har läst något sådant?

Permalänk
Medlem

I och med att AMD ökade från 32bitar till 64bitar lyckades de öka antalet register från 8st till 16st att lagra instruktionerna i. Detta är fortfarande en svaghet i x86-familjen men den blev åtminstone snabbare.

64bitar ger också möjlighet för mer än 4GB RAM.

Många ser det som att hade inte AMD lyckats göra denna 64bitars uppgradering hade x86 dött ut.

Permalänk

Finns det redan 64 bitars OS?

MVH

Micke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiasko1983
Finns det redan 64 bitars OS?

MVH

Micke

Det har funnits 64bitars cpuer sedan 80talet...

Och det finns operativsystem för 64bitars x86 också. Kolla in *BSD eller Linux.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Det har funnits 64bitars cpuer sedan 80talet...

Och det finns operativsystem för 64bitars x86 också. Kolla in *BSD eller Linux.

men det finns inget windows av idag som är 64bitars,eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiasko1983
men det finns inget windows av idag som är 64bitars,eller?

jo windows xp 64 finns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
jo windows xp 64 finns

Och Windows XP 64-bit edition men det är till IA 64.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk

men om man inte har windows xp 64 så utnytajar man alltså inte hela processorns kraft?

EDIT: jag har windows xp professional läste någon stans att det var 64 bitars komplitabelt?

ursäckta att detta vart ltie off topic

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Hejsan !

Kollade rnt lite och jag har ju amd 64bit i min dator. Nu undrar jag vad gör 64bitarn som är så bra ?
Jag vet man måste använda tex win 64bit för att man skall kunna använda 64an sedan lästa jag den största grejen med 64an är att minnet används effektivare stämmer detta ?
Och vilket minne menar dom isådannal fall?
Och he he vad är 64an mer bra på ?

Mvh jonas

Atlhon 64 är inte bara bra i 64 bitars OS. Utan den är även den snabbaste processorn som finns att få tag på till hemdatorer. Mycket tack vare att den har integrerrad minneskontroller i processorn. Som gör att processorn har direktkontakt med RAM istället för via nordbryggan. Det gör datorn mycket snabbare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Men är det inte så att AMD 64:orna inte är renodlade 64bitare? Har för mej att jag har läst något sådant?

Dom är äkta 64bits processorer. Men dom klarar 32bitars tal utan emulering och är på så vis även äkta 32bitars processorer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiasko1983
men det finns inget windows av idag som är 64bitars,eller?

Jo.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Och Windows XP 64-bit edition men det är till IA 64.

/Adrian

Finns till X86-64 också. Eller AMD64 som dom döpte om det till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
men om man inte har windows xp 64 så utnytajar man alltså inte hela processorns kraft?

EDIT: jag har windows xp professional läste någon stans att det var 64 bitars komplitabelt?

ursäckta att detta vart ltie off topic

Datorn har väldigt mycket kraft i 32 bit också. Men man kan tjäna en hel del på 64 bits.
Som mest har jag sett 8(!) gånger prestandaökning på 64bit mot 32 bit. Men då ar det ett program som innehöll väldigt mycket mattematik.

OT: Är det någon som vet varför multicitat funktionen är avstängd? Kan inte citera flera på en gång på normalt vis.

Permalänk

Men menar du att arbeta i windows blir snabbare eller blir programmen, spelen man kör också snabbare om man har XP 64-bitars?

MVH

micke

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiasko1983
Men menar du att arbeta i windows blir snabbare eller blir programmen, spelen man kör också snabbare om man har XP 64-bitars?

MVH

micke

Windows blir snabbare. Men windows är ju så snabbt så det märks ju inte.
Men alla program som är 64bitars blir snabbare. Och dom behöver 64 bits windows för att fungera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Windows blir snabbare. Men windows är ju så snabbt så det märks ju inte.
Men alla program som är 64bitars blir snabbare. Och dom behöver 64 bits windows för att fungera.

ahaa..så du tycker det är att rekommenderas att köra på win XP-64-bit om man kan?

MVH

micke

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiasko1983
ahaa..så du tycker det är att rekommenderas att köra på win XP-64-bit om man kan?

MVH

micke

Det säger jag inte. jag säger att det blir snabbare. Men det finns ont om 64-bitars drivrutiner. Så det allra bästa är 32bitars Windows ett tag till...

Permalänk

Aaah jag förstår..tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

nvidia har iaf drivrutiner till xp64 så om du har ett nforce mobo å ett nvidia graffe å inget annat om behöver drivrutiner e det ju lungt

Permalänk

Har det systemet som står skrivet i signaturen

MVH

micke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiasko1983
Har det systemet som står skrivet i signaturen

MVH

micke

modekortet och grafikkortet ska inte vara några problem men har du nåt annat som ska isntallera, mp3, kamera osv så e det nog ganska svårt just nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
modekortet och grafikkortet ska inte vara några problem men har du nåt annat som ska isntallera, mp3, kamera osv så e det nog ganska svårt just nu

ahaa ok, nåjja då tuffar jag vidare på det "vanliga" XP-32bit än så länge då

Permalänk

Varför gör man inte windows 64 pro bakåt komplatibelt ?
Sedan måste man använda win 64 för att få ut all kraft ut ur processorn ?
Om jag fattade det rätt så används vissa av funktionerna i win xp pro av 64 bits processorn ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Varför gör man inte windows 64 pro bakåt komplatibelt ?
Sedan måste man använda win 64 för att få ut all kraft ut ur processorn ?
Om jag fattade det rätt så används vissa av funktionerna i win xp pro av 64 bits processorn ?

Det är en 64bits processor. Du behöver ett 64bits OS för att använda 64bitar.
Windows XP är i sitt 32bits utförande oförmöget att uttnyttja mer än just max 32 bitar.
Sen att Athlon 64 är jävligt snabb 32bitars processor också gör ju inte saken sämre.

Och Windows 64 klarar att köra 32bitars program. Drivrutinerna måste bara vara 64bits. Det är där problemet ligger. Inte många har 64bits drivrutiner. Men det kommer med Vista sen.

Permalänk

Okej !
Så i vista så kommer 64bit och allt detta med drivisar ?
Någon som vet när vista skall komma ut på marknaden ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Okej !
Så i vista så kommer 64bit och allt detta med drivisar ?
Någon som vet när vista skall komma ut på marknaden ?

inga källor men har för mig de va 2007 nån gång

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk

Okej !
Dåfår man köra win xp pro ett tag till då !