Permalänk
Medlem

Ström

När jag startar datorn med mitt nya grafikkort (geforce 6600gt 128mb) säger datorn att den får för litet ström, vad jag kan se finns ingen speciell strömkontakt till grafikkortet och då är det väl nätagget som ger för lite.. finns det något program så man kan kolla hur mkt ström varje komponent får och hur ska jag ändra isåfall så att nätagget ger mer ström ?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASP520WBLA har ett sådant nätagg

jag har även 2 hårddiskar 120 respektive 200 GB.
2x 512mb ram
pentium 4 3.0ghz processor.
dvd brännare
cd-rom
diskett
ljudkort

detta är då mina komponenter det jag dock tvivlar på är att nätagget inte klarar av att driva allt detta.. och ifall de nu är så.. måste jag då koppla bort någon hårddisk för att ge mer ström till annat ?'

/Niklas

Permalänk
Hedersmedlem

Är grafikkortet AGP eller PCI-E? Om AGP så SKA det ha en extra strömmatning annars är det nåt väldigt annorlunda. Ditt nätagg borde hur som helst räcka till för de komponenterna. Har du kopplat alla nödvändiga kontakter från nätdelen till moderkortet? Har ingen egen erfarenhet av kort med PCI-E portar men de flesta moderkort idag har ju förutom 20/24-pinskontakten ofta nån extra strömmatning som måste anslutas. Ber om ursäkt ifall det är lite rörigt skrivet man har försökt täcka upp både AGP och PCI-E. Hoppas det är till någon hjälp.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Det är AGP, och de kontakter från nätagg till moderkort är ju den 20 pin och en 4 pin som man kopplar på moderkortet..

Men det finns ingen speciell ström sak till sjävla grafikkortet, alltså en pin kontakt eller något som sitter på moderkortet..

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för märkligt kort? Har aldrig sett nåt 6600gt AGP utan extra strömkontakt eftersom AGP-porten inte klarar att leverera den ström som behövs för att driva GPUn.

Tillägg:
Exempelbild--- http://media.hardwareanalysis.com/articles/small/11331.jpg

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Hmm det är ett intel 865pe neo-series moderkort socket 478..

Men alltså den enda form utav ström grejj på grafikkortet är ju från dess fläkt till själva kortet men det finns ingen "vanlig" kontakt på själva grafikkortet..

Permalänk
Geeks
SweClockers

Korspostning är inte tillåtet. Läs reglerna.
Genom att bryta mot reglerna och korsposta har du förlorat möjligheten att få svar på din fråga.

*Tråd låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015