CPU-kylare med heatpipes från Arctic Cooling testade

Permalänk
Melding Plague

CPU-kylare med heatpipes från Arctic Cooling testade

<font style="font-size: 10pt"><b>CPU-kylare med heatpipes från Arctic Cooling testade</b></font> <small class="small">onsdag 8 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Arctic Cooler Freezer 7 Pro och Freezer 64 Pro är två nya relativt billiga processorkylare som använder sig utav heatpipe-teknologi. Kylarna är likadana, förutom att monteringsanordningen passar LGA775 för 7 Pro-modellen respektive socket 754/939/940 för Freezer 64 Pro. X-Bit Labs har testat och jämfört med några andra populära CPU-kylare.
<br />
<br /><i>”The processor cooling solutions using heatpipe technology start little by little moving from the high-end price segment to the mainstream category. As for the $30 price range, we could also sometimes come across heatpipe coolers here, although we have to admit that the solutions in this price group have always been considerably less efficient than the more expensive heatpipe products from Zalman, Thermaltake or CoolerMaster, for instance.”</i>
<br />
<br />Läs vidare hos <a href="http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/arctic-cooli..." target="_blank">X-Bit Labs</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

hum, min cpu ligger på ca 29-32 med den kylaren (freezer pro) å endå ligger fläkten på lågvarv. kanske 26 grader i rummet å rätt bra cirkulation i burken

cpu: 3500+ Venice @ 2.7ghz
bios: 12 december 05

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker dom kylarna är så smidiga och presterar bra nog för de flesta och för nybörjare är dom mycket bra då man inte behöver byta plattan bak på moderkortet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Jag älskar min Freezer 64. Ligger på 31 grader om jag har stängd låda och endast 1 fläkt ut på låg varv. Kung på pris/prestanda.

Visa signatur

A64 3500+ | DFI LP NF3 Ultra-D | 1024MB | 120GB | TruePower 480W | 6600GT 256MB | SB Audigy | Copperhead | G15
AMD Athlon64 X2 4600+ säljes! http://marknad.sweclockers.com/visa_annons.php?aid=31316

Permalänk

grabbar ni får vakna till lite,

glöm dom tempsen, inte en chans i världen.
lita inte på sensorerna på moderkortet.

mät med en digitalmätare/multimeter, eller inte kanske, kmr nog göra er besvikna.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Va inte så negativ nu jag är iaf helnöjd med min och kan klocka riktigt bra..

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk

antar zalmans 7700aclu inte är en topp kylare sitter på min P4 northwood 3ghz

vilken ska man egentligen ha idag som är riktigt bra på S478 CPU?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

bästa kylaren

Visa signatur

Amd 64 3000+ | 512x4 | Gforce 6800ultra (agp8x) | 80gigx2 | Razer diamonback | eXactMat | 19"TFT

Permalänk
Citat:

grabbar ni får vakna till lite,

glöm dom tempsen, inte en chans i världen.
lita inte på sensorerna på moderkortet.

mät med en digitalmätare/multimeter, eller inte kanske, kmr nog göra er besvikna

jadu jag har redan 2 sensorer + den på moderkortet å alla står på samma så jag e inte besviken

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Har en Freezer 7, ligger runt 46 grader idle och 60 full load. Maxar jag fläkten går den ner till 38 grader idle. Värkar dock som att detta är en ny utgåva av kylaren, min har 2 lite större heatpipes och en annan fläkt.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
grabbar ni får vakna till lite,

glöm dom tempsen, inte en chans i världen.
lita inte på sensorerna på moderkortet.

mät med en digitalmätare/multimeter, eller inte kanske, kmr nog göra er besvikna.

hur skall de mäta tempen med en multimeter?

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

De ser ju ut som rätt skapliga budgetkylare. Möjligheten att justera riktningen de blåser i är ett plus.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk

Märkligt test, jätteskillnad mellen resultatet när cpuns diod resp moderkortets mätare används...

Permalänk
Medlem

om folk bara kunde inse engång för alla att chansen att tempdioderna på moderkorten visar rätt är minimal...

btw... står inte detta i OC FAQn?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tbax
om folk bara kunde inse engång för alla att chansen att tempdioderna på moderkorten visar rätt är minimal...

btw... står inte detta i OC FAQn?

Kolla in siffrorna igen... verkar vara att vissa av kylarna blåser på moderkortets tempsensorer. Jag skulle inte lita alls på testet, åtminstone delen där MBs sensorer nyttjas. Lägga ner så mycket jobb på ett test och inte ens sätta fast en riktig tempsensor på processorn...

Permalänk
Medlem

Man ska inte stirra sig blind på sjävla temperaturen bättre att kolla skillnaden mellan load och idle eller mellan olika kylare för att se hur den presterar.

Visa signatur

C2Q Q6600 @ 3500Mhz | Gigabit P35 DS4 | OCZ DDR2 PC8500 4096MB Reaper HPC | BFG 8800GT 512 PCX | 2xSamsung SpinPoint F1 750GB| Seagate Baracuda 120Gb 7200rpm 8Mb | Seagate Baracuda 200Gb 7200rpm 8Mb| Samsung SpinPoint T166 400GB| Samsung SpinPoint T166 500GB | Vattenkyld

Permalänk
Medlem

När det gäller siffrorna på cpun så är dom iaf jämförbara sinsimellan, det gör att man ser hur kylarna presterar i förhållande till varandra.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag tycker dom kylarna är så smidiga och presterar bra nog för de flesta och för nybörjare är dom mycket bra då man inte behöver byta plattan bak på moderkortet.

fy f'n vad jag hatar det. Pajjade en kompis mobo när jag skulle göra det. Usch.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Har en Freezer 7, ligger runt 46 grader idle och 60 full load. Maxar jag fläkten går den ner till 38 grader idle. Värkar dock som att detta är en ny utgåva av kylaren, min har 2 lite större heatpipes och en annan fläkt.

Hmm ja det är väll den gamla freezern? det är la Freezer 7 Pro det handlar om här =P (och så klart amd versionen)

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk

Min cpu är 25 grader har en ninja med en 120mm Fläkt på som snurrar låg varv.
Men nordbryggan därimot är 48 gradar

Har ett dfi lan party ultra d moderkort. och en 3500+ amd

Visa signatur

My name is solid and i made a pie

Permalänk

alltså SNELLA!! VAKNA här innne, vart har alla leets tatt vägen ? ?, Lita Inte På Sensorerna På ModerKortet, För Att Dom Visar Fel!!

du kan inte ha 25 grader med en luftkylare så länge du inte har runt 10-13 grader i huset men det är inte normalt

Kan inte ALLA här skaffa sig en Multimeter och mäta sina temps med.

varför tror ni på detta ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Kan inte ALLA här skaffa sig en Multimeter och mäta sina temps med.

Och precis hur hade du tänkt mäta det med en multimeter?

Min multimeter mäter spänning och resistans, inte någon temperatur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
alltså SNELLA!! VAKNA här innne, vart har alla leets tatt vägen ? ?, Lita Inte På Sensorerna På ModerKortet, För Att Dom Visar Fel!!

du kan inte ha 25 grader med en luftkylare så länge du inte har runt 10-13 grader i huset men det är inte normalt

Kan inte ALLA här skaffa sig en Multimeter och mäta sina temps med.

varför tror ni på detta ?

Tagga ner lite, för de flesta är det inte så viktigt att mäta temperaturen 100% korrekt att de vill gå och lägga pengar på mätinstrument.

Permalänk
Medlem

För det första heter en termometer som redan sagts inte multimeter vilket är en mätare av elektricitetens egenskaper.

Sedan så är det faktiskt så att moderkortens temp mätare är en fingervisning på temperaturen, dock så går det nästan alltid att gämföra olika kylare med samma temp sensor pga. att det oftast är offset som är fel, inte själva graderna.

Jag skulle också vilja påpeka till de som kanske inte vet om det att A.N'doja har rätt i att en cpu INTE kan bli mindre än 30-35 grader med luftkylning i ett rum med rumstemp.

Detta pga. att värmeavledningen blir mindre ju mindre skillnaden i temp blir.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

vet att bios inte visar alltid rätt men skrev ändå. kan säga jag inte har det så himla varmt i rumet 18-20 grader. men tror inte att bios visar rätt har fixat nyaste bios. får kolla med en termometer och se va jag har för temp

Visa signatur

My name is solid and i made a pie

Permalänk

haha jag har sensorer på 2 ställen runt cpun, en på kopparkärnan, och en på sidan av cpun BÅDA visa 25-32 så jag tror INTE att dom räknar fel,

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majkey
Hmm ja det är väll den gamla freezern? det är la Freezer 7 Pro det handlar om här =P (och så klart amd versionen)

Missa den där "pro" grejen ^^

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är mer intressant att Zalman spöade TT-Big:)

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk

en fråga vilken är den bästa CPU kylaren för socket 478 tror inte på min Zalman längre en 7700ALCU

så ska man kika på en A.Cooler-freezer för en S478 eller nån annan

har ni nå tips?

denna verkar ju inte vara så där jätte bra som denn tråd är om

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_051214_Fem_120k...

Kolla hela testet,det borde kunna ge tips om kylare.

Visa signatur

Geekier than you