Permalänk
Medlem

Minneskapacitet Asus A8N xxx kort

Hej!

Jag tänkte bara vidareförmedla en kalldusch jag fick av Asus när det gäller kapaciteten på minneshantering för A8N serien av moderkort, frågan ställdes specifikt för Asus A8N SLI Premium som jag har men det verkar vara generellt gällande. Det hela började med att Kingston avrådde från att använda 4GB minne i 2x1GB dual channel kits när jag sa att det berörda kortet var just Asus A8N SLI Premium, jag bollade då frågan vidare till Asus och fick idag bekräftat:

"Yes, this is correct. You can only run 2GB (1GBx2) on 400mhz. To use all four ports for 4GB then the speed is only limited to 333mhz. The motherboard only supports dual channel on 2GB.
"
Det här är alltså direkt från Asus och känns ju inte helt som raden på produktspecen för A8N SLI Premium: "4GB max, klarar 400/333/266 DDR Ram". Det är ju sant att den ´klarar´4GB men man ´glömde´ tala om att då skall enligt Asus vare sig 400mhz (PC3200) bandbredd eller dualchannel fungera.... Nu är det iofs så att jag faktiskt kör 4st 1GB RAM PC3200 i 400mhz vilket liksom att de är i dualchannel läge rapporteras iallfall av CPU-Z.
Någon som vet anledningen till Asus uttalande ?? Lär ju inte vara ett pr-trick iallafall haha, aldrig mer en Asus produkt känner jag.
/F

Visa signatur

_______________________
Macintosh Performa 5200

Permalänk

hur funkar det om man kör 4x512 pc3200 400 mhz minne, blir det samma sympton?

Permalänk

Re: Minneskapacitet Asus A8N xxx kort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse2
Hej!

Jag tänkte bara vidareförmedla en kalldusch jag fick av Asus när det gäller kapaciteten på minneshantering för A8N serien av moderkort, frågan ställdes specifikt för Asus A8N SLI Premium som jag har men det verkar vara generellt gällande. Det hela började med att Kingston avrådde från att använda 4GB minne i 2x1GB dual channel kits när jag sa att det berörda kortet var just Asus A8N SLI Premium, jag bollade då frågan vidare till Asus och fick idag bekräftat:

"Yes, this is correct. You can only run 2GB (1GBx2) on 400mhz. To use all four ports for 4GB then the speed is only limited to 333mhz. The motherboard only supports dual channel on 2GB.
"
Det här är alltså direkt från Asus och känns ju inte helt som raden på produktspecen för A8N SLI Premium: "4GB max, klarar 400/333/266 DDR Ram". Det är ju sant att den ´klarar´4GB men man ´glömde´ tala om att då skall enligt Asus vare sig 400mhz (PC3200) bandbredd eller dualchannel fungera.... Nu är det iofs så att jag faktiskt kör 4st 1GB RAM PC3200 i 400mhz vilket liksom att de är i dualchannel läge rapporteras iallfall av CPU-Z.
Någon som vet anledningen till Asus uttalande ?? Lär ju inte vara ett pr-trick iallafall haha, aldrig mer en Asus produkt känner jag.
/F

det har väl egentligen med minneskontrollern i processorn att göra. Om du har t.ex. en Winchester så kommer det bli 333MHz oavsett vilket moderkort du har.

Permalänk
Medlem

Kolla min sign, funkar fint där.

Har för övrigt en Venice.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
Kolla min sign, funkar fint där.

Har för övrigt en Venice.

då litar ja på dig, har inte fått mina minnen än men det är samma setup som dig i minnen och har samma moderkort så hoppas det blir bra för mig med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiasko1983
då litar ja på dig, har inte fått mina minnen än men det är samma setup som dig i minnen och har samma moderkort så hoppas det blir bra för mig med

Fråga: Kan jag använda fyra minnen och köra 1T?

Svar: Ja, men det går endast köra 1T ifall alla fyra minnena är ensidiga, är dom dubbelsidiga (har minnesmoduler på båda sidorna) så går det inte.

Saxat från Minnes FAQ, mina minnen är ensidiga.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Hmm..jag kör med 4 st 512 MBkingston PC3200 400mhz CL2.5...fast ok jag har inte fått dem än men det e dem jag ahr beställt, har ärligt talat inte kollat om de e enkelsidiga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiasko1983
hur funkar det om man kör 4x512 pc3200 400 mhz minne, blir det samma sympton?

Jag kör 4x512 och det funkar klockrent (på ett A8N-SLI Deluxe som dessutom är lite äldre). Så länge minneskontrollern i CPUn klarar det dvs. Min förra Winchester pallade inte DDR400 - bara DDR333, min nya X2 klarar det galant i över DDR400.

Har dubbelsidiga minnen (tror jag) Kan iaf inte köra 1T utan måste köra 2T.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Jag kör 4x512 och det funkar klockrent (på ett A8N-SLI Deluxe som dessutom är lite äldre). Så länge minneskontrollern i CPUn klarar det dvs. Min förra Winchester pallade inte DDR400 - bara DDR333, min nya X2 klarar det galant i över DDR400.

Har dubbelsidiga minnen (tror jag) Kan iaf inte köra 1T utan måste köra 2T.

Jovisst funkar det... Jag kör 2st 2GB Kingston dualchannel kits (2st 2x1GB, totalt 4GB) i 400mhz på mitt Asus A8N SLI Premium kort, processorn är AMD X2 4800 och allt funkar supertight även i extrema lägen (maxade 3d/spel etc ).
Själva grejen är bara att Asus officiella linje är den att de inte rekommenderar 4GB dualchannel i 400mhz eftersom de inte kan garantera att det funkar, minnestillverkarna säger samma sak. Om man som jag har aktuell konfiguration och den funkar så har man enligt dem "turen att ha ett extremt stabilt system", det enda de garanterar är som i citatet ovan "dual channel 400mhz upp till 2GB max config", hade inte sett lika bra ut att skriva detta som att skriva "max 4GB, kompatibel med 400/333/266mhz ddr memory"..... T.om Asus killen jag talade med höll med om att formuleringen på produktspecen var minst sagt ´luddig´.
(Observera att det är inte att alla 4 slots är upptagna som är problemet enligt Asus utan just konfigurationer över 2GB(!!) i 400mhz.)
/F

Visa signatur

_______________________
Macintosh Performa 5200