PANIK! 2st S-ATA HDDS på Asrock Dual Sata 2, Win vill inte starta!

Permalänk
Medlem

PANIK! 2st S-ATA HDDS på Asrock Dual Sata 2, Win vill inte starta!

Nu är det så att min primära dators HDD vägrade starta Windows nyss. Reparation går inte men jag får iaf upp meddelandet om att den inte hittar filen bla bla. Då borde ju iaf NTFS funka hyffsat? Därför tänkte jag koppla in den på en annan dator här hemma med Asrock Dual Sata 2 och kopiera över allt viktigt. MEN! När windowsloggan försvunnit och den laddar kvar syns aldrig Windows! Den står bara still. Drar jag ut den andra disken, dvs den felande så laddar datorn helt normalt! Vad kan vara fel?! Jag är verkligen i panik och måste säkerhetskopiera det från min disk. Men nu när jag inte kommer in i Windows verkar det lagom svårt att kopera allt. Dessutom är det jobbigt att navigera i dos-program osv där man ska kopiera.

Några tips? Nån som vet hur jag kan komma in i Windows?

MYCKET tacksam för svar!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Läs FAQ:en på http://www.asrock.com/product/939Dual-SATA2.htm
Moderkortet behöver lite exrtra drivrutiner till en del saker, såg jag. Blandannat var det någon Maxtor Hdd på 250gb som strula.

Permalänk
Medlem

Jag har nyaste drivrutinen men det funkar inte ändå Ingen som vet? Det är för övrigt en 250GB, eller båda diskarna faktiskt. En Hitachi och en Western Digital.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Du har inte mojlighet att prova disken pa annu en dator? Funkar det inte dar heller verkar vara skadad.. Funkar det sa kan du fortsatta har

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Har du kollat i fdisk att du inte har 2 partitioner som är active, då blir det problem.

Permalänk
Medlem

Njae, altså båda hårddiskarna går att boota ifrån i vanliga fall. Men sätter man den ena i boot-ordningen före den andra borde den ju startas som valts?

Jag har bara satt in min vanliga bootdisk i en annan dator. Sen försöker jag boota från den datorns bootdisk för att säkhetskopiera filer från min disk som nu också sitter där i.

Blev lite knepigt det där.

Windows kommer så långt som till att skärmen blir svart, dvs precis innan "Välkommen"-bilden ska dyka upp. Där förblir det bara svart...

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Du har byglat den till slave och så?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Du har byglat den till slave och så?

Slave och Master finns inte i satavärlden, där är alla lika värda

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 2700 // ASRock B450M PRO4 // RX 6700XT 12GB // 64 GB DDR4 // 512 GB SSD m.2 NVMe // 120 GB SSD m.2 SATA // 4 TB // Win10
-Intel i5 4670K // Sapphire Dual-X r9 280x 3 GB // 8 GB DDR3 // Intel 320 120 GB SSD // 3000 GB // Win 7
-NAS: Synology ds218play 1x10 TB // Zyxel NAS542 - 2x4 TB

Permalänk
Medlem

Ledsen att säga det men As(s)rock suger p***s. Det är fungerar någorlunda ok så länge man inte överklockar men gör man det så jävlas det "in absurdum".

Nej, jag bryr mig inte om att den är billig. Det skall fungera ändå, och eftersom den inte gör det så är det inget bra moderkort.

(jag sparar till ett pci-e grafikkort + dfi moderkort)

ps. nej, jag intresserar inte mig heller för att just "ditt" asrock dual sata2 fungerar felfritt, du har bara haft extrem tur. Det är däremot extremt många som har defekta kort och det är inte acceptabelt.

Permalänk
Medlem

Mjo, mitt exemplar funkar hittils. Jag märkte att det här problemet inte hade med detta moderkort i sig utan det blev nån "konflikt" när Windows försöker läsa från den defekta HDDn.

Jag har inte testat klocka med detta kort men jag har det i en kontorsdator här hemma och det funkar fint. En kompis till mig har det i en speldator och det funkar också bra. Trist för er det inte funkade för Själv köper jag alltid "rejäla" grejer till mig själv

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.