Permalänk
Medlem

ddr2? ddr eec? va?

jag är aningen förvirrad, ska köpa en sprillans ny dator och har kommit fram till valet av minne, men HUGA vad många sorter det finns!
har ungefär 2000 kr att lägga ut på minnen men har verkligen ingen aning om vad som är bra eller dåligt.

Det moderkortet jag ska köpa stödjer pc3200, men det finns ju massvis med minnen som är bättre än så! hittar inget moderkort som stödjer mer än pc3200 dock :S

Permalänk
Medlem

Att du inte hittar brädor som stödjer mer än PC3200 beror på att PC3200 är den officiella standarden. T.ex. så är PC4800 bara en märkning som tillverkarna ger för att försäkra att minnet klarar högre hastigheter.

Jag skulle nog rekommendera dessa. För 2K får du inga super minnen, iallafall ite om du vill ha 2GB. Vad ska du ha datorn till?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

speldator kanske kan slänga in en tusenlapp till tror jag

Permalänk
Medlem

Du kan köpa det billigaste PC3200 du hittar, det funkar bra. Vet man inte vad som utmärker de dyrare minnena så kan man oftast inte unyttja det heller.

Permalänk
Medlem

Vill gärna att datorn ska hålla i ett par år också, funkar 3200 bra då också tror ni?`(kan eventuellt köpa MER senare)

Permalänk
Medlem

Jorå, det lär funka ett bra tag. Själva typen händer det inte så mycket med, det är mest minnesmängden som krävs till olika saker som ökar. De jag länkade till är ett par "vanliga" (icke klock-minnen) som funkar bra för de som inte vill ha super-grejer. Det finns förstås interessanta produkter från andra företag också, men Corsair är de jag har bäst koll på.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x