Permalänk
Medlem

datorn vill inte starta . reseta Cmos?

hej jag har haft en del problem med min dator då jag bytade kylning på cpu och Gpu. De är så att när jag startade upp datorn i "sign" så ville de inte komma någon bild men komponenterna funkade " antagligen". Men när jag däremot satt i ett 4200Ti så gick bilden igång men jag kom inte in i Windows för de stod bara " boot failure blaballa sen typ press any key" sen när ja tycker så upprepas frågan om och om igen. När jag däremot testar mitt 6800nu (som inte funkade ) i min andra dator så funkar de prima. Sitter alltså på de grafikkortet nu till den andra datorn (en fujitsu siemens ).

Så datorn fungerade inte som den skulle eftersom jag inte kom in i Windows. Så jag testade byta hårddiskar men de blev inte bättre för de. Så idag så reseratade jag BIOS efter manual. hade alldrig gjort innan men de gick nog bra. Då fick jag upp en svart bakgrund där jag fick vissa alternativ: du ja nollställde Cmos och fick upp en sån svart bakgrund med såna alternativ på vad ja ska göra... vet du vad... de står typ :

DEL: SETUP F11:BOOT MENU F12: NETWORK BOOT F10: FLASH RECOVERY CMOS SETTING WRONG sen längre ner står de IF YOU HAVE BUILT SATA raid previously go to "p20378 SATA controller" ser a raid. sen nedanför står PRESS F1 to run setup sen : PRESS F2 to load default values and continues

kan någon förklara vad det är som är fel och var jag ska trycka på fel meddelandet?

Tacksam för svar.

OBS! datorn i Sign.

Visa signatur

MSI K8T-Neo Platinum, Amd64 3400+, Kingston hyperX 512mb, Gigabyte 6800NU---> Zalman Vf700CU, Aspire 520W, Samsung spinpoint 160gb, Samsung DVD combo, Zalman 7700 cu, LIAN-LI pc7, Logitech Z-5500, CRT: LG 702B.

Permalänk
Medlem

Testa med att starta datorn samtidigt som du håller in "Insert" knappen. (Ovanför piltangenterna)

Av egen erfarenhet så har det också hjälpt om man lät datorn stå avstängd en 20-30min innan.

Permalänk
Medlem

jepp ska testa de nu... Skriver resultatet sen.

Gjorde som du sa men jag kom in till alternativ menyn. Därifrån gick ja till BIOS men de hjälper inte. Vet någon vad problemet är.. Har någon änns en susning.

Visa signatur

MSI K8T-Neo Platinum, Amd64 3400+, Kingston hyperX 512mb, Gigabyte 6800NU---> Zalman Vf700CU, Aspire 520W, Samsung spinpoint 160gb, Samsung DVD combo, Zalman 7700 cu, LIAN-LI pc7, Logitech Z-5500, CRT: LG 702B.

Permalänk
Medlem

du får nog gå in i ditt bios och ställa in allt som det ska vara. sen ska det nog funka! alltså F1