Permalänk
Inaktiv

Det har du faktiskt rätt i, lite synd att de flesta trailers är just i QT format.. Fast på senare tid tycker jag ofta det funnits WMV-HD på trailers som är högupplösta, tidigare har det ju i princip bara apple.com/trailers som varit vettig sida.

Och jag tycker även jag det är lite overkill med en sådan processor i en HTPC, men visst har man pengar så är det ju skillnad. Själv försöker jag bygga min burk så billigt som möjligt, har inte lagt ut mer än runt 1500:- än så länge. Saknar dock HDD, Grafikkort & TV-kort än så länge, grafik blir det första, men jag väntar på vettiga strömsnåla kort.
7300GS skall ju enligt vad jag läst klara att accelerera 1080p, men då verkar tyvärr inte kortet klara upplösning över 1080i, så då känns det ju lite som att det kortet också går bort. Får vänta och se vad som kommer. kanske ett nerklockat 7600 kort.

Permalänk
Medlem

vänta till playstation 3 kommer, den skall väll klara 1080p film? och blue-ray?

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
7300GS skall ju enligt vad jag läst klara att accelerera 1080p, men då verkar tyvärr inte kortet klara upplösning över 1080i, så då känns det ju lite som att det kortet också går bort. Får vänta och se vad som kommer. kanske ett nerklockat 7600 kort.

Detdär får du gärna utveckla. Den klarar 1080p men inga upplösningar över 1080i? Vet du ens vad du pratar om? Vet du skillnaden mellan interlaced och progressivt? Gör oss en tjänst och gör inte folk mer förvirrade än vad de redan är.

Sen fick nvidia tokspö i allt vad videoencoding heter mot ati i samtliga 3 tester som gjorts detta år. Jag vet vad jag sätter för kort i min htpc.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock
Detdär får du gärna utveckla. Den klarar 1080p men inga upplösningar över 1080i? Vet du ens vad du pratar om? Vet du skillnaden mellan interlaced och progressivt? Gör oss en tjänst och gör inte folk mer förvirrade än vad de redan är.

Sen fick nvidia tokspö i allt vad videoencoding heter mot ati i samtliga 3 tester som gjorts detta år. Jag vet vad jag sätter för kort i min htpc.

Jag vet precis vad progressiv och interlaced är.. men du förstod uppenbarligen inte vad jag skrev med inlägget, eller så förklarade jag det helt enkelt för dåligt...
Den klarar att accelerera en 1080p källa, dvs tex från Blu-ray, men den klarar inte att skicka ut upplösningar över 1080i till skärmen. dvs du kan spela upp en källa på 1080p och få den accelererad, men bilden som skickas från datorn till skärmen är bara 1080i.

Enligt bit-tech och någon till sida som jag såg, och tyvärr inte har länk till så klarar kortet 1080p h.264 acceleration. Medans tex Neoseeker skriver att maximal upplösning från kortet är 1080i.

Varför nVidia fått spö, är för att det inte finns drivrutiner som stödjer H.264 genom purevideo än så länge, det skall komma. En artikel som länkades till här från Swec. för ett tag sedan skrev även i testet att det ej fanns stöd i drivrutinerna ännu. Visst hade jag föredragit ett x1300 före 7300 om bara atikortet hade klarat 1080p acceleration, men när det bara klarar upp till 480p så känns det som att det går bort helt då det är ruggigt låg upplösning.

edit: länk fixad.

Permalänk
Medlem

RollE2k .. du får ursäkta men jag har för mig att det är längesedan som datorskärmarna klarade interlaced signal.

Edit: stavfel.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

Skruvis: LCD-tv klarar interlaced signal, men de konverterar bilden till progressiv i själva TVn. Och problemet med detta grafikkort är garanterat att DVI-utgången inte klarar bandbredden som krävs för 1080p, men det klarar för 1080i, och således kan man välja den upplösningen precis som med många andra grafikkort idag.

Permalänk
Medlem

Ok, då förstår jag.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless