Permalänk
Medlem

Varför beter sig datorn så här?

Tjena Allihop..!! Känns som det här kommer bli en riktig noob fråga =P..
Men i alla fall, rätt som det är så startar datorn om. Verkar som det kommer när den är belastad. Speciellt när man t.ex installerar stora spel. Riktigt irriterande. Förstår bara inte varför..
Kör jag den klockad så händer det rätt ofta. Men det kan även hända när den inte e klockad.. Sen till nästa problem; ibland tappar den kontakten med nätet "Ingen nätverkskabel ansluten". Ibland händer detta stup i minuten och ibland kan det ta flera timmar. Väldigt irriterande. Datorn är kopplad till en D-link router och allt har funkat bra tidigare. Testat att byta: Nätverkssladd och nätverkskort men det hjälpte inte, även bytat uttag i routern. har även 2 operativsystem på datorn och det är samma på bägge.. Uppskattar hjälp..

System:
Intel Pentium 4 630 3.0Ghz
Abit AS8-V
Corsair TwinX 1024 PC3200
Nätagregat: Antec ngt 350W
m.m

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Kan vara överhettning..

Permalänk
Medlem

Kolla temp. Kör memtest och kör prime.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Re: Varför beter sig datorn så här?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majkey
Tjena Allihop..!! Känns som det här kommer bli en riktig noob fråga =P..
Men i alla fall, rätt som det är så startar datorn om. Verkar som det kommer när den är belastad. Speciellt när man t.ex installerar stora spel. Riktigt irriterande. Förstår bara inte varför..
Kör jag den klockad så händer det rätt ofta. Men det kan även hända när den inte e klockad.. Sen till nästa problem; ibland tappar den kontakten med nätet "Ingen nätverkskabel ansluten". Ibland händer detta stup i minuten och ibland kan det ta flera timmar. Väldigt irriterande. Datorn är kopplad till en D-link router och allt har funkat bra tidigare. Testat att byta: Nätverkssladd och nätverkskort men det hjälpte inte, även bytat uttag i routern. har även 2 operativsystem på datorn och det är samma på bägge.. Uppskattar hjälp..

System:
Intel Pentium 4 630 3.0Ghz
Abit AS8-V
Corsair TwinX 1024 PC3200
Nätagregat: Antec ngt 350W
m.m

Hej, det ena problemet när du tappar nätet kan ha göra med din router D-link 624+ rev A bla. Den routern har sådana problem, ring dlink support på 0770-33 00 35 och meddela att du tappar kontakten med nätet titt som tätt ..Lösningen kan vara en ny strömadapter från 2.5 A till 3A, Detta gäller bara 624+ 54mbits router rev A ...Har du en annan dlink router än den så skriv gärna vad det är för modell ...Så kanske jag kan hjälpa dig!

Det andra problemet kan vara att din processor går lite varm. Kolla temperaturer vid fullload
Ett bra program till detta är Prime 95 ...

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

Låter som överbelastad nätdel, men inte så säkert. men pröva om du kan o testa annat nätagg. Kan ev. vara minnena som inte vill, testa slå av dualchannel om de går o ev byt plats med den.

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Medlem

Överhettning blir det inte då min processor aldrig har gått över 50c, Har en AC Freezer 7 pro.. Minnena vet jag faktiskt inte, får iaf inga fel i memtest när jag kör dom i 250mhz och borde juh absolut inte få det när jag har dom i 200. Angående nät agget, har ett ColorsIt 400w också men tror inte det är någon höjdare då det har sämre ampere på 12v linan än vad mitt 350w antec har. Angående routern det är en D-link Dl-624. En "Airplus Extreme G, Wireless router" men jag kör med kabel.. Är det en sån det kan vara fel på? Tack för alla inlägg /micke

Edit: För mina föräldrar som kör trådlöst funkar det bra.. men för mig som kör med kabel så blir jag frånkopplar titt som tätt

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk

Hej! Denna 624 router funkar bra...Det som du skulle titta på är att uppdatera firmware till den som är släppt. En ny firmwareversion är tillgänglig för DI-624 HW: A, B

DI-624 HW:A Version 1.25
DI-624 HW:B Version 1.33
DI-624 HW:C,H Version 2.59b0003

Den firmware du ska ha beror på vilken rev du har på din router
Dom 3 stycken som jag listat är ny från 26/01/2006
Dom funkar riktigt bra faktiskt, har test kört dom ett bra tag själv på 624 Det kan hjälpa dig med drop från nätet!

Kan tankas ner här nedan!
http://www.dlink.se/?go=jN7uAYLx/oIJaWVRD7obU9f8nJUIKOZQT8Wma...

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Okej tack men dom som du listat e d för olika versioner av just den modellen? vet du vilken det är jag ska köra på? för om jag måste kolla på baksidan routern så e jag tvungen att ta fram en kofot och bänna loss den från väggen eftersom den sitter med nån super tejp hehe

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk

Hej! står visseligen oxå vilken version du har på kartongen till din router.
Så det är bara att leta åt kartongen och kolla ...Annars står det som du nämner under routern.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]