Permalänk
Medlem

Quattro processor

Ja har för mej att ja hörde någonting om en quattro processor nån gång dvs en prolle med 4a kärnor. Stämmer detta att det kan komma sådana i framtiden eller yrar ja i etern bara? Jag googlade lite nu men hittade inget

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Hjälpsam

För ett år sedan eller så såg jag en IBM power PC processor för Linux servrar med octacore, 4st dualcore på samma chip har jag för mig att det var (kan ha varit 8st dualcore... maaaasa cores var det på chippet iaf).

Sedan har du Cell processorerna som är runt octa de med, fast på samma die.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Typ PS3 som kommer ha en Cell prolle med 9 kärnor.

Permalänk
Hjälpsam

jup, 1master och 8slaves

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Typ PS3 som kommer ha en Cell prolle med 9 kärnor.

Det är nice men nu menade ja ju datorer och inte tv-spel;)

När tror ni vi får se nästa generations processorer som bygger på nanoteknik och kapaciteter på runt 7 ghz då?

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
Det är nice men nu menade ja ju datorer och inte tv-spel;)

När tror ni vi får se nästa generations processorer som bygger på nanoteknik och kapaciteter på runt 7 ghz då?

10 år kanske? Dessutom så kommer kvantdatorerna snart, när de väl har kommit ur forskarstationerna och ut på marknaden så har x86orna inte en chans ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
10 år kanske? Dessutom så kommer kvantdatorerna snart, när de väl har kommit ur forskarstationerna och ut på marknaden så har x86orna inte en chans ^^

Nix så sant;) Enjoy the evolution

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem

Sun UltraSPARC T1 har ju 8 hela kärnor med 4-way multithread, 32 trådar alltså. Endå drar den bara 72/79W. Den finns även i versioner med 6 eller 4 aktiva kärnor.

Cell har 1 generell processorkärna med SMT och 8 st SPEs, så den är mer ämnad för specifika applikationer om än det är en fin processor, men inte bäst ämnad för generella datorer eller servrar.

När det gäller x86 så planerar AMD quadcore på servrar när de gått över till 65nm, så det kan man vänta sig om något år. Intel kommer säkert med quadcore runt samma tid, då de vill hänga med AMD på multicore serverfronten.

Ang den du såg på förstasidan av sweclockers så var det en POWER-processor från IBM, inte PPC utan en Power5 med 8 kärnor (4 dies).
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=308573

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Sun UltraSPARC T1 har ju 8 hela kärnor med 4-way multithread, 32 trådar alltså. Endå drar den bara 72/79W. Den finns även i versioner med 6 eller 4 aktiva kärnor.

Cell har 1 generell processorkärna med SMT och 8 st SPEs, så den är mer ämnad för specifika applikationer om än det är en fin processor, men inte bäst ämnad för generella datorer eller servrar.

När det gäller x86 så planerar AMD quadcore på servrar när de gått över till 65nm, så det kan man vänta sig om något år. Intel kommer säkert med quadcore runt samma tid, då de vill hänga med AMD på multicore serverfronten.

Ang den du såg på förstasidan av sweclockers så var det en POWER-processor från IBM, inte PPC utan en Power5 med 8 kärnor (4 dies).
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=308573

Sun UltraSPARC T1. Vad är det för värsting? Inte kompatibel med vanlig hårdvara direkt va?
Lustigt också att den bara drar 72/79W. Det kallar ja farmsteg. De nya grafikkorten drar ju bara mer och mer. Typ 1 600w nätagg kan ju vara att rekomendera för ett X1900XTX. Patetiskt tycker ja.

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Hjälpsam

Sunspark, Unixbaserat (finns Linux och några andra OS för den arkitekturen) men nej, det är inte x86.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det är suns egna arkitektur, UltraSPARC (sparc64) är just vad arkitekturen heter. De själva kör solaris på den.
Linux finns som sagt också, FreeBSD, OpenBSD och NetBSD för den delen också.
Det är inte en "PC" nej, inte de andra 2 processorerna jag nämnde heller för den delen.

Hos sun.com hittar du mer info. Ebay.com kör med servrar som använder T1 processorn, den levererar garanterat god prestanda.
Värt att påpeka är att den bara är tillverkad på 90nm tillverkningsteknik, det är ingen ny überteknik eller krympning som gör den energisnål, den är designad så bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Sun UltraSPARC T1 har ju 8 hela kärnor med 4-way multithread, 32 trådar alltså. Endå drar den bara 72/79W. Den finns även i versioner med 6 eller 4 aktiva kärnor.[/url]

Akta dig Petterk, så det inte är någon som inser att 4-way multithread är samma teknoligi som Intel kallar HT (fast HT är bara 2way) och den ända nyttan man kan ha av HT är ju på cpu'er med lång pipe, vilket gör T1'an till en skit cpu, för den måste ju ha fantastiskt lång pipe, för att ha nytta av 4-way multithread... Faktum är, den måste ju ha flera hundra steg lång pipe, nä, sopor.

Nån som faktiskt känner till saken kan ju hävda att Sparc V9 arktekturen som används, är en 14 steg djup pipe, med 4-way multithread, men det är ju ovidkommande.

Så jäkla trött på slagordet "AMD skulle inte tjäna på HT", självklart skulle de det, och lika självklart skulle Intel tjäna på HTT och integrerad minnes kontroller.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Typ PS3 som kommer ha en Cell prolle med 9 kärnor.

Inte för att vara petig men en SPE kommer att vara avstängd.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Jag trodde PS3 bara hade 7 SPEs? Varav en, som sagt, kommer att sparas till nödfall?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Vad jag vet ska en vara avstängd för att förbättra yields, då kan de använda processorerna som har en tarsig SPE också.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Och slutligen har vi världens snabbaste processor, alltså inte kluster eller något utan en ena.

Power5+, den har 8st cores och över 130MB Cache.

IBM har haft dualcore sedan Power4, det var ett tag nu, typ 1999 eller något liknande. De är lite före x86...

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Och slutligen har vi världens snabbaste processor, alltså inte kluster eller något utan en ena.

Power5+, den har 8st cores och över 130MB Cache.
http://www.theinquirer.net/images/articles/bluey.jpg

IBM har haft dualcore sedan Power4, det var ett tag nu, typ 1999 eller något liknande. De är lite före x86...

Den är söt De fyra diesen i mitten är väl med processorkärnorna och de i hörnen med minnet, eller?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Den är söt De fyra diesen i mitten är väl med processorkärnorna och de i hörnen med minnet, eller?

Japp.