AMD Athlon64 FX-60 X2 Dual-Core 2.6GHz 2x1Mb Boxed

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

AMD Athlon64 FX-60 X2 Dual-Core 2.6GHz 2x1Mb Boxed

Jo tänkte köpa mig en ny cpu snart, och såg att amd har släppt en ny cpu: AMD Athlon64 FX-60 X2 Dual-Core 2.6GHz 2x1Mb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939

Jag lirar mest spel, och det är det jag ska ha cpun till om man nu inte tänker på priset utan bara på prestanda, är detta den absolut bästa/snabbaste cpun på marknaden (ska vara amd 939 cpu alltså)

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

köp du.. har sett den kan göra iaf 3ghz på luft. men jag vet inte om det är värt att kosta på 9995kr ? men lycka till iaf

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

för dyrt om 6 månader e den skit

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
för dyrt om 6 månader e den skit

Skit är den absolut inte. Den håller garanterat i ett år till, minst

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

just nu e amd väldigt heta o spottar ut massor av nya cpus...
bättre att avakta lite

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

finns egentligen inga anledningar att vänta på hårdvara. kanske om det gäller en månad eller två men att avvakta lite då kan man ju få vänta in i döden.

och nej FX-60 är itne vär dsina pengar. du klarar dig mer än väl på en processor för halva priset

Permalänk
Medlem

FX-60 är inte ett dugg prisvärd.

Men har man 10k o bränna på en processor så köp. Du kan inte få bättre i nuläget och spelstödet för dualcores kommer bara bli bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mark501
FX-60 är inte ett dugg prisvärd.

Men har man 10k o bränna på en processor så köp. Du kan inte få bättre i nuläget och spelstödet för dualcores kommer bara bli bättre.

Jo, han kan få bättre om han kör spel, köp en singlecore FX-57a istället. Att spelstödet för dualcores bara kommer bli bättre tycker jag känns lite så där, ska man bara spela nya spel som verkligen är optimerade för dualcore och strunta i alla andra titlar? Alla "gamla" spel som kanske har flera månader eller tom ett år på nacken.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Jo, han kan få bättre om han kör spel, köp en singlecore FX-57a istället. Att spelstödet för dualcores bara kommer bli bättre tycker jag känns lite så där, ska man bara spela nya spel som verkligen är optimerade för dualcore och strunta i alla andra titlar? Alla "gamla" spel som kanske har flera månader eller tom ett år på nacken.

Nu är det ju inte så att de 200MHz det skiljer (per kärna) mellan FX-60 och FX-57 lär märkas i enkeltrådiga applikationer. Däremot lär den extra kärnan på FX-60 kunna märkas rätt rejält när den används korrekt.

Nu kanske vissa äldre titlar har andra problem med dualcore, men prestandamässigt finns det egentligen ingen som helst anledning att välja FX-57. Prismässigt ligger väl dock 57:an lite bättre till.

Permalänk
Avstängd

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?skrivelse=394

"För att sammanfatta några positiva saker med processorn

Prestandan är mycket god och matchar eller passerar prestandan i FX-57 i stort sett alla tester, trots lägre klockfrekvens.

Multitaskingkapaciteten är avsevärt högre än dess föregångare FX-57.

Trots dubbla kärnor och dubbla mängden L2-cache jämfört med FX-57 är värmeutvecklingen under kontroll.

Men trots alla lovord har vi några negativa synpunkter.

Cold-bug är något som dök upp vid övergången till 90nm tillverkningsprocess och som snarare blivit värre i senare revisioner av AMDs processorer, vilket kommer att sätta många käppar i hjulen för extrem överklockning.

Priset på FX-serien kommer med all sannolikhet att fortsätta vara mycket högt."

Om du inte bryr dig om prislappen så är nog detta processorn för dig!

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför alla ska vara så nervösa inför prolle köp? Jag menar proppen är inte så viktig i spel, jag menar jag skulle klara mig ett par år till på en 800Mhz 2.8 intel prolle, eftersom det är graffet man ska tänka på.

Permalänk
Medlem

har du pengar.. köp den, skatta dej lycklig

Visa signatur

intel i7 920 @ 2666mhz | asus 4850 CF | 6gb corsair twinx 1333mhz | Asus rampage 2 X58 | Antec 1200 | WD velociraptor 150 GB | Xonar dx 7.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Jag fattar inte varför alla ska vara så nervösa inför prolle köp? Jag menar proppen är inte så viktig i spel, jag menar jag skulle klara mig ett par år till på en 800Mhz 2.8 intel prolle, eftersom det är graffet man ska tänka på.

Precis. Även en processor från 2003, typ P4 3,2 eller A64 3200+, verkar vara kapabel att trycka ut över 50FPS minimum i de flesta spel och då är man knappast i akut behov av ny processor.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Precis. Även en processor från 2003, typ P4 3,2 eller A64 3200+, verkar vara kapabel att trycka ut över 50FPS minimum i de flesta spel och då är man knappast i akut behov av ny processor.

tja vissa kanske inte är nöjda med 50fps utan vill ha mer, alltså han frågade om det var den bästa cpun på marknaden inte om den var prisvärd utan han skrev till och med "om man nu inte tänker på priset utan bara på prestanda"

Tycker vi ska hålla oss på den nivån och svara på frågan.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Jo, han kan få bättre om han kör spel, köp en singlecore FX-57a istället. Att spelstödet för dualcores bara kommer bli bättre tycker jag känns lite så där, ska man bara spela nya spel som verkligen är optimerade för dualcore och strunta i alla andra titlar? Alla "gamla" spel som kanske har flera månader eller tom ett år på nacken.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon64-fx60_11...

Varför oroa sig över äldre spels prestanda på en FX-60? Dom lär ju flyta på ganksa bra oavsettt om dom är dual-core optimerade eller inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarl
http://www.nordichardware.se/Recensioner/?skrivelse=394

"För att sammanfatta några positiva saker med processorn

Prestandan är mycket god och matchar eller passerar prestandan i FX-57 i stort sett alla tester, trots lägre klockfrekvens.

Multitaskingkapaciteten är avsevärt högre än dess föregångare FX-57.

Trots dubbla kärnor och dubbla mängden L2-cache jämfört med FX-57 är värmeutvecklingen under kontroll.

Men trots alla lovord har vi några negativa synpunkter.

Cold-bug är något som dök upp vid övergången till 90nm tillverkningsprocess och som snarare blivit värre i senare revisioner av AMDs processorer, vilket kommer att sätta många käppar i hjulen för extrem överklockning.

Priset på FX-serien kommer med all sannolikhet att fortsätta vara mycket högt."

Om du inte bryr dig om prislappen så är nog detta processorn för dig!

Du postade precis det jag skulle skriva. Är man rädd för coldbugg så kan man ju avakta en vecka eller så och se hur det går med kincs FX-60 har den coldbugg och har andra det på XS t.ex så vet man ju det. Men som sagt det är helt klart den absolut vassaste prollen på marknaden idag utan tvekan. Har du pengar köp!!!!

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

Mjo, det är grym prestanda. Dock känns det lite mer vettigt att köpa en 4400+ och klocka upp 200Mhz. Samma mängd cache. Om du inte absolut vill ha upplåst multipel dvs.

Jag lyckades boota min 4200+ i 2.7Ghz och 2.6Ghz borde jag kunna få den stabil i. Då är det bara mängden cache som skiljer

Det är ett solklart val med AMD Dual Core i dagens läge anser jag. Funkar perfekt i spel och ger en rejäl perstandaboost i benchmarkprogram som 3D Mark 2006.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Jo, han kan få bättre om han kör spel, köp en singlecore FX-57a istället. Att spelstödet för dualcores bara kommer bli bättre tycker jag känns lite så där, ska man bara spela nya spel som verkligen är optimerade för dualcore och strunta i alla andra titlar? Alla "gamla" spel som kanske har flera månader eller tom ett år på nacken.

Du glömmer bort att grafikdrivrutinerna får bättre och bättre stöd för dualcore. Kör man 1280x1024 eller därunder vilket nog många gör så är det i vissa fall klart märkbar skillnad och detta märks även i äldre spel. Läste en recension om detta för ett tag sedan gällande ATis drivisar när de kom med stödet (5.13 eller 6.1), men minns inte var det var nu. Återkommer om jag hittar det, annars är det bara att googla för den som orkar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Hmm det kanske får bli en sådan där cpu då Tänkte beställa en ifrån USA igen för att få ner priset lite, har dock inte kollat upp hur mycket billigare det blir, men troligen blir det väl någon 1000ing.

Tackar för synpukterna.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Köp en X2 4400 istället om du inte känner för att bränna 10k, då kan du ju köpa ett grymt moderkort för växeln

FX60 är ju så vitt jag förstått en upphottad X2:a i grund och botten --dock med upplåst multiplier.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar fx57:an, riktigt bra i spel. Jag är helnöjd med min.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X | ASUS ROG Ryujin II 360mm | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | WD Black SN850X 2TB Gen 4 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart | AOC CU34G2X 144Hz |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miXion
Jag rekomenderar fx57:an, riktigt bra i spel. Jag är helnöjd med min.

skulle snarare vilja påstå att ditt 7800GTX är "riktigt bra i spel"

Opteron 165 är alternativet som jag anser vara det vettigaste idag. billigaste dual core cpun, 1+1mb cache och överklockningspotential...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
skulle snarare vilja påstå att ditt 7800GTX är "riktigt bra i spel"

Opteron 165 är alternativet som jag anser vara det vettigaste idag. billigaste dual core cpun, 1+1mb cache och överklockningspotential...

Kanske inte riktigt i klass med FX60 dock. 170 är i minsta laget. Han måste klocka upp den 800Mhz för att nå FX-60-prestanda vilket inte låter så troligt (165an).

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Discokungen

CPU är allt. Köper hellre en bra CPU än ett bra grafikkort.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

ja en bra cpu skadar ju aldrig men till de flesta spel t ex klarar man sig utmärkt med den billigaste s939 cpun(3200+). det är inga billiga FPS man köper om man tittar på värstingmodellerna. handlar om över tusenlappen för en FPS.

Permalänk
Medlem

Ska man spela är ju graffe viktigare. Har man ett super graffe så kan CPUn flaskhalsa en hel del, man får ändå bättre prestanda än om graffet skulle suga och man har en FX-60.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det är visserligen sant att nyare spel troligtvis kommer funka bra med dualcore, men äldre spel funkar inte så bra som många tror. Jag har en Opteron 170 och jag har problem med bl.a Lineage 2 som inte gillar dualcore, och att köra spelet på en processor funkar inte (BSOD). Tydligen ska det vara lite problem även med BF2 och Wow.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inga problem med spel här iallafall, speciellt inte BF2. Kör båda kärnorna på full load (100%) med rosetta@home ( http://boinc.bakerlab.org/rosetta/ ) samtidigt som jag spelar BF2 på högsta inställningarna och fortfarande får acceptabel FPS och upplever inga problem alls faktiskt
-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
CPU är allt. Köper hellre en bra CPU än ett bra grafikkort.

Tråden handlar ju om spelprestanda och då stämmer ovanstående mindre bra.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att så länge du inte måste snåla på allt annant för att köpa en FX-60, typ att köra ett Q-Tec chassi och ett 6600GT, så är det ju gutt att ha en FX-60. Har du råd att köpa rejäla grejor som matchar din FX-60 så är det ett skönt köp. Köp den och känns dig på topp så länge det varar, och när du bli nerkastad från tronen av FX-62 eller nått liknande så kan du tänka att du faktiskt fortfarande har mycket bättre CPU än många andra.

Allt är som sagt en fråga om pengar

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB