Permalänk

Moderkort till Williamette!

E det någon som e schysst och kan säga vilket moderkort som passar mig...
Det ska vara till en P4 "Williamette" och ha bra överklocknings möjligheter... DVS PCI/AGP lås på vilken MHz som helst...
Samt att det ska vara AGP, DDR RAM och gärna SATA...

Permalänk
Medlem

Finns inte.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk

klart det finns....men det måste nog vara en s.478 williamette.....och helst 1.7 ghza och uppåt....

ett rek. mobo är asrock pv48+, heter nått sånt.....kostar bara 400:- på webhallen...

Visa signatur

Amd 64 3200+ @2.6 ghz, 1, 5 gb Twinmos pc3200 @ 230 mhz, 200 Gb SATA hdd, moddad MSI s.939 Mobo, Powercolor X850Xt PE AGP 256 MB, Tuniq Tower Cpu-kylning, Zalman vf700-cu vga, 2x 120mm Ewerflow 5v, ThermalTake Shark Fulltower

Permalänk
Medlem

Finns (eller fanns?) ju en hel drös av moderkort som fungerade för processorer med 400MHz buss.......
Så du måste hitta ett moderkort som stödjer 400/533/800MHz buss (det finns sådana som stödjer alla tre, såsom Gigabyte GA-8IPE1000-G, som enligt mig var en ganska bra klockare.

Men hoppas inte på någon dunder-klock med en Williamette processor. Jag har en på 1.7GHz och med vattenkylning och 1.9V så klarade den endast 2.2GHz

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk

http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=79

Blir nog svårare om det är en 423 med RAMBUS och jada jada. Men är det en 478 så finns det mycket.

Permalänk

Min Williamette tickar på i 2.0 GHz utan problem... Med bättre moderkort kanske jag får upp den i mer... men 2 ghz räcker för tillfället... Tog en titt på K0nsl förslag och det verkar bra...
Det är en S478....

Men e det någon som vet om K0nsl's förslag har PCI/AGP lås på vilken frekvens som helst?

Permalänk
Medlem

k0nsl

mitt rekord med 1,7ghz willamette är 2430mhz på 2,20v och med Abit Th7II-raid om du kom håg dom korten ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Min Williamette tickar på i 2.0 GHz utan problem... Med bättre moderkort kanske jag får upp den i mer... men 2 ghz räcker för tillfället... Tog en titt på K0nsl förslag och det verkar bra...
Det är en S478....

Men e det någon som vet om K0nsl's förslag har PCI/AGP lås på vilken frekvens som helst?

Du behöver inte oroa dig för PCI/AGP lås på såpass låg FSB. Det är när man börjar närma sig runt 280FSB som man kan få problem med att PCI/AGP frekvensen ändrar sig på en del moderkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
k0nsl

mitt rekord med 1,7ghz willamette är 2430mhz på 2,20v och med Abit Th7II-raid om du kom håg dom korten ?

Hehe, jag körde också min på 2V ett bra tag --men det spelade ingen roll hur mycket volt jag pumpade till processorn---den ville inte ge med sig för det

Jag tror jag känner igen Abit Th7II, dock inte säker, men det låter en smula bekant.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk

Min HDD känner av om PCI'n är på 34 istället för 33 så jag tror PCI/AGP frekvenserna blir ett stort problem om jag inte kan låsa dem!