Permalänk
Medlem

2048 DDR Funkar inte? Hjälp Snälla!

Hej, det är så att jag har just köpt 2048 Ram.
Enligt manualen så skall den klara av upp till 2048 ram...
Saken är den, att jag kan ha i ett av minnena (Ja, det är 2 st 1024 minnen), men inte båda i samtidigt... Jag misstänker att den andra platsen för DDR minnen är sönder på något sätt, eller klarar inte av att arbeta ihop med den andra...

Jag undrar om någon känner igen detta problemet och i så fall, hur löser man det?

Tack, Jonte.

Permalänk
Medlem

Har du testat att uppdatera till senaste bioset för ditt moderkort?

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Nej..

Vart kan jag göra det?

Amd Athlon 64,
K8Triton Series.
Gigabyte Technology.

Permalänk
Medlem

Vilken typ av moderkortsmodel har du? Kolla närmare på det med hjälp av programmet Everest Home Edition eller titta på förpackningen/manualen. Står ungefär GA-K8NSC-939 eller liknande. På den här sidan finns ett antal olika moderkort med nya bios. http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_List.aspx Ibland kan minnen ha svårt att arbeta med resten av systemet, oftast krävs en uppdatering av bioset för att det ska fungera normalt.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

På förpackningen avläser jag följande:
GA-K8VM800M
VIA K8M800/8237 Micro ATX
K8 Socket 754 / 2 DDR
6-CH Audio / Realtek LAN
8 USB2.0 / ATA133

Ramminnet som jag försöker sätta I är 2st:
A-DATA 1024Mb/1gb DDR PC3200/DDR40

Att ha ett av dem I åt gången funkar felfritt.
Jag har testat med båda.
Men när båda två sitter I datorn samtidigt så vägrar datorn gå längre än till Windows Flaggan, den kommer faktiskt inte ens upp.

Jag testade med mitt gamla 512 ram ihop med ett av de 1024 Ram Korten, och det funkade utmärkt.

Jag testade att uppdatera BIOSEN men den vägrar ta emot den av någon anledning, det kommer inte längre än till dit att den Laddar biosen, sen avbryts det vid halvvägs och ingenting mera händer. Det står fortfarande den gamla biosen ovanför.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Ja, det gjorde jag.
Jag testade även med den som det stod Rev 1.x på.

Det skumma med detta problemet är att jag kan ha två minnen i, men inte båda 1gig minnena.
Trots att den ska klara upp till 2gig ram

Permalänk

jadu.. har du testat båda minnerna tillsammans i en annan dator? vet itne varför men de kanske e ngt fel ?

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

kolla så att du ibte har några uberinställningar på minnet i bios ändra till auto och 2t tasta och köra båda minnena var för sig och i olika slots

Permalänk
Medlem

Jag har testat köra dom var för sig I olika slots , jag har inga uberinställningar i Biosen...
Jag har dock ej testat dom I en annan dator ännu.
Skall göra det >.<.

Permalänk

Stoppa in ett av minnena i den andra platsen som du misstänker vara sönder?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

testa T2 och att ställa ner hastigheten till 333mhz. Om minnena är dubbelsidiga kan en del datorer få problem.

Permalänk
Medlem

Det löste sig, och jag testade att stoppa ett av minnena i platsen som inte funkade, då startade inte datorn...
Nu när jag testade 3 dagar efter att problemet uppstod, så funkar det.. Mysko.

Tack!