Permalänk

val av Processor?

tjena måste ha en bra proccesor till min nya dator. Är en riktigt gamer och vill ha bra prestanda.Så jag undrar vilkken processor är bäst för priset och passar till spel. Det får kosta högst 5000:- eller lite högre.

Dom jag funderat på är Opteron 170 och Amd64 4,0

vet att oppan är starkare men ungefär vem är bäst i spel? och kan jag köra max på båda ? I BF2 och tillsslut ÄR AMD DUAL-Core Bäst i spel många säger att amd x2 att den inte är så bra i dom lite äldre spelen
men dom nya funkar fint fint som BF2,F.E.A.R,Quake4

Visa signatur

-----------------------------------
Intel P4 3,6 ghz l Mobb Abit LG-81 l Ati Readon 9800 Pro l Nätagg Antec SmartPower l Minne Corsair TWINX1024 l
Skärm Samsung 940Fn l Mus Razer dimondback l hörlurar Senhieser l musmatta Razer l Chassi Cooler master Cavalier l [BBB] 24 Mgbit AdsL

Permalänk
Medlem
Permalänk

Spelar cs 1.6 och min polares kusin spelar också och varje gång vi kör måste han stänga va ena processorn?

Visa signatur

-----------------------------------
Intel P4 3,6 ghz l Mobb Abit LG-81 l Ati Readon 9800 Pro l Nätagg Antec SmartPower l Minne Corsair TWINX1024 l
Skärm Samsung 940Fn l Mus Razer dimondback l hörlurar Senhieser l musmatta Razer l Chassi Cooler master Cavalier l [BBB] 24 Mgbit AdsL

Permalänk

Kan nog stämma det måste man göra med vissa spel..

när man gjorde CS så tänkte man nog inte tanken på att någon skulle spela det spelet i dag.. inte heller tänkte man på att Dual Core (dubbla Processorer) skulle komma i framtiden.

Nya spel brukar det inte vara några sånna problem med om det är det så brukar det komma en Patch som löser det problemet. .. Att stänga av ena Processorn tar ju ca 30 sec..

Visa signatur

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA2 + Maxtor 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem

Det är samma för min polare.. Han behöver stänga av ena kärnan till det mesta. Han har en X2 3800+ , köpt från komplett. Jag sitter också på en x2 men som har den mjukvaran så jag inte behöver stänga av nåt. Vilken processor du ska ha är upp till din budget! hur mycket hade du tänkt att lägga?

Visa signatur

Amd Athlon x2 4400+ @ 221x11- asus gf 7800gtx 256mb - msi rs842 - 2x1024 PC3200 - 2x250gb+300gb extern sata - | 18763p 3dmark03 | 9008p 3dmark05 | 4704p 3dmark06 |

Permalänk
Medlem

inget snack om saken, du ska ha en 4400+ eller en motsvarande opteron, 170-175.
Skillnaden är att opteron-proppen kommer att kunna klockas lite högre om du nu har tänkt att syssla med det. Det finns en miljon trådar i etta ämne, prova sökfunktionen.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk

Det är samma för min polare.. Han behöver stänga av ena kärnan till det mesta. Han har en X2 3800+ , köpt från komplett. Jag sitter också på en x2 men som har den mjukvaran så jag inte behöver stänga av nåt. Vilken processor du ska ha är upp till din budget! hur mycket hade du tänkt att lägga?

UNGEFÄR 5000:- kr

Visa signatur

-----------------------------------
Intel P4 3,6 ghz l Mobb Abit LG-81 l Ati Readon 9800 Pro l Nätagg Antec SmartPower l Minne Corsair TWINX1024 l
Skärm Samsung 940Fn l Mus Razer dimondback l hörlurar Senhieser l musmatta Razer l Chassi Cooler master Cavalier l [BBB] 24 Mgbit AdsL

Permalänk

OT
Jag lånar tråden lite, Jag har en 4000+ clawhammer som vägrar klocka mer 2.6
är det värt att byta den mot en opteron 170 eller 175 i dagens läge?

Permalänk

nej din processor är bra! du bör vänta in AM2

Permalänk
Medlem

Spelar ingen störe roll vilken processor du väljer i dagsläget om du ämnar spendera den summan.

En X2:a eller en 4000+? Helt upp till dig, det "sägs" att x2 kommer att tas vara på i "framtiden" när man gör nya program och spel.

Frågan är om du vill köpa det bästa idag och hoppas att det även fungerar i "framtiden" eller spara lite deg till en kommande uppgradering genom att köpa "snäppet under" om du förstår vad jag menar?!

Köp det du har råd till för att få ut max av det du kommer göra idag och nästa vecka. Efter den veckan vet ingen vad som händer - förrutom att just den dyraste processorn kommer att bli snorbillig och ersättas av en, dyrare, mycket bättre sådan...

Vill man vara "framtidssäker" så skall man leasa systemet om 1 år i stöten och byta varje år. Det kostar en slant men det gör även alla uppgraderingar.

Mina 5 cent!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

jag kör min Opteron 148 i 2.8Ghz ungefär som en FX57och den klarar av alla de nyaste spelen med max grafik... kör bf2 fear m.m utan problem...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Jag håller med att man ska vänta eftersom allt blir billigare och mer stöd för dual core kommer att komma. Men snart lanseras nåt som kallas för "trusted computing" och jag tänker då inte köpa nån cpu som begränsar mig i min användning av datorn. Med en dual core cpu kan man också multi taska bra mycket bättre än en single core och bara det gör det egentligen värt att skaffa en även om priserna kommer att sjunka en hel del snart.

Visa signatur

Jack of all trades