Permalänk

Problem med moderkortet.

Jag skulle installera om operativsystemet på en annan hdd och tog bort det mesta i "Lägg till/ta bort program" i WinXP.

Sen när jag startade om datorn så kom den till boot-sekvensen för win men precis när man ska komma in i windows så startar datorn om och så höll den på hela tiden.

Då testade jag att ta ut ljudkortet med följd att datorn höll på likadant fast utan nån bild.

Då satte jag i ljudkortet igen men det blev ingen skillnad.

Tillslut testade jag att nollställa cmos med resultatet att jag fortfarande inte får nån bild och moderkortet reagerar genom att pipa fyra gånger på "Early Chipset Initialization" och sedan på "Memory Detection Test" och stannar där, vilket ska betyda att minnet är skadat eller att det inte är installerat korrekt, vilket jag inte förstår eftersom jag inte har gjort nåt med minnena varken före eller efter om-start.

Någon som har varit med om en liknande händelse och/eller vet vad som hänt och har en lösning?

PS.System kan ni se i sign.DS

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk

är inte den där minnes saken till för att testkära dem? har du testat att låta datorn stå o pipa ett tag o gjort klart testet? statisk el??

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
är inte den där minnes saken till för att testkära dem? har du testat att låta datorn stå o pipa ett tag o gjort klart testet? statisk el??

Jo, i vanliga fall piper den två gånger vid uppstart. Men nu är det inte som vanligt, för det första så startar skärmen aldrig upp så jag kan inte se vad som händer och för det andra så piper den 2x4 ggr. Genom moderkortets LED's ser jag att den först reagerar på chipset genom att pipa 4 ggr och sen på minnena genom att pipa 4 ggr.

Det tenderar till att vara nåt med northbridge men jag vill vara säker innan jag tar ut moderkortet.

Har svårt att tänka mig att det är statisk elektricitet, för om det var det skulle väl inte datorn starta upp överhuvudtaget.

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."