DDrdrive X1 - en till RAM-hårddisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Databas?

Känns som man inte vill ha den i RAM, även om man har UPSer. Dessutom så funkar nog operativsystemets och databasens cache-algoritmer så bra att man har mer nytta av minnet på moderkortet (där det är kanske 20 gånger snabbare). Sen finns det vanliga RAM-diskar också.

Man kan ju även skapa tabeller som ligger i det vanliga minnet, iaf med MySQL.

Permalänk
Medlem

Sant, men sen finns det ju *riktiga* ram-hårddiskar som sparar innehållet på en hårddisk om strömmen bryts. Men är väl klart att det skulle ge en riktigt fin boost i och med att accesstiden är så låg.
Och servar gör ju jusst mycket som kräver låg accesstid (varpå alla fina dyra SCSI diskar) så en ramdisk är väl egentligen perfekt lämpad för servers. Om man ingorerar storleken som kan vara lite begränsande.

Och sen är det alltid bättre att sätta ramet på moderkortet först (du kan ju göra en mjukvaru ramdisk är överlägsen de här prestandamässigt). Men man kan ju inte blanda helt friskt när man sätter in ram på moderkortet och då kanske man har en del ram över.

Sen så tror jag nog att man räknar ramet som säkrare än en hårddisk... Du kan ju koppla dessa i raid arrayer också (gigabytes version i alla fall). Däremot tror jag inte att man skulle sätta en sådan här produkt i servar. Finns ju riktiga lösningar, bara det att de är för dyra för privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Det stämmer, men jag tror de dyrare varianterna ser till att skriva till nya ställen i minnet hela tiden och det minskar problemet. Då kan man iaf inte slita ut en liten bit och få hela kortet förstört. Och även om man får en liten bit förstörd så kan ju ändå operativsystemet markera den biten som trasig i filsystemet och använda resten av minnet. Har heller aldrig hört om någon som haft problem med detta, många använder CF i bilar, HTPCs osv så jag tror inte det är så stort problem i praktiken.

Sen kanske det iofs är dumt att just swappa till flash-minne. Men eftersom det inte gör något om swappen rensas om strömmen bryts så finns det ju ingen mening med det direkt, då passar ju faktiskt DRAM bättre (som dessutom är mycket snabbare).

Edit: Läscyklerna är inte begränsade vad jag vet (iaf inte till något antal som man når upp till i en handvändning), det är bara skrivningar som flash-minne inte klarar hur många som helst av.

Vill bara komentera att det går eftersom någon undrade. Sedan om det är en bra eller dålig lösning det vet jag inte.

Men en nytt CF skriver/läser märkt *100 borde iaf var snabbare än en hårdisk, eller?

Tanken var väl att använda CF-kortet till att läsa (ha OS:et på det) ifrån och det borde inte vara några problem som jag har fattat det. SEdan komplettera med mycket RAM och hårddisk.

/tischan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Strömavbrott? vad är det? har bott i den här lägenheten i snart 8år och haft strömavbrott en gång, ett batteri lär man nog behöva byta oftare än så. Så nån UPS lär knappast behövas. hoppas priset blir överkommligt då hinner man nog ta alla flagor i BF2 innan nån annan joinar

Jovisst, du bor i storstad och i ett land med välutvecklad infrastruktur. I många länder så står det en UPS till varenda dator för att förhindra reboots varje timme. De länderna är dessutom en rejält mycket större marknad än lilla Sverje.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte vitsen.

Varför vill man ha en jättesnabb hårddisk på 8gb som raderas när man startar om?

Visa signatur

AMD XP 3200+, Radeon x850 XT, 1024 mb Kingston pc3200

Permalänk

ja faktiskt, varför vill man ha detta!

det går ju att lösa med diverse batteripack eller så men som den ser ut idag så är det ju som ozzy säger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Nu är ju iofs Windows grymt korkat och utnyttjar inte minnet till OSet. Nejdå, man ska ha swapdisk på 800MB även om man har 1500MB minne oanvänt. Jag blir så trött! :x

Den tröttheten skulle säkert försvinna med kunskap.
Ämnet är mycket komplext, men börja med att läsa en kort FAQ på 2cpu.com
Det finns enorma mängder samlad kunskap på deras forum.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0zzy
Jag fattar inte vitsen.

Varför vill man ha en jättesnabb hårddisk på 8gb som raderas när man startar om?

? Har du läst? Den har separat ström. Den raderas endast när man flyttar datorn.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
? Har du läst? Den har separat ström. Den raderas endast när man flyttar datorn.

Då ber jag om ursäkt..

Men jag undrar fortfarande vad man ska ha den till...

Visa signatur

AMD XP 3200+, Radeon x850 XT, 1024 mb Kingston pc3200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0zzy
Då ber jag om ursäkt..

Men jag undrar fortfarande vad man ska ha den till...

Man kan skriva om den i sin tag-line...

Permalänk

Man skulle kunna ha sin swap-disk där.
Eller vad man nu behöver för att nås snabbt.
Kanske ha sin spel mapp där?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag testade Cenateks mjukvaru ramdisk och använde halva mitt ram ett tag. 512MiB alltså. Där lade jag Q3 och Photoshop.
Det gick vääääldigt fort att starta upp.

Laddningstider i spel borde ju också vara i stort sett borta om man har ett singleplayer spel där.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
? Har du läst? Den har separat ström. Den raderas endast när man flyttar datorn.

Inte lika kul när strömmen går... Händer 3-4gånger om året här, minst.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Man kan skriva om den i sin tag-line...

Jaha! DÅ ska jag nog köpa 2 st.

Visa signatur

AMD XP 3200+, Radeon x850 XT, 1024 mb Kingston pc3200