Permalänk

Gammla RAM på ny dator

Hohj.
Är det olämpligt att slänga in Ram minnen två stycker på kanske 250 tillsammans, i en dator jag ska köpa ny?...att jag alltså lägger plus dom två. Den nya datorn kommer ha nya delar och jag är orolig att de ska bildas flaskhalsar å jävulskap. Ingen aning vad de gammla RAM delarna är för minna, orkar inte öppna burken just nu, tänkte bara kolla ifall någon vet lite generellt bara vad de brukar ha för effekt.
/Joel

Permalänk
Medlem

Det kan gå, men det brukar inte vara en särdeles lysande idé, såvida datorn ur vilken du tänker plocka minnena är av hyfsat nytt datum.
För att exemplifiera: Är datorn från tiden innan eller runt 2000 finns det god chans att minnena är av typ SDRAM, och det kommer inte fungera med moderna moderkort och processorer.
Är det DDR-minnen du har, kommer dessa då man lägger ihop lite olika omgångar att ställa in sig i minsta gemensamma hastighet. Dvs ett minne på pc2100 (266 MHz) och ett pc3200 (400 MHz) kommer i kombination välja att köra i 266 MHz. Detta får vidare resultat som kan vara oönskade, som du förstår.
Detta är ett på intet sätt täckade sätt att beskriva det hela, men generellt är nog rådet att se till att ha samma slags minne, anpassat till uppgiften. Undvik om möjligt blanda minnestyper, då det sannolikt kommer sega ner datorn.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk

Det fungerar ju i princip som 135711 skriver, kör själv med en ny 512MB modul plus två moduler från min gamla Athlon XP. Visst går minne i den lägre hastigheten, men vilket är bäst, något snabbare minneshastighet eller dubbla mängden minne? Jag kör detta tills visare, men vid tillfälle ska jag byta ut de gamla minnena mot snabbare.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||