Skillnad mellan olika chipsets (kretstyper)?

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan olika chipsets (kretstyper)?

På vissa moderkort kan man se att kretstypen är t.ex. "NVIDIA nForce4" och "ATI RADEON XPRESS 200" osv.

Om man köper ett moderkort med "NVIDIA nForce4" som kretstyp, betyder då detta att jag inte kan köpa ett ATI grafikkort till det moderkortet? Och vice versa, går det då inte att köpa ett NVIDIA grafikkort till ett moderkort med ett "ATI RADEON XPRESS 200" krets?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Hiper Type R 580W Modular, Abit AG8 i915P SATA Raid, P4 530 Prescott 3.0GHz @ 3.34GHz Socket775, 2048 MB PC3200/DDR400, ATI Radeon Club-3D X800xt 256MB (520/540) ViVo, Maxtor 200GB, WD Raptor 74GB, NEC ND-3500 DL, 3.5" floppy, Zalman CNPS7700-Cu, Zalman VF700-CU.

Permalänk
Medlem

Såklart det gör, om det inte gick så skulle företagen stämmas rätt ordentligt.

Permalänk
Medlem

Okej, det går alltså att köpa ett ATI grafikkort till ett moderkort med ett NVIDIA chipset.

Då undrar jag istället om det finns någon fördel med att ha ett NVIDIA grafikkort till ett moderkort som har NVIDIA chipset? Eller har detta inte någon som helst betydelse?

Visa signatur

Hiper Type R 580W Modular, Abit AG8 i915P SATA Raid, P4 530 Prescott 3.0GHz @ 3.34GHz Socket775, 2048 MB PC3200/DDR400, ATI Radeon Club-3D X800xt 256MB (520/540) ViVo, Maxtor 200GB, WD Raptor 74GB, NEC ND-3500 DL, 3.5" floppy, Zalman CNPS7700-Cu, Zalman VF700-CU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metal82

Då undrar jag istället om det finns någon fördel med att ha ett NVIDIA grafikkort till ett moderkort som har NVIDIA chipset? Eller har detta inte någon som helst betydelse?

SLI fungerar bara på nVidia SLI chipsets, och Crossfire fungerar bara på ATis Crossfire chipsets iaf.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Hjälpsam

Många föredrar Nvidia nFroce4 chipsetes till sina burkar då de har erkänt bra prestanda och klockmöjligheter etc.

nackdelen med många nForce4 chipsets är dock att de behöver fläkt på moderkortet då de kan bli ganska varma..

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI