Permalänk
Medlem

Intel vs. AMD

Hej hej alla...

Jag har lite beslutsångest.. Ska jag köpa ny Intel eller köpa AMD??

Lägg gärna förslag på ett mobo och prolle om ni tycker AMD... Buget 3000 - 3500 kr

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Hjälpsam

Om du kan sträcka dig till ca4000 så får du 3800+ dualcore

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Mmm iaf.. men jag måste ha ett mobo med

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Hjälpsam

Det var inräknat, en 3800+ gåt på ca 3K + ca 1K för moderkortet är du fit for fight. Tex MSI K8N NEO4-F (hade föredragit ett av de vassare Asus korten, tex Premium, men de kostar en del mer också)

Dock så är det DDR som gäller, inte DDR2 som du har nu. Om du vill behålla dina DDR2 får du vänta några månader tills AM2 sockeln är ute i butiker. AMD's nya sockel för DDR2 system

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Okej.. Joo jag vill gärna hålla mej på DDR2 för jag tycker dom känns stabilare på nåt sätt.. Kanske inbilar mej men men.. Finns det något datum?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk

det ända som i dagsläget talar för DDR2 är väl ur miljösynpunkt
De drar ju mindre ström... annars ser jag ingen anledning att vänta.. om man inte väntar på de nya processorerna dock. de verkar långt viktigare än bytet från DDR -> DDR2

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Speculation is still circulating on exactly when the new AM2 will be launched. Several weeks ago, it appeared likely an AM2 launch would happen in the Cebit (early March) to end-of-April time frame. Announcements of delays the last few weeks now point to a July release date. Whenever the launch happens, those moving to AM2 will at a minimum need a new processor for a new Socket 940, new DDR2 memory to replace existing DDR memory for Athlon 64, and a new or revised heatsink/fan cooling solution.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2688&p=3
Dvs, runt Juli enl nuvarande rykten.

Att köpa ny P4 processor för 3-4K (det som skulle behövas för att du skulle märka skillnad) känns ganska mycket som pengarna i sjön.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Okej.. Men vas skulle jag få om jag sålde mobot med tillbehör..? Utan graffekort å så.. Bara prolle mobo och minne ocg cpukylare...

Fluf: Sant.. Sen så är väll AMD mera spelanpassade va?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Hjälpsam

AMD är generellt trevligare till spel ja. Har dålig koll på begangnad marknade för P4or. Men ett par tusenlappar kanske?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Okej.. Och vad skulle ett skapligt spel system gå på??

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Hjälpsam

Du behöver moderkort, processor och minne, och helst en cpu kylare till det nya systemet.

Kika runt på komplett.se där de har det mesta, sedan kan du kolla indeviduella komponenter i flera butiker för att hitta bästa pris.

Exempel skulle kunna vara;
ASUS A8N-SLI (så har du möjlighet till SLI senare med ditt gfxkort om du vill)
Athlon64 x2 3800+ (för dualcore, mycket trevlig till vardags men inte många spel stödjer det ännu, men nice som F-N att arbeta med) eller tex Athlon64 3700+ (singelcore, skarpare i de flesta spel än x2or iofs).
2x1024 Corsair Value Select PC3200

Kul leksaker men inget hysteriskt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Okej tack för hjälpen... Jag ska nog lägga ner lite extra på att få ett riktig rejält system!!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80