Samsung visar upp nytt GDDR4-minne

Permalänk
Melding Plague

Samsung visar upp nytt GDDR4-minne

<font style="font-size: 10pt"><b>Samsung visar upp nytt GDDR4-minne</b></font> <small class="small">tisdag 14 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/mobos/a20060214PR206.html" target="_blank" >DigiTimes</a> rapporterar att Samsung har tillverkat det snabbaste GDDR4-minnet hitills. DRAM-kretsen uppges ha en överföringshastighet på inte mindre än 12,8 gigabyte per sekund.
<br />
<br />Samsung har tidigare visat upp GDDR4-prototyper som kunnat överföra cirka 10 gigabyte per sekund men höjer ribban med detta minnet. Minnet är tillverkat med en 80 nanometers tillverkningsteknik och det förväntas gå i massproduktion i andra hälften av detta år - en framtid inte alltför avlägsen.
<br />
<br />Samsung har en väldigt stor marknadsandel när det gäller GDDR3-minnen och samma trend lär vi se med GDDR4-typen av minne. Designmässigt kommer vi förmodligen se stora förändringar på kommande grafikkort i slutet på detta år och i början på nästa då dagens minnen kräver breda och snabba minnesbussar bland annat.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

najs, men hur snabbt är GDDR3 då..?

Visa signatur

i710700K|32GB|3070 Gaming OC |Essence STX-II|Denon AH-D2000|Asus VG279QM|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loika
najs, men hur snabbt är GDDR3 då..?

GDDR3 Används ju på dagens grafikkort, men snart kommer antagligen GDDR4 användas på grafikkort medans GDDR3 minnen kommer användas som interminnen i datorer. GDDR4 är nog snäppet snabbare och modernare än GDDR3, kanske mindre tillverkningsteknik m.m.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Samsung alltså, jag älskar Samsung

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Tusan, nu måste jag skjuta upp mina datorinförskaffningsplaner igen. Kan de helt enkelt bara sluta upp att göra allting bättre och snabbare i typ ett år så jag kan köpa en dator utan att behöva känna mig lurad ½år senare

Visa signatur

DN1D

Permalänk

Lite gammlt faktiskt. Postade om samma sak för två månader sen.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=53457...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Skulle vara skoj om dom kunde släppa en entusiast moder kort med stöd för gdrr3 minne som vanligt ram för dom med plånbok ..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radioactiv
GDDR3 Används ju på dagens grafikkort, men snart kommer antagligen GDDR4 användas på grafikkort medans GDDR3 minnen kommer användas som interminnen i datorer. GDDR4 är nog snäppet snabbare och modernare än GDDR3, kanske mindre tillverkningsteknik m.m.

Just G'et står väl för Grafik, så det blir nog bara DDR3 som internminne i sådana fall.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Just G'et står väl för Grafik, så det blir nog bara DDR3 som internminne i sådana fall.

syftar egentligen på att det skulle finnas riktigt high end minnen som inte används till vanliga marknaden..

exempelvis rdram som floppade men som var ganska snabba ändå..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk

Hoppas de kommer sitta på GeForce 8 korten
GDDR4 är ju inte helt fel! Hoppas de är svala och klockningsvänliga!

GDDR3 och DDR3 är två olika saker, orkar inte gå in på det mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loika
najs, men hur snabbt är GDDR3 då..?

http://www.samsung.com/Products/Semiconductor/Support/ebrochu... - 8 GB/s vid 1000 MHz (samma databussbredd vad jag förstår iaf).

http://en.wikipedia.org/wiki/GDDR-3 - här står kort om skillnaden mellan GDDR3 och DDR2:
- GDDR3 behöver inte "kyla sig själv" lika bra eftersom grafikkortskylningen brukar täcka minnet också (OBS, detta är vad jag tolkar texten i artikeln som, hänger inte helt med i engelskan och det kan betyda precis tvärt om!?). Detta möjliggöra högre klockfrekvens.
- "internal terminators" - Vet inte riktigt vad det betyder, men det passar tydligen grafikkort bra och vanligt internminne dåligt, vad jag förstår. Kanske är det resistorer i slutet på minnesbussen som ska hindra "speglade" signaler och andra störningar.

Rätta mig gärna om mina tolkningar är fel, känner att jag är ute på djupt vatten just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Just G'et står väl för Grafik, så det blir nog bara DDR3 som internminne i sådana fall.

Nej GDDR3 är DDR2 minnen, nästan du DDR3 minnen i GDDR4 alltså