Permalänk
Medlem

Almän fundering om att byta kylpasta

Tjena!

Sitter och funderar hur det egentligen är tänkt att man ska byta kylpasta. För alla jag har pratat med och läst om så verkar det som att flänsen alltid sitter fast så hårt i prollen att man blir tvungen att rycka upp skiten tillsammans med kylflänsen. Och det kan ju inte vara speciellt bra för processorn. Har själv försökt byta kylaren på familjens P4. Det hela slutade med att jag ryckte upp processorn med flänsen. Dock så var den relativt lätt att bända loss från flänsen och sen var det bara att montera allt igen och allt funka frid och fröjd.

Den gången hade jag kanske tur, eller är det meningen att det det ska gå till så?

MVH Viking

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Hjälpsam

Det är inte meningen att flänsen skall sitta fat på processorn. Dock finns det en hel del ökända saker, som tex P4 Northwood box fläns och några andra elaka saker som bränner fast ordentligt.

Då är bästa sättet att köra datorn riktigt varm (köra en stund prime95 tex), stänga av, och sedan ta loss flänsen när både den och processorn fortfarande är varma... man skall helstinte bända alls, vrida med/mot-urs eller knacka i sidled är generellt bätte.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Det är inte meningen att flänsen skall sitta fat på processorn. Dock finns det en hel del ökända saker, som tex P4 Northwood box fläns och några andra elaka saker som bränner fast ordentligt.

Då är bästa sättet att köra datorn riktigt varm (köra en stund prime95 tex), stänga av, och sedan ta loss flänsen när både den och processorn fortfarande är varma... man skall helstinte bända alls, vrida med/mot-urs eller knacka i sidled är generellt bätte.

Ok. Tack. Sitter på AMD Opteron 242. Någon som vet hur de brukar vara att få loss. Det är ingen riktig kylpasta utan sånna "kylkuddar" istället för kylpasta. Brukar de vara jävliga?

MVH

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Org. flänsen på min Opteron 146 losnade iaf utan problem, var bara att vicka lite på den i sockeln så släppte den processorn lätt och ledigt, men jag kan ha haft tur..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Org. flänsen på min Opteron 146 losnade iaf utan problem, var bara att vicka lite på den i sockeln så släppte den processorn lätt och ledigt, men jag kan ha haft tur..

Var det med den medföljande "kylgrejen" eller kylpasta?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Den där jobbiga kylkudden som satt på kylaren från början.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Den där jobbiga kylkudden som satt på kylaren från början.

Antagligen sådana jag har också. Jaja de är bara att hoppas.

Tack för all hjälp

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Funkar det inte så borde det fungera om du värmer flänsen lite med en hårtork

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Funkar det inte så borde det fungera om du värmer flänsen lite med en hårtork

Eller som Fluf sa, att köra den fete varm först

Funkar en hårtork? Är inte det för klent?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

en hårtork ligger väl på 900W?
tror de e lite maffigare än en 80W CPU =P

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
en hårtork ligger väl på 900W?
tror de e lite maffigare än en 80W CPU =P

Hmm, ja när man tänker efter så. De löser sig nog

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB