GoForce 5500 för mobiltelefoner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
För att spela upp filmer används nästan bara processorn.

Det borde väl gå att spela filmer med bättre kvalité om man har ett sånt kort i mobilen? För tillfället är det ju inga höjdarfilmer man kan spela upp.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1nken
Det borde väl gå att spela filmer med bättre kvalité om man har ett sånt kort i mobilen? För tillfället är det ju inga höjdarfilmer man kan spela upp.

Varför? En film är ju redan prerendered. Att mobiler har lågupplösning beror mer på skärmen än grafikkortet. Min gammla skruttmobil, 1.5 år är den väl nu, klarar .avi 520 kb/s 320 x 240.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Varför? En film är ju redan prerendered. Att mobiler har lågupplösning beror mer på skärmen än grafikkortet. Min gammla skruttmobil, 1.5 år är den väl nu, klarar .avi 520 kb/s 320 x 240.

Mjo men med detta kort skulle man ju kunna köra upplösningar på upp till 1024x768 vilket i sin tur då lär påverka filmkvalitéten?

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1nken
Mjo men med detta kort skulle man ju kunna köra upplösningar på upp till 1024x768 vilket i sin tur då lär påverka filmkvalitéten?

Skärmen är ju fortfarande en flaskhals! LCD klarar inte hur många pixlar/cm2 som helst

Permalänk
Medlem

jag ger mig

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Avstängd

fy fan, jag som blev överraskad av att Tomb Raider starta i min IPAQ rz1710.. 3D grafik eller så in-bilda jag mig

Men mobilen? nej tack

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
tycker de är lite fel av dig att säga att de är i första hand optiken, utan en schysst bildsensor så blir de inget i alla fall,

Jag är rätt nöjd me min k750i men som de är med alla telefoner med kamera så är den ljuskänslig, men men man får vad man pröjsar för de är ju liksom fortf en mobil med kamera inte en kamera med mobil

en känslig sensor 10Mpixel med dålig optik är sämre än halvkass optik och 3Mpixel

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

vad blir batteritiden?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Varför 10 MegaPixel i en telefon?
När ska folk förstå att det i första hand är optiken i en kamera som avgör kvaliteten i en kamera?
Men en liten liten optik finns det ingen anledning överhuvudtaget att ha mer än kanske max 2 MegaPixel.

Om det det ska vara möjligt att ha brusfria bilder, med bra skärpa och bra färdjup med 10 MegaPixel så måste sensorn var över 1 cm * 1 cm. Och då måste man ha relativt stort objektiv.

Ser digitalkameror som är löjligt små med 8 MegaPixel, bilderna har varit otroligt mycket bättre om samma kamera med samma optik hade bara haft 4-5 MegaPixel.

Du jag tror att de som gör mobilerna/digitalkamerorna har något mer erfarenhet än dig, visst kan det med megapixel leda till fler köp, men det är ju inte så att de lägger in 10 megapixel i onödan....

Istället för att du ska sitta hemma och tro att du vet allt och klarar allt, så tänk efter, det är ju inte direkt några nybörjare som sitter där hos nokia och räknar ut allt....

Visa signatur

Peter Naame

Permalänk
Medlem

Kan det här vara spiken i kistan som får handdatorerna helt ersatt av mobiltelefoner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizzzie
Du jag tror att de som gör mobilerna/digitalkamerorna har något mer erfarenhet än dig, visst kan det med megapixel leda till fler köp, men det är ju inte så att de lägger in 10 megapixel i onödan....

Istället för att du ska sitta hemma och tro att du vet allt och klarar allt, så tänk efter, det är ju inte direkt några nybörjare som sitter där hos nokia och räknar ut allt....

Nej men det kan ju faktiskt vara ett marknadsföringsargument.

Ta HD-ready som exempel. Också en massa "experter" som sitter o klurar på tv-apparaterna, men de klarar ändå inte äkta HD, alltså bara ett sätt att lura kunderna att de kommer köra äkta HD, för tv:n är ju somsagt hd-READY...

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizzzie
Du jag tror att de som gör mobilerna/digitalkamerorna har något mer erfarenhet än dig, visst kan det med megapixel leda till fler köp, men det är ju inte så att de lägger in 10 megapixel i onödan....

Istället för att du ska sitta hemma och tro att du vet allt och klarar allt, så tänk efter, det är ju inte direkt några nybörjare som sitter där hos nokia och räknar ut allt....

Visst f-n gör dom det! Precis som sagts tidigare är det otroligt mycket overkill att ha 8 megapixel i en ultra-kompaktkamera (för att inte tala om mobilkamerorna) eftersom optiken ändå inte klarar att leverera de spec:arna.

Gamla 300D har "bara" 6mp, men även med det enkla, och relativt sett, billiga standardobjektivet smiskar den de nya små kompaktkamerorna som har 8 sönder och samman.. Det finns en enkel förklaring till att man pressar in onödigt många megapixel i små leksakskameror och det är för att det sorgligt nog är vad privatpersoner efterfrågar och köper.

Det beror _inte_ på att de är nybörjare, utan för att dom tjänar pengar på det, precis som alla företag vill göra. Och räknat ut det bra har dom minsann gjort, då det är dessa kameror som säljer bäst..

Och om du inte tror mig saxar jag det här från en fotosida:

Newbie Mistake #2: “The more pixels the better (part II)” Squeezing a lot of pixels onto tiny imaging sensors (which is the only kind you’ll find on digital compact cameras) produces image noise. Let’s say you have an 8MP compact camera and you’re shooting party pictures indoors without a flash, and you dial up a super light-sensitive setting, like ISO 400 or 800 so you can get good exposures. You may notice blotches, or graininess, called digital noise, in the darker parts of the pictures.

Without going into a scientific explanation of the physical limitations of pixels on CCD chips, let’s just say that this problem is less pronounced on cameras with fewer pixels—under 5MP is safe. (It’s also less of a problem on digital SLRs with high pixel counts, because they use larger CCD chips.)

Kort sammanfattat; små CCD:er+många megapixel = mer brus

Rolig läsning kan hittas i den här artikeln från Oktober 2000:
http://www.popularmechanics.com/technology/photography/127931...

Där undrar man var megapixelracet kommer att sluta, i och med lanseringen av kameror med 3mp, och menar att allt över 2 är overkill för den vanlige användaren..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anden416
Visst f-n gör dom det! Precis som sagts tidigare är det otroligt mycket overkill att ha 8 megapixel i en ultra-kompaktkamera (för att inte tala om mobilkamerorna) eftersom optiken ändå inte klarar att leverera de spec:arna.

Gamla 300D har "bara" 6mp, men även med det enkla, och relativt sett, billiga standardobjektivet smiskar den de nya små kompaktkamerorna som har 8 sönder och samman.. Det finns en enkel förklaring till att man pressar in onödigt många megapixel i små leksakskameror och det är för att det sorgligt nog är vad privatpersoner efterfrågar och köper.

Jag tror inte att det bara beror på optiken när du gemför med 300D då 300D har en flerfalldigt störe sensor en alla kompakt kameror.
Du kan tex gemföra en 350XT med ett "litet" objektiv mot en t ex sony kamera med större objektiv och t ex 2/3" sensor och finna att 350XT ger finare bild med sämre objektiv.

Jag tror inte bilderna blir sämre med en senor med fler pixlar vid samma storlek utan ungefär lika bra då bruset kommer öka men mp med så om man har en 8mp sensor och sedan förminskar den till 2mp så tror jag den blir lika bra som en 2mp dock kanske dynamic range kan minska på 8mp sensorn så man förlorar nog inte mer än lite processtid och minnesplats i kameran.

Permalänk
Medlem

fyyyyyyyyyyyFAN va coolt!!! <3 Teknik <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farmor
Jag tror inte att det bara beror på optiken när du gemför med 300D då 300D har en flerfalldigt störe sensor en alla kompakt kameror.
Du kan tex gemföra en 350XT med ett "litet" objektiv mot en t ex sony kamera med större objektiv och t ex 2/3" sensor och finna att 350XT ger finare bild med sämre objektiv.

Nej, inte sa jag att det bara berodde på optiken. För att 8 megapixel ska vara motiverat behöver man en större CCD, men även om CCD:erna i kompaktkameror hade varit lika stora som i tex 300 D hade deras inte lika avancerade optik gjort det onödigt.

När jag jämför med 300 D menar jag också att den standardkit-gluggen man får med om man köper den i paket (och som bara kostar hundralappar löst) är bättre än det mesta av optiken som sitter i kompaktkamerorna.

Permalänk
Medlem

Jaha när kommer min första tool jag kan tanka ned till mobilen så jag kan överklocka? För att inte tala om vattenkylningen

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Snart kan jag alltså spela BF2 på bussen

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
vad blir batteritiden?

Undrar detsamma, räcker att man använder kameran, lirar lite spel på nuvarande telefoner så säger batteriet slurp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
när kommer SLI ?? och DUALCORE CPU till handheld ??

GP2X har redan dualcore CPU. Och den kostar under 1400:- (Sålänge man inte är en idiot och köper från gametronics dvs. googla GBAX går att köpa med 1GB minneskort och frakt för under 2k).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
GP2X har redan dualcore CPU. Och den kostar under 1400:- (Sålänge man inte är en idiot och köper från gametronics dvs. googla GBAX går att köpa med 1GB minneskort och frakt för under 2k).

Kollade lite på den men fick inte känslan av att det är dual core. Dels är det ju två helt olika processorer, och dels gissar jag att de sitter i var sitt package.

Fast det verkar vara en riktigt ball pryl! Synd att de bryter mot licens-villkoren för GPL-kåden de använder och att det inte verkar gå att komma åt dem för det. (http://en.wikipedia.org/wiki/GP2X).