Är det bara jag eller har ljudet försämrats i nf4 jämfört med nf2?

Permalänk
Entusiast

Är det bara jag eller har ljudet försämrats i nf4 jämfört med nf2?

Antingen det eller så är det bättre(för ändrats har det definitivt låter inte alls likadant)

mitt NF2 var Epox 8rda+ med soundstorm grejen.
NF4 är det i siggen.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Soundstorm är ett av de få vettiga onboardljudkorten

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Jag tycker det har förbättras, något jag märkte direkt när jag drog igång något musikaliskt.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D • RAM ∙ 32GB G.Skill • MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •
CH ∙ Fractal Design Define R6• MONITOR ∙ Acer X34P 34" UW / XB271HU 27" 1440p

Permalänk
Medlem

Knappast förbättrats. nVidia gör inga soundstorm kretsar längre. Finns inte till nForce 3 eller nForce4. Det är skit Realtek på dem istället.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Gick nyss från Soundstorm till Realtek ALC850. Det första man märkte var att ljudet inte var lika levande och inte lika klar. Däremot är basen bättre faktiskt. Använder gamla Creative 4.1 högtalare FPS2000. Annars så är det inte så dålig ljud i spel men vill man lyssna på musik skaffa separat ljudkort istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Knappast förbättrats. nVidia gör inga soundstorm kretsar längre. Finns inte till nForce 3 eller nForce4. Det är skit Realtek på dem istället.

'soundstorm'-kretsen brukar var ett realtek acl650-chip...

edit: eller, egentligen inte. 'soundstorm' är ett dsp-chip, men det brukar vara en acl650 som återger ljudet, så någon större skillnad i ljudkvalitet borde rimligen inte finnas. (jag upplever mitt gamla creative 5.1-live som mycket mer välljudande iaf...)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Hedersmedlem

Den stora vinsten med soundstorm var om man körde digitalt ut till lämplig DD-avkodare. Då blev det riktigt bra. Precis som andra skriver brukade den inbyggda d/a-omvandlaren vara usel och att köra analogt ut var definitivt inget roligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Den stora vinsten med soundstorm var om man körde digitalt ut till lämplig DD-avkodare. Då blev det riktigt bra. Precis som andra skriver brukade den inbyggda d/a-omvandlaren vara usel och att köra analogt ut var definitivt inget roligt.

...det och att man inte lastar cpun vid ljuduppspelning.
ett ganska trevligt chip på det hela taget, synd bara att inte drivarna riktigt är på topp.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!