Permalänk
Medlem

Den prisvärda dual coren har kommit

http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=321172
Var väl på nyheterna för ett tag sen. Inte trodde jag att den skulle bli så billig : ) Blir en sån i min server
Ska ju även klocka bra - för att vara en intel pentium D

Permalänk
Medlem

verkar fett prisvärd, synd bara att det bara var 533fsb, fast å andra sidan kanske den klockar fett bra

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk

sån ska ja ha, går den o köpa ngn annan stans ?

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hock
verkar fett prisvärd, synd bara att det bara var 533fsb, fast å andra sidan kanske den klockar fett bra

Det är ju visst 800 MHz

FjäskarN Enligt buggy så finns det en till, men de tar 2500 för den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Det är ju visst 800 MHz

? Menar du Intel - Pentium D Model 805 2.667GHz?
Kan knappast ha 800Mhz FSB, den skulle i så fall ha en spännande multipel.
Det står fel på SHG.BIZ hemsida...

Visa signatur

Corruptio optimi pessima

Permalänk
Avstängd

Ser ut som det är fel på priset. Den borde kosta en tusenlapp mer.

Men är den så billig så kan ju till och med jag rekommendera den.

Det finns dom som tror att den är bättre än vad den är, då dom tror att det är en presler. Men det är den inte. Det är bara en gammal 0.09µ prolle. Så den klocker inte så jättemycket ändå...
Antagligen får man riktigt stora problem med att komma upp i 800Mhz buss på den.
Så en 3800+ är ju betydligt bättre.
Men som sagt, är den sådär billig så kan det vara en prisvärd uppgradering om man har ett 775-mobo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ser ut som det är fel på priset. Den borde kosta en tusenlapp mer.

Men är den så billig så kan ju till och med jag rekommendera den.

Det finns dom som tror att den är bättre än vad den är, då dom tror att det är en presler. Men det är den inte. Det är bara en gammal 0.09µ prolle. Så den klocker inte så jättemycket ändå...
Antagligen får man riktigt stora problem med att komma upp i 800Mhz buss på den.
Så en 3800+ är ju betydligt bättre.
Men som sagt, är den sådär billig så kan det vara en prisvärd uppgradering om man har ett 775-mobo.

Tvivlar på att det är meningen att den ska kosta 2500:-, då det är vad Pentium D 920 kostar, och den ligger på 2,8@800 FSB. Verkar ju ovanligt dumt att sälja en sämre CPU för samma pengar. Möjligt dock att den är felsatt och ska kosta typ 2000:-
Om den nu ska kosta 1,5 K så är den iaf ett alternativ för mig som vill ha
1: 64-bitarsstöd
2: DualCore
Synd bara att den är varm som fan, då det leder till behov av fetare CPU-kylning
Hoppas mest att AMD kontrar detta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Tvivlar på att det är meningen att den ska kosta 2500:-, då det är vad Pentium D 920 kostar, och den ligger på 2,8@800 FSB. Verkar ju ovanligt dumt att sälja en sämre CPU för samma pengar. Möjligt dock att den är felsatt och ska kosta typ 2000:-
Om den nu ska kosta 1,5 K så är den iaf ett alternativ för mig som vill ha
1: 64-bitarsstöd
2: DualCore
Synd bara att den är varm som fan, då det leder till behov av fetare CPU-kylning
Hoppas mest att AMD kontrar detta.

Hehe, vore inte dumt. Men ska AMD ner i samma prestandaklass så får dom ju gå ner till 1.5GHz eller nåt. Nästan så den kan kylas passivt ju.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jennia
? Menar du Intel - Pentium D Model 805 2.667GHz?
Kan knappast ha 800Mhz FSB, den skulle i så fall ha en spännande multipel.
Det står fel på SHG.BIZ hemsida...

När hela 500, 600, 8x0, 900, serierna har 800 MHz varför skulle då 805 ha 533?!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
När hela 500, 600, 8x0, 900, serierna har 800 MHz varför skulle då 805 ha 533?!

Om du har 800Mhz buss så blir multipeln 13.3333. Finns inga sånna multiplar.

Och hela hela 5xx och 8xx serierna har inte 800 MHz bus.
Titta här t.ex. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311907

Anledningen till att dom har den bussen är att dom inte får ha en multipel under 14. Eftersom den går ner till mutlipel 14 i energisparläge. Alltså 2.8GHz på en vanlig P4.
Har du under multipel 14 så höjs multipeln till 14 när den ska spara energi. Och då klockas procesorn upp.

Med andra ord, dom kan aldrig gå under multipel 14. Och ska dom då under 2.8GHz får dom istället köra med lägre buss.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
När hela 500, 600, 8x0, 900, serierna har 800 MHz varför skulle då 805 ha 533?!

För att 2667/800 inte blir någon jämn multipel? 13,33 är tillräckligt udda för att inte användas.

2667/533 blir däremot ganska exakt 20 vilket är en mycket troligare siffra.

Att sen Intel råkar skriva att den har 533mhz-buss gör ju inte saken otroligare heller

http://www.intel.com/support/processors/pentiumd/sb/cs-020887...
titta längst ner i tabellen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det var ju tråkigt :/ Men får bli en sådan endå

Edit: Man kan klocka FSBn va?

Permalänk
Medlem

det är ju fortfarande en intel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
det är ju fortfarande en intel

Märket spelar ingen roll. Men att det är netburst gör den ju direkt till ett dålig köp ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Märket spelar ingen roll. Men att det är netburst gör den ju direkt till ett dålig köp ändå.

Alla har vi sina brister
Men de små prestanda vinsterna en Athlon 3800 x2/165 skulle ge mig är inte värt 2000 kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Märket spelar ingen roll. Men att det är netburst gör den ju direkt till ett dålig köp ändå.

jo jag håller med dig, jag erkänner att jag faktiskt är sugen på aopens nya 975-kort för s479 samt en yonah... märket är ovesäntligt, även om man har tenderat åt amd-hållet senaste åren...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Alla har vi sina brister
Men de små prestanda vinsterna en Athlon 3800 x2/165 skulle ge mig är inte värt 2000 kr

Ja har du redan en Intel moderkort så är det ju ett bra val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ja har du redan en Intel moderkort så är det ju ett bra val.

Jo men där sitter redan en 830, som jag inte alls tycker om. 805an ska få sitta i min server och ska köpa en sån här låda http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010090693 till min nya sötnos.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Jo men där sitter redan en 830, som jag inte alls tycker om. 805an ska få sitta i min server och ska köpa en sån här låda http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010090693 till min nya sötnos.

Ja men då har du en prisvärd liten sak sedan. Bra köp faktiskt.
Hur bra är grafikkortet i en sån där?

Edit, vad föreställer din bild föresten? Ser ut som en dåligt ritad röv uppfrån med två röda prickar på ena skinkan, så flyger det gräs ur den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ja men då har du en prisvärd liten sak sedan. Bra köp faktiskt.
Hur bra är grafikkortet i en sån där?

Edit, vad föreställer din bild föresten? Ser ut som en dåligt ritad röv uppfrån med två röda prickar på ena skinkan, så flyger det gräs ur den.

Grafiken lär ju inte vara någonhöjdare. Men x300 är ju ganska bra för att vara inbyggt. Ska göra en sån där radeon super tv out sak också (har en vga och en dvi). Ska mest användas till som sagt server, men det blir en hel del små surf och photoshop (min primära dator låter för mycket ibland pga grafikkortsfläkten). Ska ha en liten 2.5" hårddisk för att göra datorn så tyst som möjligt, så att jag kan ha på den på natten.

Mitt namn bör ju en liten hint MooDHooDs :D. Det är helt enkelt en luva (det svarta är själva luvan). Det längst ner är ena axeln. De två raka strecken är snörerna/banden. Det röda är ögon. Gjord i det advancerade programet paint

Permalänk
Avstängd

Tror att man kan få den stabil i en Bus på 800MHz med tillräcklig kylning. Ja fick en 2,40A att gå i en Bus på 888MHz och en polare till mig sitter med en Pentium4 506 (2,66GHz) som rullar på i fina 800MHz Bus stabilt och fint.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Finns det några recensioner/klockresultat på denna? Funderar STARKT på den. 1500kr för dualcore, 64bit, de kallar jag ett kap!

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Avstängd

har du sett prissänkningen på dom andra dual core'sen? 3ghz'arn för 2200 ca

Permalänk
Medlem

för det priset måste det väl finnas en hake eller wtf?

vart är haken? jag ser ingen hake!!1

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
för det priset måste det väl finnas en hake eller wtf?

vart är haken? jag ser ingen hake!!1

Att den presterar uselt. Som typ en X2 i 1.3GHz eller nåt.

Man måste klocka den om den ska bli bra typ.

Permalänk
Medlem

aha okej, tack för förklaringen!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk

finns inga recensioner eller något?

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Att den presterar uselt. Som typ en X2 i 1.3GHz eller nåt.

Man måste klocka den om den ska bli bra typ.

de där va lite överdrivet, möjligtvis som en amd i 1.6ghz typ!
förresten, min opteron 165a är sämre oklockad i superpi än min intel 3.0 i superpi med 2 sek så det är för mycket amd hype tycker jag!

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hock
de där va lite överdrivet, möjligtvis som en intel i 1.6ghz typ!
förresten, min opteron 165a är sämre oklockad i superpi än min intel 3.0 i superpi med 2 sek så det är för mycket amd hype tycker jag!

Du. En Intel i 1.6GHz är betydligt långsammare än en X2 i 1.3GHz.

Och en annan sak. SuperPi är enkeltrådat. Med andra ord så får inte din 165 utnyttja mer än hälften av sin kapacitet i det testet.
Dessutom är det ett program som generellt sett presterar bra på Intelprocessorer.
Med andra ord, din 165 äger en 3GHz P4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du. En Intel i 1.6GHz är betydligt långsammare än en X2 i 1.3GHz.

Och en annan sak. SuperPi är enkeltrådat. Med andra ord så får inte din 165 utnyttja mer än hälften av sin kapacitet i det testet.
Dessutom är det ett program som generellt sett presterar bra på Intelprocessorer.
Med andra ord, din 165 äger en 3GHz P4.

hehe ja menade att den intel processorn var som en amd i 1.6 ungefär!
och jag vet att den inte utnyttjar allt då, men trodde den skulle prestera bättre än vad den gjorde, fast ja fick 34sek klockad vilket jag inte ens var nära att få med intel!
men jag tycker inte intel är så dåliga som alla säger, dom är stabila och funkar till det mesta!

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...