Permalänk
Medlem

ASUS P5LD2 eller P5WD2?

Hej!

Jag håller på och pillar med en ny burk och kan inte bestämma mig över vilket mobo jag ska köra på. Valet står nu mellan två ASUS, P5LD2 eller P5WD2.

Det ena är baserat på I945P och det andra I955X. Min tidigare burk har jag haft sjuuukt mycket strul med BSODs etc, så jag är verkligen ute efter en strulfri och väl preserande burk.

Jag räknar med att köra ett 7800GTX som gfx och Corsair5300 eller 5400 minnen (beroende på vilket av ovan jag väljer).

Har det varit nått känt strul med nått av korten ovan? Prestandamässigt, är den ena en riktig vinnare eller liknande. Vad som helst som kan hjälpa mig vid val av kort av mycket välkommet! Jag kommer inte syssla med överklockning på det här systemet förresten.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus P5WD2 i en av mina burkar. Det har inte varit några som helst problem med det kortet.
Prestandaskillnaden kan jag inte uttala mig så mycket om, men har för mig att det inte var så stor skillnad på dem i de testerna jag läste innan jag köpte.

Hade jag inte haft en P4 3,4 GHz och 2 GB DDR2-minnen sedan tidigare så hade jag valt en AMD istället.
Min P4 producerar tyvärr mycket värme och står sig inte riktigt mot en AMD64 prestandamässigt.

Permalänk
Medlem

P5WD2 är det moderkortet överklockare främst använder sig av, verkar vara ett toppenkort med mkt features!
Fast det kostar ju somsagt... så ska du inte överklocka känns det som att ett P5LD2 räcker.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag satsar nog på P5WD2 trots allt, har läst/hört så mycket bra om i955X.

Nu till nästa frågetecken hehe.

1) Vill ha rätt bra minnen och kollar på Corsair PC5300/5400. Rätt märkbar prisskillnad mellan dessa, men är prestandavinsten verkligen så märkbar? Ska/bör man köra 2x512MB eller 1x1024?

2) Det blir ett 7800GTX så jag misstänker krav på rätt rejält nätagg. Vad bör jag satsa på? Har sett ett par rätt intressanta Antec på runt 500-550W (pålitlig tillverkare?). Är det tillräckligt med Watt tror ni?

Permalänk

ram minnerna, ska du överklocka som bara den så är 2x512mb bättre. men om du ska spela så är 2x1gb bättre. mkt bättre. jag tror knappast du behöver 550w men det beror ju på vilken prolle du vill ha. annars e ju Tagan 480w bra..

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Jag har 4 st 512 MB PC 4300 minnen.
Minnena körs orginal i 266 MHz.
CPUn körs orginal i 200 MHz.
CPU FSB:DRAM körs alltså i förhållande 3:4 orginal.
Kör dem nu i 1:1 i 285 MHz.
Minnet=285 MHz (fungerar upp mot 300 MHz)
CPU 14*285=3990 MHz (orginal 17*200=3400 MHz)

Intel P4 Prescott 550

GF 6800GT

Just nu ett 350 W Antec Phantom, men ska byta till ett Tagan 430 W idag.

Jag finner i dagsläget inget behov av snabbare minnen till denna datorn.

Vad ska du ha för processor?

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Jag har en P4 3.2 (640) liggandes å väntar. Ett par frågetecken kvarstår. Notera att jag inte kommer överklocka nått som helst på denna (är det tänkt iaf).

1) Sugen på Antec P150 som chassi, räcker det medföljande nätagget (NeoHE 430W) för maskinen? (1x7800GTX / 2hdd / dvdr / fläktar etc)

2) Minnen. Vill ha 2GB DDR2, kollar på Corsair (måste använda dustin som återförsäljare).

a) Bör man köra 4x512MB eller 2x1GB? (prestandamässigt menar jag)

b) Vad rekommenderas? PC5300/5400?