Intel Conroe med SSE4

Permalänk

Skruvis och Tempel:
En lite förtydling bara då jag uppfattar det som att ni inte riktigt har klart för er hur nya instruktioner vanligtvis börjar användas i mjukvara.
Där det visar sig att det är fördelaktigt med att använda nya instruktioner i en viss cpu så sker det så gott som alltid med hjälp av automagisk cpu-detektering, dvs en kodsnutt med de nya instruktionerna som enbart körs om man kör på en viss cpu och en annan kodsnutt som körs annars.

Det är alltså inget problem att en cpu-tillverkare lägger till instruktioner. Programmet kommer fungera bra så länge det inte kodat helt galet.
Det underlättar att flera tillverkare följer samma standard och där har Intel tidigare visat sig i dålig dager men att lägga till ett antal nya instruktioner är i regel inget problem.

Permalänk
Medlem

Confusion, jag har det väldigt klart för mig, hurvida det är med Skruvis... Det får han svara för. Men du ser ju hur han uttrycker sig i frågan :-/

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Confusion
Skruvis och Tempel:
En lite förtydling bara då jag uppfattar det som att ni inte riktigt har klart för er hur nya instruktioner vanligtvis börjar användas i mjukvara.
Där det visar sig att det är fördelaktigt med att använda nya instruktioner i en viss cpu så sker det så gott som alltid med hjälp av automagisk cpu-detektering, dvs en kodsnutt med de nya instruktionerna som enbart körs om man kör på en viss cpu och en annan kodsnutt som körs annars.

Det är alltså inget problem att en cpu-tillverkare lägger till instruktioner. Programmet kommer fungera bra så länge det inte kodat helt galet.
Det underlättar att flera tillverkare följer samma standard och där har Intel tidigare visat sig i dålig dager men att lägga till ett antal nya instruktioner är i regel inget problem.

Ja jag förstår hur det fungerar, men frågan är om det är bäst om mjukvarutillverkarna skriver en kod som ingen processor initialt kan använda sig av, som sedan processortillverkarna optimerar sina processorer efter eller om det bästa är om processortillverkarna implementerar instruktioner som sedan mjukvarutillverkarna kan optimera sina mjukvaror efter?

Vilket kommer snabbast i "produktion" så att säga?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Självklart är den rimliga vägen att hårdvarutillverkarna inför stöd för instruktioner som sedan kan användas av mjukvarutillverkarna om så önskas. Det har fungerat bra hittills.

Att låta standardiseringsorgan bestämma vad som ska gälla får ofta till följden att det tar evigheter innan nya standarder kommer och är på inget sätt en garanti för att det bara blir en standard.

Att låta hårdvarutillverkarna själva implementera nya instruktioner ger dom dessutom möjlighet att tjäna pengar på det, vilket driver på utvecklingen eftersom det skapar incitament.

Kommer vi konsumenter behöva lida av det? Nej, om man nu inte vill ha den eventuella extra prestandan behöver man inte köpa en processor som stödjer det. Dessutom, pga Intels och AMDs licensavtal, kommer tekniken finnas tillgängliga för de två företag som gör PC-processorer med bra prestanda (VIAs grej är inte bra prestanda).

Extra instruktioner är ett effektivt sätt att få prestanda mer eller mindre "gratis", och så länge det verkligen ger extra prestanda är det svårt att se någon nackdel med det.

Permalänk
Avstängd

Frågan för mig är hur många transistorer det tar. Man får ju inte fylla en processor med massa blaj.
Om 10 år så kommer 80% av kärnan vara gammalt skit som inte används men som måste finnas på grund av kompitabiliteten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Frågan för mig är hur många transistorer det tar. Man får ju inte fylla en processor med massa blaj.
Om 10 år så kommer 80% av kärnan vara gammalt skit som inte används men som måste finnas på grund av kompitabiliteten.

Tror inte det är så farligt. När instruktioner blir "obsolete" så översättar man dem mha mikrokod och jag kan inte tänka mig att det tar särskilt mycket transistorer.

Givetvis är det i teorin bättre med RISC, där man inte har med massa extra, oanvändbara instruktioner, men i praktiken har x86 fungerat väldigt bra. Möjligheten att köra äldre kåd med ökad snabbhet är viktigare än vad man tror, och tack vare det har man kunnat plöja ner mer forskning på x86 än andra arkitekturer.

Sen kan man ju sia om att man i framtiden kanske kompilerar x86-kåden till ett eget format (vilket iofs redan görs internt i processorerna). Transmeta försökte med det men hade antagligen inte tillräckligt med pengar och ingenjörer för att lyckas fullt ut, men om Intel bestämde sig för att göra något liknande tror jag det skulle fungera ypperligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Kilroy, visst ren och skär x86 är kanske inte den bästa lösningen alltid och det är inte det att tilläggen är dåliga, det är att det är den största kraften på marknaden som själva inför detta och i kraft av sin position får en konkurensfördel som vi konsumenter får betala. Jag skulle hellre se ett standardiseringsorgan löste instruktionsexpansioner så att även de mindre tillverkarna som tex Via slipper licenseringskostnader vilket bara är negativt för oss konsumenter.

Till er alla.

Ingenstans har jag skrivit att instruktionerna som sådana är dåliga, det dåliga är att ett företag (som är störsts och de som börjat med den här typen av grejor) inför det och det ensidigt, det är dåligt för oss konsumenter. Det gör att det blir mindre konkurrens och det får vi betala.

Nu tänker jag inte upprepa detta mer.

Eller så ger dessa instruktioner oss konsumenter bättre prestanda och det är ju bra för oss...