Permalänk
Medlem

monteringsfrågor *rädd*

nu har jag fått hem allt jag ska ha till min dator så jag tänkte sätta ihop den igår, men ja har bara suttit ihop 2 datorer i mitt liv och det var s775 som t.o.m en 3åring skulle klara av att montera processor och sånt på, men nu är det s939 så jag har några frågor.

när jag fäller upp spaken vid processorn så dras sockeln bakåt, ska den göra det? jag får för mig att när man böjer ner den igen kommer den böja av alla pins på min processor vilket jag inte vill.
ska den verkligen åka lite bak när man drar upp spaken och sen fram igen när man fäller ner eller är mitt MB defekt?
fråga Nr2: jag ska ha big typhoon som processorkylare, men eftersom min originalbakplatta är av plast antar jag att man måste byta, måste man det eller kan det funka med den?
tack i förskott

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk

Svar!

Fråga 1 Det ska den göra

Fråga 2 Vet ej

Visa signatur

Är inte lätt och vara novis, men det går ändå!!!!

[ AMD Phenom 9550 Quad-Core 2.2 GHZ ] [Gigabyte GA-MA770-DS3] [Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096MB CL5] [Western Digital VelociRaptor 150GB, 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB] [ Seagate Barracuda 7200 500GB Sata-300 32MB] [Leadtek 9800 GT]

Permalänk
Medlem

Haha, när S775 kom klagade alla på att den var så avancerad att montera Har själv aldrig byggt en dator med S775 så det vet jag inget om men jag kan lova dig att S939 är ännu lättare. Det översta skiktet på socketen ska glida lite bakåt så inget att vara rädd för
Misstänker du att plattan är för klen följer det med en med Typhoon att byta till.
Byggde en ny dator till mig själv igår med just Typhoon med mitt Asus-kort har en backplate av metall så kände mig rätt lugn Kommer inte ihåg vad MSI-kortet jag hade innan hade för material men jag bytte inte där heller, kom ihåg att skruva åt kykaren bara så att den inte rasar ner och tar med sig graffet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Haha, när S775 kom klagade alla på att den var så avancerad att montera Har själv aldrig byggt en dator med S775 så det vet jag inget om men jag kan lova dig att S939 är ännu lättare. Det översta skiktet på socketen ska glida lite bakåt så inget att vara rädd för
Misstänker du att plattan är för klen följer det med en med Typhoon att byta till.
Byggde en ny dator till mig själv igår med just Typhoon med mitt Asus-kort har en backplate av metall så kände mig rätt lugn Kommer inte ihåg vad MSI-kortet jag hade innan hade för material men jag bytte inte där heller, kom ihåg att skruva åt kykaren bara så att den inte rasar ner och tar med sig graffet

tack så mycket
jag ska bygga mig ett eget chassi tror jag så jag ska ha moderkortet liggandes så då kan den inte ha sönder något
S775 är det enklaste som finns faktiskt, pinsen är i moderkortet så man lägger bara ner processorn och fäller ner spaken så är det klart!

förresten glömde en fråga, jag ska byta NB kylning också, men hur får jag bort originalkylaren utan att klippa av pushpinsen?

och en 2 frågor till, jag har inget chassi nu så jag hade tänkt att ha moderkortet liggandes på en antistatpåse i en kartong, är det säkert?
och sista frågan, hur startar man datorn utan startknapp?

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hock
tack så mycket
jag ska bygga mig ett eget chassi tror jag så jag ska ha moderkortet liggandes så då kan den inte ha sönder något
S775 är det enklaste som finns faktiskt, pinsen är i moderkortet så man lägger bara ner processorn och fäller ner spaken så är det klart!

förresten glömde en fråga, jag ska byta NB kylning också, men hur får jag bort originalkylaren utan att klippa av pushpinsen?

och en 2 frågor till, jag har inget chassi nu så jag hade tänkt att ha moderkortet liggandes på en antistatpåse i en kartong, är det säkert?
och sista frågan, hur startar man datorn utan startknapp?

Angående NB så kan du testa att klämma ihop hullingarna på undersidan av kortet med en näbbtång och försiktigt pressa pushpinsen igenom... Att ja datorn liggandes öppet är inga problem, men PCI-shielden sticker ner en bit nedanför mobot så jag brukar lägga den på en upphöjnad. Och du startar den genom att "kortsluta" två pinnar på moderkortet, oftast sitter de två pinnarna i en array på ca 2x6 pins ner till höger på mobot. Står i handboken vilka pinnar det är, bruakr heta PW_SW. Lycka till

Permalänk
Medlem

tack så mycket för hjälpen

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem

Angående big T, glöm inte att sätta på den lilla papp dynan som hänger med till t - främen ( det gjorde inte jag, inte så trevligt )

OBS när du dra åt t-framen akta så att den inte skaver mot något på baksidan (mot morderkortet kan bli hål och metal mot metal = kortslutning)

Visa signatur

Amd 64 4000+ Sand diego@ 2.97Ghz | Corsair cmx 512-3200xl 2x512mb | Sapphire x1800xt OC PCI-E 512MB |Abit AN8 Fatal1ty |Hiper 580W | NEC 3540x2 | Thermaltake Big Tyfoon | Thermaltake Kandalf | 3Dmark05: 10773

Permalänk
Medlem

man ska väl ha både den där mjuka dämpmattan och den tunna mer plastiga?
förresten angående installation av norbryggekylning, hur ska man veta vart man ska skruva fast ''hållarna'' till pushpinsen i flänsen jag ska sätta dit? går ju att dra dom enda till mitten av flänsen typ och jag vet ju inte vilket avstånd dom ska sitta på?!

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem

Må vara hänt att jag kanske är lite sent ute men ett hett tips vid borttagning utav NB-flänsen är att helt enkelt sätta 4st bitar eltejp runt en utav pushpins:en så att det bildar en fyrkant med hål i mitten för pinnen. På så vis minskar risken att man repar någon utav de ytliga elektriska ledningarna runtomkring, har själv klantat mig lite på detta en gång men det var som tur var på ett äldre moderkort och gjorde därmed inte så ondt i mitt hjärta
När man har fått bort ena pinnen så flyttar man bara tejpbitarna till andra pinnen och klämmer loss den på samma vis även denna gång utan risk för skrapskador och kan därmed pusta ut.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hock

jag har inget chassi nu så jag hade tänkt att ha moderkortet liggandes på en antistatpåse i en kartong, är det säkert?

jag har för mig att det inte är nägon bra idé. Har läst någonstans här på forumet att antistatpåsen är elektriskt ledande. Om du lägger ditt moderkort på det och sen kör ström igenom moderkortet kan det kortslutas. Vad jag har hört iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
jag har för mig att det inte är nägon bra idé. Har läst någonstans här på forumet att antistatpåsen är elektriskt ledande. Om du lägger ditt moderkort på det och sen kör ström igenom moderkortet kan det kortslutas. Vad jag har hört iallafall.

Alldeles korrekt, det yttre lagret på en antistatpåse kan leda mycket små mängder ström men tillräckligt för att kunna göra skada. Det är bättre att bara köra moderkortet liggandes på moderkortskartongen än med en antistatpåse emellan.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se