Permalänk
Medlem

Datorn bootar inte

Så här ligger det till, För ett tag sedan uppdaterade jag mitt bios på ett budget-MSI-kort, allting gick bra, men efter kanske 3:e gången (efter BIOS-uppdateringen, den kanske inte ens har nåt med saken att göra) jag skulle starta datorn, hände ingenting, eller alla fläktar och lampor gick igång men på skärmen var det svart..

Fan tänkte jag, prövade med och cleara CMOS och räddningsdisketter från MSI m.m. men ingenting fungerade, prövade med annat minne, körde från det integrerade grafikkortet och så men ingen skillnad.

Skit samma, så köpte jag ett nytt moderkort (ASUS A8N Premium) passade på och köpa ett nytt nätagg och låda så nu är alla pengar slut. Men nu funkar skiten fortfarande inte samma sak..

Så jag undrar vad är fel??? CPU:n kanske men varför då? Det är en 3500+ som inte ens är klockad.

Och blir det helt svart om man försöker starta datorn med en trasig prolle? Eller kan det vara nånting annat som är fel?

Hoppas nån kan hjälpa till..

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

Japp utan fungerande processor så funkar inte datorn. Men hur i helvete kan du har pajat den?
Har du nån teori?

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem

Hehe, jo jag förstod att datorn inte fungerar utan processorn jag undrarde bara om man kanske kom in någonstans och så stod det typ "no CPU" eller nåt.

Nej jag har ingen aning om vad som kan ha hänt, jag hade kanske kladdat på lite väl mkt kylpasta men den gick aldrig högre än 45, så det verkar ju jävligt konstigt, men nog borde sådant här gå på garantin (om det nu är CPU:n det är fel på)???

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stilnoxx
Hehe, jo jag förstod att datorn inte fungerar utan processorn jag undrarde bara om man kanske kom in någonstans och så stod det typ "no CPU" eller nåt.

Nej jag har ingen aning om vad som kan ha hänt, jag hade kanske kladdat på lite väl mkt kylpasta men den gick aldrig högre än 45, så det verkar ju jävligt konstigt, men nog borde sådant här gå på garantin (om det nu är CPU:n det är fel på)???

För mkt kylpasta är inte farligt förutom förstås om det var så mkt att det rann ner över hela prollen och kortslöt den? Använde du någon kylpasta med något störmledande som t.ex. silver?
Fast varför skulle detta hända just efter dina BIOS flash? hehe ja då borde väl det vara grafikkortet som har pajat i annat fall. Kolla så att det sitter fast ordenkligt och om det gör det kan du väl prova det i en annan dator och se om det är det som strular.

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem

Där kanske du har nåt, jag använde nån arctic cooling skit med 25% silver, fast kan den verkligen kortslutas av sånt? Plus jag tror verkligen inte att det var så mkt att det skulle kunna "rinna" ner under den men man vet ju aldrig. Och precis som du sa, varför just nu.. Ä allting verkar bara så skumt..

Grafikkortet ja.. Kollade iofs att bara köra med det integrerade på gamla moderkortet, men man kan ju alltid prova, ska hitta nån annan dator med PCI-express port bara.. Sjukt jobbigt det här, ska nog ringa datorbutiken.com imorrn och fråga lite om garanti och så..

Kom igen nu fler tips, vad kan det mer vara som är fel??

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

hehe nu vet ja inte om ja har fler ideer GL kolla lite på all annan hårdvara

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |