Permalänk
Medlem

4 gb - för mycket minne?

Jag ska börja redigera lite video, framför allt vanlig dv sd men även till viss del hdv. Jag tänkte använda en burk som står här bredvid mig och inte gör någon nytta just nu. Frågan är hur mycket minne jag kan tänkas ha användning för, efter en sökning på swec verkar det råda lite delade meningar om detta.

Just nu sitter det 2 gb PC3200 i burken, jag tänkte dubbla det till 4 gb. Men frågan är om jag vinner något på det?
Det enda som kommer köras på maskinen är Adobe Premiere Pro, After Effects och till viss del Photoshop.
Operativsystemet är Win XP Pro.

Kommer dessa program kunna dra nytta av 4 gb minne eller ska jag nöja mig med de 2 gb som sitter i nu?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

4gb är lite väl overkill skulle jag tro. Jag har 2gb i min dator och det funkar utmärkt att redigera HD-material med Premiere Pro kan jag säga. 4gb tror jag aldrig kommer till användning så länge du inte gör något extremt krävande med alla program igång samtidigt. Jag har faktiskt svårt att tro att det kommer till nytta ens då. Dual Core skulle nog göra mer skillnad i det fallet.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

Xp hanterar ju dessutom bara lite över 3gb

Permalänk

joppepoppe har de...

tror inte det blir så mycket skillnad då..

Permalänk
Medlem

Aha, då kanske jag ska låta bli att peta i mer minne i burken. Lite mer hårddisk kanske passar bättre.
Tack för svaren!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man nu vill bränna pengar skulle jag kanske köpt ett bättre grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
Xp hanterar ju dessutom bara lite över 3gb

fel. XP hanterar ca 2,8

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Um, XP hanterar 4gB, 2gB delar alla processer med varandra (kernel shared memory) och 2gB dedikerat virituelt minne swappas / mappas.

/3GB switchen för Win2K / XP och /4GT för Win2K3 ändrar förhållandet till 1:3, vilket har för, och nakdelar.

Altså, med /3GB switchen, och adobe premier, kan adobe använda maximalt 3gB, medans den resterande gB'en är det delade minnet. Altså kan Adobe använda 4gB minne. Hurvida du har ett behov av det, vet jag inte.

En halvvettig förklaring här.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hmm, mer minne kanske är bra ändå=)

Ang. grafikkort så spelar det väl ingen större roll för filmredigering, eller? Jag är helnöjd med mitt Matrox-kort som levererar skarpa bilder åt mig. Något annat beöver jag inte. För ett bättre grafikkort med en massa minne avlastar väl ändå inte cpu:n i Premiere?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det beror på vad du använder för program. Ett grafikkort avlastar cpu om du tex spelar spel. Min skitprocessor måste arbeta skiten ur sig för att ens kunna stänga ner eller öppna program. Ett grafikkort avlastar cpu:n om det handlar om grafiska bilder. Om vi snackar om att öppna program osv är det processorn som arbetar . Jag känner dock inte till någonting om matrox korten. Har alltid tyckt att dem verkar lite skumma, kanske för att jag inte vet nåt om dem.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080