Storbritannien vill ha bakdörr in i Vista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevva
Tur att Photoshop ska portas till Linux.

Ursäkta offtopic, men är det sant? Källa?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevva
Hur kommer det sig? Har du något emot ett bättre operativsystem?

Linux är enbart bättre än windows om din tid är värdelös, finns inte många som har veckvis med tid över till att lära sig ett operativsystem som du sedan måste lägga ned ännu mera tid på för att få samma funktionalitet som windows. Sedan om du skall kunna utföra praktiskt arbete på den för att sedan synka det mot en vanlig windows-miljö så får du lägga ned ännu mera tid.

Bättre är ett väldigt luddigt uttryck i detta sammanhang. Du måste ha riktiga argument i varje situation för att någonsin kunna säga att Linux är bättre än Windows.

Det är väldigt länge kvar tills att Linux har kommit ikapp Windows, detta är tragiskt MEN sant. Användarvänligheten är helt värdelös i Linux, där finns det oändligt mycket att göra.

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Festis123
Jag personligen kör OS-x på laptopen och XP på min speldator. Vista kommer jag inte ta i med tång även om det tvingar mig att sluta spela på datorn (förhoppningsvis är PS3/x-box 360s onlinestöd fullt utvecklat så iprincip alla nya spel går att spela där). Dock kommer alla nya spel säkerligen släppas med win xp stöd i 6-7 år till. Då har förhoppningsvis linux/mac marknaden ökats så att alla användbara program släpps dit.

DirectX 10 kommer inte släppas till WindowsXP. Kommer väl säkert något "hack" men ändå...

Permalänk
Medlem

HAha så roligt, detta bevisar hur lika UK är med US.
Alltså ett land skyller på terrorister för att få allt som de vill, och så kommer Britterna och skyller på samma sak.. fan .. nu får de smaka på lite av samma medecin.

hoppas det kommer någon sorts backdoor, då kommer det än en gång bevisas att det inte funkar med windows nya argument om att upgradera.. ALLT skulle funka på XP ALLT kan funka på Linux, OM folk och företag bara orkade och vågade satsa.

Permalänk
Medlem

Haha bobz0r , sicken örfil tillbaka

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Jag är nog mer orolig över Trusted Computing!

För er som inte sett filmen om trusted computing, borde kolla på den.
Ger en lite att tänka på.

film
http://www.lafkon.net/tc/TC_LOW.html

info
http://www.againsttcpa.com/what-is-tcpa.html

Visa signatur

/Da Bootroos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PulkaFettot
Ska nog försöka fixa en Mac eller Linux tills Vista kommer ut.. Det verkar inte bli riktigt bra.. Men ska testa.

Okunnigt av alla som snackar om Linux. Om diskarna inte krypteras är det apenkelt att läsa dem i linux o mac också.
Tanken med Vista är att allt ska krypteras per automatik. Detta till stor del för att skydda datorn från ägaren så man inte får göra vad man vill. (om jag förstått det rätt)
Men myndigheterna tycker inte det är så bra att alla kriminella o pedofiler får krypterade diskar utam att ens fixat det själv utan bara köpt en ny dator.
Självklart krävs nycklar av FBI/NSA och andra myndigheter. Behöver jag nämna att Irans underrättelsetjänst inte får någon....

Men detta betyder väl inte att myndigheter kan remotelogga in på burken o läsa allt?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Okunnigt av alla som snackar om Linux. Om diskarna inte krypteras är det apenkelt att läsa dem i linux o mac också.
Tanken med Vista är att allt ska krypteras per automatik. Detta till stor del för att skydda datorn från ägaren så man inte får göra vad man vill. (om jag förstått det rätt)
Men myndigheterna tycker inte det är så bra att alla kriminella o pedofiler får krypterade diskar utam att ens fixat det själv utan bara köpt en ny dator.
Självklart krävs nycklar av FBI/NSA och andra myndigheter. Behöver jag nämna att Irans underrättelsetjänst inte får någon....

Men detta betyder väl inte att myndigheter kan remotelogga in på burken o läsa allt?

Hoppas du skämtar?

Förövrigt så kan du kryptera dina diskar i vilket modern opterativsystem som helst med fri eller 3:e parts mjukvara. 2048bits nycklar är iaf något att bita i för säpo när de ska åsiktregistrera en utifrån ens filer.

Permalänk
Medlem

Skämtar om vad?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don Johan
Det är inte så att polisen kommer att övervaka dig medan du kollar på din amatörpr0n. I stället i fall som piratkopiering och/eller pedofilibrott. Om man vinklar detta kan man se det som att du är för piratkopiering och pedofili.

Den mänskliga faktorn är något som måste vägas in. En vanlig Svensk är med i cirka 70 register av alla olika slag. Och det är _inte_ ovanligt att dessa läcker, eftersom det sitter folk och jobbar med dessa. Klart lite mutor kan få vem som helst att läcka info.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=423481

Om vi nu även ska kunna bli övervakade genom våra sms, telefonsamtal, e-mail, surfvanor. Vad blir kvar? Nästa steg blir att bygga ut kamerasystemen i de stora städerna.

Se bara på London. Där började det med övervakning av tunnelbanestationerna för att få fast vandaler och slutade med att hela staden blir övervakad. Går man en dag på gatorna i London blir man filmad cirka 500 gånger. För 10 Pund kan sedan vem som helst (mot en liten motivering) köpa bilder från dessa kameror.
Dessutom används de för att ta fast folk som kör i bussfilen, inte betalat bilskatt och bevaka demonstrationer. Syften som _INGEN_ tänkte på när det började.

Det är inte paranoia. Internet har varit fritt. Det skrämmer makthavarna utav bara helvete. Därför vill de nu få kontrollen igen. Och de är påväg att få det eftersom många tycker "jamen det drabbar inte mig".

Varje litet steg som tas mot ökad övervakning är ett steg bort från yttrandefriheten, demokratin och det fria samhället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Skämtar om vad?

Du verkar tycka att det är ok att regeringar ska ha hundratusentals personer som sitter och läser och rapporterar om allas privatliv och åsikter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiSiL

Varje litet steg som tas mot ökad övervakning är ett steg mot yttrandefriheten, demokratin och det fria samhället.

Bort från yttrandefriheten menar du antar jag? bra skrivet annars, håller med dig!

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sargan
Linux är enbart bättre än windows om din tid är värdelös, finns inte många som har veckvis med tid över till att lära sig ett operativsystem som du sedan måste lägga ned ännu mera tid på för att få samma funktionalitet som windows. Sedan om du skall kunna utföra praktiskt arbete på den för att sedan synka det mot en vanlig windows-miljö så får du lägga ned ännu mera tid.

Bättre är ett väldigt luddigt uttryck i detta sammanhang. Du måste ha riktiga argument i varje situation för att någonsin kunna säga att Linux är bättre än Windows.

Det är väldigt länge kvar tills att Linux har kommit ikapp Windows, detta är tragiskt MEN sant. Användarvänligheten är helt värdelös i Linux, där finns det oändligt mycket att göra.

Hmm. Sist jag installerade linux tog det ca 30 minuter effektivt arbete från min sida. Jag tankade ner netinstallen till linux. brände ut den och bootade den. Sen valde jag vilka program och funktioner jag ville ha i operativsystemet. Sen tankade den hem allting och konfade det mesta själv. Sen var det bara att adda users och köra. Hur lång tid tar det för dig att installera ditt XP?

Först har du operativsystemet. Tar väl ca 1 - 1½ timme beroende på dator. Se för bövelen till att installera det utan nätverkskabeln i annars är du smittad innan du hunnit boota upp XP. Sen ska du försöka att patcha det utan att få maskar/Trojaner. När du väl gjort det måste du leta på alla skivor du har med programmvara och installera och patcha all sådan. Sen kanske du inte gillar utseendet på XP. Då ska du patcha uitheme eller vad den där dll'en heter eller kanske rentav installera något tredjepartsprogram som skadar kärnan i windows så att det kraschar lite titt som tätt. Och sen när du haft installationen i några månader. Hur gör du då för att uppdatera allting? Jo du får gå in i varenda program och manuellt uppdatera de med de senaste säkerhetspatcharna. det tar i alla fall några timmar. Hur gör jag i min debian installation då kanske du undrar. Jo jag skriver apt-get update och sen apt-get dist-upgrade Så får den tanka ner lite och konfa så är det färdigt. Effektiv tid ca 1 min.

Så om du säger att linux tar upp mycket tid så har du helt fel. Prova linux, du kommer inte att ångra dig.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Du verkar tycka att det är ok att regeringar ska ha hundratusentals personer som sitter och läser och rapporterar om allas privatliv och åsikter.

Du missförstår fatalt. Linux är ingen lösning om man inte krypterar diskarna. Det går även med XP så det kan man behålla.

Det jag tyckte var självklart var att MS inte skulle få sälja ett OS i USA som är krypterat så att FBI/NSA etc inte kan söka igenom beslagtagna datorer. Jag tycker inte det är bra men man är ju naiv om man trodde att krypteringen inte skulle gå att knäcka/låsa upp.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk

Förövrigt så kan du kryptera dina diskar i vilket modern opterativsystem som helst med fri eller 3:e parts mjukvara. 2048bits nycklar är iaf något att bita i för säpo när de ska åsiktregistrera en utifrån ens filer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk

Du verkar tycka att det är ok att regeringar ska ha hundratusentals personer som sitter och läser och rapporterar om allas privatliv och åsikter.

Vad ska du med kryptering till om det inte försvårar att läsa innehållet.

Tycker du de ska ha nycklarna till alla transaktioner över internet också?

Permalänk
Medlem

Jag menar MS inbyggda kryptering. Personligen ska jag kryptera diskarna vid nästa hårddiskinköp ifall antipiratbyrån knackar på dörren...

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Varför ha kryptering om vilken typ som helst kan muta en av de många tusentals NSA anställda att få en nyckel till att läsa filerna.

Det är varken bra eller rätt att de ska få gå igenom ens filer oavsätt syfte. Om du tycker det är så självklart så borde det inte få existera produkter att skydda ens data, eller använda kryptering för att skicka känslig information över internet för den delen.

Idag går ju förslagen hett om att ge fler myndigheter rätt att göra husrannsakan, att ge privataintresseorganisationer polisära rättigheter, att göra husrannsakan utan misstanke, varför ska man inte få skydda sig mot sådanna lagar, i usa gäller ju fortfarande "The Patriot Act" vilket ger dom tillåtelse att fängsla deras medborgare eller medborgare från andra länder genom att de tvingas utlämna personer till dem, utan rättighet till att fallet dras upp i domstol, de blir aldrig officiellt dömda, man ska bli värre behandlad än nazisterna som styrde arbets och dödslägrena i hitlers tyskland och det tycker du är rätt av regeringarna att göra tydligen. De vill ju göra inbrott och läsa dina filer utan din vetskap helst här i sverige säpo dådå, och installera mjukvara på din dator så de kan följa dina aktiviteter och åsikter, så de kan registerföra de. Finns ingen anledning att lita på myndigheterna i sånna här frågor.

Permalänk
Medlem

Haha, Allitd lika roligt när människor utan någon kunskap alls sätter sig in i detta ämne och spyr ur sig kommentarer som "Nej gud vad hemskt, Tacka vet jag apple". Dom tänker inte på att Mac OS X 10.5 kommer ha exakt samma funktioner Nåja, Nog för att 10.4 är trevligare än XP i dagsläget men tror nog Vista kommer ge tillbaka hoppet på windows.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

För att lägga till något i diskussionen. Linux, och då menar jag ubuntu, går snabbare att installera än xp. Plus att man slipper installera SP1 och SP2, plus antivirusprogram och massor med annat trams.

Enligt mig iaf.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Photoshop går fint att köra i WINE för övrigt sen ett tag tillbaka.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
... och du är naiv.

Fast det klart, har man bara rent mjöl i påsen så...

då kastar den som är fri från synd första stenen... var det inte så han sa snubben....

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Känns tryggt att dom inte bara: Ja okej, här är lösenord :/

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

Hade Sverige drabbats av ett terroristdåd så hade garanterat samma sak hänt här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bootroos
Jag är nog mer orolig över Trusted Computing!

För er som inte sett filmen om trusted computing, borde kolla på den.
Ger en lite att tänka på.

film
http://www.lafkon.net/tc/TC_LOW.html

info
http://www.againsttcpa.com/what-is-tcpa.html

Gav mig bara mer ved på brasan. En fråga man kan ställa sig är om vi ännu inser vad Trusted Computed kommer innebära. Underskattar vi Trusted Computing betydelse eller överskattar vi Trusted Computing? Vad är mest alvaligt, virus, trojaner, spyware, phising, farming etc eller att vi får Trusted Computing som tar ifrån oss som användare all förmåga att bestämma själva? De flesta här på sweclockers anser att TC är ett hot då det begränsar våran förmåga att bestämma själva. Andra som inte vet något om TC tycker att virus, trojaner, spyware, phising, farming etc är mer alvarligt än TC eftersom de förstår inte vad TC innebär. Det har uppstått en situation som påminner om att välja mellan pest eller kolera. Eller vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevva
Hmm. Sist jag installerade linux tog det ca 30 minuter effektivt arbete från min sida. Jag tankade ner netinstallen till linux. brände ut den och bootade den. Sen valde jag vilka program och funktioner jag ville ha i operativsystemet. Sen tankade den hem allting och konfade det mesta själv. Sen var det bara att adda users och köra. Hur lång tid tar det för dig att installera ditt XP?

Först har du operativsystemet. Tar väl ca 1 - 1½ timme beroende på dator. Se för bövelen till att installera det utan nätverkskabeln i annars är du smittad innan du hunnit boota upp XP. Sen ska du försöka att patcha det utan att få maskar/Trojaner. När du väl gjort det måste du leta på alla skivor du har med programmvara och installera och patcha all sådan. Sen kanske du inte gillar utseendet på XP. Då ska du patcha uitheme eller vad den där dll'en heter eller kanske rentav installera något tredjepartsprogram som skadar kärnan i windows så att det kraschar lite titt som tätt. Och sen när du haft installationen i några månader. Hur gör du då för att uppdatera allting? Jo du får gå in i varenda program och manuellt uppdatera de med de senaste säkerhetspatcharna. det tar i alla fall några timmar. Hur gör jag i min debian installation då kanske du undrar. Jo jag skriver apt-get update och sen apt-get dist-upgrade Så får den tanka ner lite och konfa så är det färdigt. Effektiv tid ca 1 min.

Så om du säger att linux tar upp mycket tid så har du helt fel. Prova linux, du kommer inte att ångra dig.

Konstigt nog är jag inte född med samma kunskap som du skriver att du är född med om LINUX. Hur har du lärt dig allt det där? Jo du har suttit massor av tid vid olika tillfällen och antingen läst howto:s eller pratat med vänner som kan eller något i den stilen. Jag har provat ett x antal olika distar som ska vara "MEGASUPERHAXXORULTRA-Lätta" på min laptop men jag har alltid stött på problem som efter timtals arbete fått mig att helt enkelt gett upp och en format senare så är man nöjd... Det är helt enkelt på tok för krångligt att tex lägga in något så simpelt som ett chattprogram och att få ett trådlöst nätverkskort att fungera i Linux utan kunskaper om kompilering av källkod för just rätt kärna och jag har inte tid att lära mig programmering _bara_ för att lägga in något så enkelt som ett chattprogram, då är det brutalt mycket enklare att ladda ned tex miranda och installera från en enkel INSTALLER (som ej verkar existera i LINUX, utan allt måste i princip kompileras eller så måste man betala en hel del pengar). Ingen XP-installation har tagit längre tid än 45 minuter för mig, jag har aldrig haft virus och jag körde utan både brandvägg och antivirus i flera flera år, nu har jag bytt till B2 som ISP och då var ett antivirus en självklarhet. Det var 160 veckor sedan jag installerade XP på den här maskinen och den har hängt sig ett 10-tal gånger och då har det berott på att jag har överklockat för mycket eller instabila drivrutiner för mitt grafikkort. Med folkvett kommer man väldigt långt i Windows utan att få virus/trojan/whatever, men du kanske klickar på allt som kommer upp och därför måste installera utan nätverk?

Du skriver: "sist jag installerade" - vilket betyder att du har gjort det massor av gånger innan och du har redan gjort av med mer tid än vad istället kunnat lagt ned på att jobba och således köpt valfritt Windows och ÄNDÅ fått mer pengar över till att köpa en till PC och kanske något mer, typ en glass eller nått

Om vi nu antar att jag har helt fel så vill jag att du visar mig en dist som ej kräver någon som hellst linuxkunskap som tar mindre än 30 minuter att installera och kräver ingen konf för att se ut som jag vill ha det och som dessutom har alla program som jag behöver för att utföra det jag vill. Nämnde jag att jag brukar spela en hel del också? Kan du porta alla mina spel till linux när du ändå håller på?

Jag har sagt det förut och jag kan säga det igen: "Linux är bara gratis om din tid är värdelös" Man får helt enkelt det man betalar för.

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Paranoian växer sig stark på sweklockers

Skälen är många och tydliga.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Allt snack om att byta till t.ex Mac... vad ska det vara bra för? Jag personligen har en stark känsla av att allt detta "Storebror ser dig" kommer att finnas lika mycket där... Tror inte man är "säkrare" bara för att man sitter med en Mac..

Visa signatur

Jag har inte längre en Opel..

Permalänk
Medlem

Jag har länge funderat på att byta till Linux men jag har inte hittat den dist som passar mig.

Jag är en person som spelar mycket , särkilt dom nya spelen som kommer ut. Jag är även van vid att en installation av ett program ska gå snabbt o enkelt utan några krävande kommandon. Allt ska vara väldigt användarvänligt.

Vilken dist ska jag isåfall testa?

Permalänk
Medlem

all denna övervakning som börjar komma nu känns lite otryckt får jag hålla med om, blir snart dags att kryptera disken men inte med m$ enga prylar
kommer det gå att stäng av TC? eller tar snart datorerna över

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevva
Ja nu är inte bigbrothersamhället långt borta. Det är bäst att alla börjar inse vad fan det är som håller på att hända. Myndigheterna får mer och mer kontroll över oss och det är ingen som bryr sig! Det här kommer att leda till en revolution. Det är vad jag tror i alla fall. Jag kommer då inte att köpa eller på annat sätt skaffa Vista, och jag kommer då absolut inte surfa på det allmänna nätet.

Europa håller på att bli ett nazistsamhälle. Bara det att nazisterna sitter i bryssel och har betydligt mer makt över oss än vad ni tror. Snart kommer varenda telefonsamtal, mail och sms du ringer eller skickar att avlyssnas och så fort du nämner ordet "bomb" "warez" eller "uppror" så kommer säpo och knackar på dörren.

Förlåt att jag drev bort lite från ämnet men jag blir så upprörd att jag måste få säga vad jag tycker!

Och för att svara på eran fråga. Ja jag kommer att stödja Piratpartiet med all min energi och styrka. Jag kommer att göra allt för att de ska få en mandat i regeringen. De behövs där för att de är de enda som står på våran sida.

Någon revolution lär det inte bli tal om, folket förstår inte. Referenser till Nazityskland är rätt starka.
Folket vill ha det bättre och en mer säker framtid/Folket är rädda för terrorister och vill ha en mer säker framtid. Yttrandefriheten försvinner sakta men säkert. Gör man något annat än vad som är PK så blir man förr eller senare bötfälld/fängslad osv.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!