Permalänk
Medlem

Processorns cache minne

Hej!, jag har alltid undrat vad cache minnet i processorn har för roll? Ja köpte min dator i julas, jag har Intel Pentium 4 640 3,2GHz Socket 775 FSB800 2MB Cache EMT64 Boxad. 1gb ddr ram och geforce4 ti 4400(grafikkortet inte nytt; gillar det bara), 250gb hdd.
Jag undrar vad cacheminnet i processorn spelar för roll eftersom jag har ganska mycket.
Sen är ja faktist lite missnöjd med mitt köp eftersom ja spelar 24/7. Alla säger att intel suger för spel, och man ska ha AMD. Är det så himla hemskt med intel?

Visa signatur

fIDDE!

Permalänk
Medlem

Cahce minnet lagrar instruktioner. Ju mer cache minne desto mer intruktioner kan lagras och processorn slipper knacka på hos herr hårddisk för att hämta nya allt för ofta.. Nåt i den stilen..

Permalänk
Hedersmedlem

En liknande tråd
- http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=55785...

Viktigt är att påpeka är att jämförelser i cache-storlek bara är meningsfullt när man jämför två processorer av samma typ. Det är många som tittar på A64orna som ofta bara har 512kB L2 cache och jämför det direkt med en Prescott med 2MB L2 cache. Det är ungefär som att först titta på hjuldiametern på en bil och sen jämföra med hjuldiametern på sin gamla cykel.

För vissa processorer är mängden L2 cache väldigt viktigt, för andra mindre viktigt. Ibland är det dessutom mindre viktigt för alla processorer, men det kanske säljer bättre. Som mängden minne på low-end grafikkort.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

okej. tack för svaren :), nu vill ja veta om min processor är så hilma dålig för spel?

ja vet att de finns jättemånga trådar, men de flesta skriver ju AMD för att de bara ska va så, inte varför

Visa signatur

fIDDE!

Permalänk
Hedersmedlem

Din processor presterar inte alls dåligt i spel. Anledningen till att folk (inkl. jag ) rekommenderar A64an framför Prescott är att A64an oftast är snabbare, billigare och svalare i förhållande till Prescott.
Men därmed inte sagt att Prescott inte går att använda. Din processor är snabb nog för alla spel skulle jag tro, så det är bara att köra på.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |