Permalänk
Medlem

abit eller asus

hej..

jag väljer mellan dessa 2 moderkort vet inte vilket ja ska köpa http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ABKN8 eller http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA8N-E

vilket är bäst av dom här och varför? om det finns nåt annat bättre moderkort för max 900kr så länka gärna.. på datorbutiken måste de vara..

Permalänk

Jag kan inte svara för hur Abit kortet är men jag har det där Asus kortet och kan verkligen inte rekommendera det! Det startar ibland inte upp som det ska, reset knappen får tryckas in några gånger innan kortet hittas. Lämnade in det på retur men fick tillbaka det och de tyckte inte det var nåt fel alls på det, jag är tydligen inte ensam om detta problem. Så om du vill undvika att få problem så köp inte det Asus kortet!

Permalänk
Hedersmedlem

Smaksak vilket av dem man väljer. Jag har bara personliga erfarenheter av A8N-E som har funkat bra. Båda är billiga prisvärda nForce4-kort och oavsett vilket du väljer kanske du vill bör göra något åt kylningen på nForce4-chippet som brukar låta en del. Ett tips (som funkar särskilt bra på A8N-E) är att direkt vid första monteringen av systemet byta ut den lilla fläkten mot en Zalman NB47J och kylningen på grafikkortet mot en Zalman VF700Cu/Alcu så får du ganska tyst och bra kylning av båda dessa. Kostar totalt knappt 300kr extra men det kan det vara värt.

fairyland: Det är ett känt problem menar du? Har du någon länk som beskriver problemet? Jag har aldrig hört talas om några större problem med det kortet nämligen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

abit kortet är nog mycket bättre inom överklocking..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Smaksak vilket av dem man väljer. Jag har bara personliga erfarenheter av A8N-E som har funkat bra. Båda är billiga prisvärda nForce4-kort och oavsett vilket du väljer kanske du vill bör göra något åt kylningen på nForce4-chippet som brukar låta en del. Ett tips (som funkar särskilt bra på A8N-E) är att direkt vid första monteringen av systemet byta ut den lilla fläkten mot en Zalman NB47J och kylningen på grafikkortet mot en Zalman VF700Cu/Alcu så får du ganska tyst och bra kylning av båda dessa. Kostar totalt knappt 300kr extra men det kan det vara värt.

fairyland: Det är ett känt problem menar du? Har du någon länk som beskriver problemet? Jag har aldrig hört talas om några större problem med det kortet nämligen.

Hur känt problemet är vet jag inte men jag la upp en tråd förrut, ett bra tag sen båda här och på NH och en kille på NH hade exakt samma fel som jag, hans kort hade vart inte 3 gånger och han hade alltid fått tillbaka samma kort. Ett jäkligt konstigt fel är det i alla fall. Jag skulle köpt ett Abit i alla fall, de Abit kort jag haft har aldrig strulat för mig.

Permalänk
Medlem

hade inte tänkt att överklocka... har inte råd med nån ny fläkt.. så båda är ungefär lika bra? de kvittar vilket ja köper? är de stor skillnad på nåt av dom och asrock 939dual sata2?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
abit kortet är nog mycket bättre inom överklocking..

Abit-kortet har nog inställningsmöjligheter för högre Vcore. Asus brukar begränsa till max default + 150mV (vilket innebär max 1,55v ifall default är 1,4v). Om detta gör att Abit-kortet är "mycket bättre inom överklocking" kan väl diskuteras.. Beror på hur man tänkt överklocka. Har man en hyfsad processor kommer man ganska långt även med "bara" 150mV extra om man inte vill överklocka väldigt extremt dvs. Asus är sällan kortet man bör välja ifall man planerar att överklocka extremt, det håller jag med om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fairyland
Hur känt problemet är vet jag inte men jag la upp en tråd förrut, ett bra tag sen båda här och på NH och en kille på NH hade exakt samma fel som jag, hans kort hade vart inte 3 gånger och han hade alltid fått tillbaka samma kort. Ett jäkligt konstigt fel är det i alla fall. Jag skulle köpt ett Abit i alla fall, de Abit kort jag haft har aldrig strulat för mig.

Och Asus har aldrig strulat nämnvärt för mig. Smaksak helt enkelt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mig
hade inte tänkt att överklocka... har inte råd med nån ny fläkt.. så båda är ungefär lika bra? de kvittar vilket ja köper? är de stor skillnad på nåt av dom och asrock 939dual sata2?

ASRock-kortet är billigare och har tyst (passiv) kylning redan från början men har ännu mer restriktiv maxspänning till processorn än Asus-kortet (max 1,45v om jag inte minns fel). Alla tre presterar ganska lika men nForce4-chippet känns lite mer "säkert".

Om du inte behöver AGPn på ASRock-kortet skulle jag nog hellre ta ett nForce4-kort men detta är min subjektiva åsikt, inget jag har nåt direkt giltigt argument för.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

Och Asus har aldrig strulat för mig. Smaksak helt enkelt.

Nu har jag ju inte ens använt mitt kort och endast ställt in boot order, rätt volt på minnena och sånt. Alltså inte ändrat nåt i bios som kan göra kortet instabilt, jag måste helt enkelt fått ett dåligt exemplar som inte trivs med övriga komponenter

Permalänk
Medlem

ok.. jag har hört att vissa asrock kort är instabila så jag tror ja köper nforce4.. ni menar alltså att de kvittar vilket ja köper? vilka e dina övriga komponenter om asus kortet inte funkar? glömde fråga om ljudnivån.. hur mycket låter de om korten?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mig
ok.. jag har hört att vissa asrock kort är instabila så jag tror ja köper nforce4.. ni menar alltså att de kvittar vilket ja köper? vilka e dina övriga komponenter om asus kortet inte funkar?

Jag har en Opteron 146, Crucial Ballistix minnen, BFG Geforce 6800 GT grafikkort, 2 Seagate diskar, 2 Hitachi diskar och en Maxtor, en Pioneer dvd brännare. Så några speciellt skumma grejer är det ju inte.

Permalänk
Medlem

ok.. de me kylningen, låter den mycket? spelar det ingen roll vilket jag köper är korten jämnlika?

Permalänk
Medlem

Köper heller inga Asus-kort... pga 2 haverier med chipsetfläkten... iofs A8N SLI samt A8N SLI DeLuxe... men endå... tog ett par sekunder för de o börja ryka o lukta när fläken la av...

Visa signatur

Opteron 146 @ 2900Mhz MSI K8n SLi Plat. 2x Corsair XMS Pro 512Mb PSU Tagan 580W Chassie P-180 LeadTek 7800GT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mig
ok.. de me kylningen, låter den mycket? spelar det ingen roll vilket jag köper är korten jämnlika?

Fläkten har jag ingen aning om hur den låter i och med att jag aldrig kört med den i och med att hela systemet är vattenkylt. Men vad jag hört så ska det inte vara den tystaste fläkten. Men det ska lätt gå att sätta på en zalman fläns där

Permalänk
Medlem

jo nån annan sa nåt om zalman fläkt men ja har inte råd me de..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mig
jo nån annan sa nåt om zalman fläkt men ja har inte råd me de..

den kostar väl inte mer än typ 50 spänn?

Permalänk
Medlem

har du nån länk?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mig
har du nån länk?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=19571

Permalänk
Medlem

tack.. börjar nog ändå utan den där och testar hur fläkten är på moderkortet... Men det kvittar alltså vilket jag köper av moderkorten?

edit: får man med alla kablar man behöver?

Permalänk

Enligt manualen till ASUS A8N-E (som jag planerar att köpa inom en snar framtid) så medföljer:

4 x Serial ATA signal cables
2 x Serial ATA power cables
Ultra DMA/133 cable
40-conductor IDE cable
Floppy disk drive cable

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk

Du får med alla kablar med Abit med, har haft många Abit kort genom åren och aldrig saknat några delar som borde följt med, när det gäller Asus kortet så följer det med alla sladdar som behövs.

Permalänk

Kan rekomendera Abit, har ett likadant fast ULTRA och jag är mycket nöjd!
Om du får för dig att överklocka i framtiden så kan du kräma på bra med Vcore
och Vdimm!
Och jag tycker inte NB fläkten låter mycket, jag hör den inte.

Och det är ett mkt stabilt moderkort i det hela!

@BarnStormer: Alla dom kablarna följer med Abit kortet också,
man får med alla kablar som kan tänkas behövas.

Och så är det snyggare med ett mörkrött/orange kort än gult.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

blir nog ett abit kn8 ultra

Permalänk
Medlem

har ett abit kn8 ultra tycker det är mycket stabilt kort nb fläkten surrar på ganska mycket men det är fortfarande grafikkorts kylningen som låter mest har ett gainward 6600gt gs men ja tänkte skaffa ny kylning till cpu, graffe och nb så ja ska kunna sova lite bättre jag tycker att abit har smartare layout på sitt moderkort då de lättare får plats en zalman nb47j fläns eftersom dom har flyttat ner pcix 16x porten så det blir inga problem mot grafikkorts kylning osv rekomenderar starkt detta kort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbalanced
Kan rekomendera Abit, har ett likadant fast ULTRA och jag är mycket nöjd!
Om du får för dig att överklocka i framtiden så kan du kräma på bra med Vcore
och Vdimm!
Och jag tycker inte NB fläkten låter mycket, jag hör den inte.

Och det är ett mkt stabilt moderkort i det hela!

@BarnStormer: Alla dom kablarna följer med Abit kortet också,
man får med alla kablar som kan tänkas behövas.

Och så är det snyggare med ett mörkrött/orange kort än gult.

Jo, jag menade aldrig att kablarna inte följde med Abit, men jag kunde ju bara svara på det jag visste. När det gäller just kablar så är det ovanligt att det snålas. De kostar ju inte många kronor. Asus och Abit är ju båda seriösa tillverkare dessutom.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

är de stor skillnad på abit kn8 ultra och abit kn8? kn8 ultra har lagerstatus obekräftat men kn8 finns i lager..ska jag vänta på att ultra kommer in eller ska jag ta kn8?

Permalänk

serialata2, gb la och ökad bussbandbredd tror jag.

Permalänk
Medlem

jämför dom nu på datorbutiken o de ända skillnad ja ser är: ATA-133, Serial ATA-300 (RAID) på ultra.. och ATA-133, Serial ATA-150 (RAID) på vanliga kn8