Permalänk
Medlem

nForce1,2,3,4

Det första jag undrar är vad är nForce och vad gör det för något

vad är det för skillnad på 3 och 4

Visa signatur

Hp Pavilion 1224eo

Permalänk

nForce är nVidias chipset.
3-chippen är till Socket 754 moderkort.
4-chippen är till Socket 939.

Edit: Det var nForce 2 på socket A...

Visa signatur

Core 2 Duo E6600 - Asus P5B Deluxe - 2GB Corsair Twinx 6400 - Gainward 7600GT

Permalänk
Medlem

nForce 3 chipet sitter väl på socket 754 eller jag har fel.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

finns NF3 på 939 också.

den största skillnaden mellan NF3 och NF4 är så vitt jag vill minnas att NF3 har AGP och NF4 PCI-E

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk
Medlem

Finns flera olika versioner av respektive generations chipset från nVidia.

Skillnaden mellan 3 och 4 som använda på samma socklar är varderas chipsets features, beroende på modell av vardera generation igen som sagt. nForce3 vilken version som helst stödjer endast AGP, nForce4 har stöd för endast PCI-e till grafikkort förutom PCI dådå om man vill räkna med det.

Som sagt features av respektive modell som skiljer och det finns många modeller av både nF3 och nF4 så du måste vara mer specifierad i din fråga om du inte vill att vi ska rada upp 10-20 olika modeller.

nvidia.com bör ge dig all information och mer du söker, svårare än så är det inte, sen var det ju en bred fråga dessutom.
Chipset verkar du inte ha koll på vad det är, förenklat är det en styrkrets på moderkortet som tar hand om processorns kommunikation med omvärlden, de andra delarna i systemet dvs, förr innehöll den även minneskontrollern fast den är numera inbyggd på AMD64 processorer.

nForce1 och nForce2 var chipsets till Socket A. Dessa fanns också i ett par olika modeller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Finns flera olika versioner av respektive generations chipset från nVidia.

Skillnaden mellan 3 och 4 som använda på samma socklar är varderas chipsets features, beroende på modell av vardera generation igen som sagt. nForce3 vilken version som helst stödjer endast AGP, nForce4 har stöd för endast PCI-e till grafikkort förutom PCI dådå om man vill räkna med det.

Som sagt features av respektive modell som skiljer och det finns många modeller av både nF3 och nF4 så du måste vara mer specifierad i din fråga om du inte vill att vi ska rada upp 10-20 olika modeller.

nvidia.com bör ge dig all information och mer du söker, svårare än så är det inte, sen var det ju en bred fråga dessutom.
Chipset verkar du inte ha koll på vad det är, förenklat är det en styrkrets på moderkortet som tar hand om processorns kommunikation med omvärlden, de andra delarna i systemet dvs, förr innehöll den även minneskontrollern fast den är numera inbyggd på AMD64 processorer.

nForce1 och nForce2 var chipsets till Socket A. Dessa fanns också i ett par olika modeller.

När jag inte vet något om det så är det svårt att veta vilka frågor man ska ställa mm

Visa signatur

Hp Pavilion 1224eo

Permalänk
Avstängd

I min synvinkel så är försvann intresset för varumärket nforce då soundstorm togs bort efter nforce 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
I min synvinkel så är försvann intresset för varumärket nforce då soundstorm togs bort efter nforce 2.

Vilket chip har ett bättre inbyggt ljudkort än nforce idag?
Överklockar man ser jag nforce som enda vettiga alternativet för AMD.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen