Minnesfel i HL2 efter format, byte till XP64 och mer RAM

Permalänk
Medlem

Minnesfel i HL2 efter format, byte till XP64 och mer RAM

---------------------------
HALF-LIFE 2: hl2.exe - Application Error
---------------------------
The instruction at "0x24194e27" referenced memory at "0x02419480". The memory could not be "read".
Click on OK to terminate the program
---------------------------
OK
---------------------------

Jag startar upp spelet men när menyn ska laddas kommer meddelandet upp.
(Kanske borde vara i spel-forumet, men jag är ganska säker på att det är minnena...)
Jag har nyligen fått tillbaka mitt grafikkort och köpt till yttligare 2x512 Mb RAM av en kompis.
Betämde mej för att formatera om (för att få bort skräp mm).
Lade in Win XP x64 och efter lite mindre problem har jag alla program och spel jag behöver.

Har spelat CS: Source och Far Cry, flyter hur bra som helst, men när jag ska lira HL2 kommer meddelandet upp.

Det kan vara fel på de 2x512 Kingston minnena jag köpte.
Min polare hade kompatibilitetsproblem med sitt MSI NForece 2 (vet inte modell) - och bytte därför till 2x1024 samma märke (funkar bra)
- men i min dator klarade de 100% i MemTest 86 och jag bestämde mej för att köpa dem (billigt).

Vad är felet, om det nu inte är RAM stickorna och hur kollar jag om dem är fel när dem klarar 100% MemTest? För riggen, se sing.

(Tror att det är samma problem som kors-postar-killen har, Processorer - Moderkort - Minnen och Spel )

Tacksam för all hjälp.

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk
Medlem

Vad menar du med 100% memtest? De bör ju stå på ett par timmar minst och testas. 24h är alltid bra. Klarar de 6-12h är det inte minnena iaf. Dock verkar de riktigt instabila så inom ett par minuter borde felen dyka upp. Loopa test 5 i en timme eller så.

http://www.memtest.org/

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Okej, ska låta MemTest86+ stå på hela natten då (laddar ned nyaste nu).
Men säg att det inte är minnena, vad är det då som spökar?

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk
Medlem

Oj oj oj ... där sa jag något konstigt .. ta bort detta meddelande , snälla?

Permalänk
Medlem

Datorn vill inte läsa från diskettstationen som boot, så jag får hitta en bra version av UlitmateBootCD, länk ngn?
Kan inte heller flasha om BIOS när diskettstationen krånglar, hur flashar jag utan diskettstation? MSI Live Update krånglar också. länk till min klocktråd.

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk
Medlem

Bränn på en Bootbar CD? Går ju med Nero eller vilket annat program som helst. Lägg dit filerna som behövs bara och se som sagt till att det är en bootbar CD.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem typ.
Laddade ner dom senaste drivrutinerna till moderkort o grafikkort o flashade bios. Då funkade det igen.
Om du går in på http://support.steampowered.com sen så kan du söka på typ memory. Så får du upp lite alternativ.
hoppas att det hjälper.

mvh//ax

Visa signatur

En dator.

Permalänk
Medlem

MemTest 86+ v1.65: 19 testrunder, 14h 15min, inga fel.

Går vidare på listan. Tack för tipset , Smurre05, det tänkte jag faktist inte på (även om jag vart där förut och rotat).

Då minnena är borta från tänkbarafellistan anar jag BIOS. (Antagligen därför jag inte kan klocka så bra heller.)
Hur gör jag för att flasha BIOS från bootbar CD? Har enbart flashat med MSI Live Update innan.
Filerna jag har är en .EXE och en .1BO fil. Läste att man behövde en .BIN för att fanvända Winflash, hur flashar jag lättast?

Tack för all hjälp.

EDIT: Haha, jag följde STEAMs FAQ som Smurre05 länkade till. Testade en så enkel sak som att ta bort CVAR "-console" från ikonen (efter "Steam\Steam.exe -applaunch 220"). Då kom jag in på spelet! (Jag har ändå cosole efter ha skrivit in "-console" i STEAM -> Half-Life 2 -> properties-> Set launch options...)
Det löste sig fint, men ur det hela fick jag veta att mina minnen är hela, och förhoppningsvis är det någog vänlig själ som hjälper mej att flasha BIOS på moderkortet med

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se