Permalänk
Medlem

Tillverkas Opteron 144 / 146 längre ?

Som sagt tillverkas dom längre ? till socket 939 självklart

Permalänk
Avstängd

att dom tillverkas tror jag nog. det fanns ca 10st 146'or på lager på komplett för ca 2 veckor sen.

Permalänk

Är de dessa som skall vara så prisvärda?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Är de dessa som skall vara så prisvärda?

inte längre när dom har så högt pris numer

skulle nog välja en 3700+ istället, rätt så stor chans att man får en som man kan klocka 2.8ghz+

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

bara till o glo på ebay.
Där säljs det massa opteron prollar för runt 2000:- som klockar fint.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Har kollat lite nu och dom 144 ligger ju på 1700+kr så det är inte värt längre enligt mig.

Permalänk

ne en opteron i fx-57 hastiget för 1700:- är inte prisvärt?
istället för 10k som fx-57 kostar...
då vet inte jag va ni tycker är prisvärt....

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Avstängd

gamma^ray: nya 3700+'orna klockar bättre än dom nya opteron'sen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
gamma^ray: nya 3700+'orna klockar bättre än dom nya opteron'sen

Man har ju sett att det finns exemplar av 3700+ San Diego som klockar ända upp till 3,4 GHZ, men det verkar däremot vara mer av ett lotteri om man ska få en 3700+ som klockar bra, själv drog jag en nitlott med min 3700+ anser jag, den maxar 2,9 GHZ med 1,6 Vcore. Det finns de som klockar ännu sämre också.

Under tillverkningen av opteron tilldelas de chip som är stabilast till just optysarna, eftersom de i första hand är tänkta till servers. Så chansen att få en opty som klockar dåligt är MYCKET mindre än att få en 3700+ som klockar dåligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamma^ray
ne en opteron i fx-57 hastiget för 1700:- är inte prisvärt?
istället för 10k som fx-57 kostar...
då vet inte jag va ni tycker är prisvärt....

Mjo, folk verkar inte riktigt tänka.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoul
Man har ju sett att det finns exemplar av 3700+ San Diego som klockar ända upp till 3,4 GHZ, men det verkar däremot vara mer av ett lotteri om man ska få en 3700+ som klockar bra, själv drog jag en nitlott med min 3700+ anser jag, den maxar 2,9 GHZ med 1,6 Vcore. Det finns de som klockar ännu sämre också.

Under tillverkningen av opteron tilldelas de chip som är stabilast till just optysarna, eftersom de i första hand är tänkta till servers. Så chansen att få en opty som klockar dåligt är MYCKET mindre än att få en 3700+ som klockar dåligt.

Nu menar jag inte att hoppa på dig eller så, men är det någon som har någon officiell uppgift på det här, eller är det bara antagelser?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Nu menar jag inte att hoppa på dig eller så, men är det någon som har någon officiell uppgift på det här, eller är det bara antagelser?

Jag baserade texten i mitt inlägg på sånt jag har läst mig till, främst i detta forum och nej det är inte så att jag har fått det bekräftat av nån person på tex. AMD.

Om man läser diverse inlägg här som berör 3700+ och Opteron 144/146, så kan man ju ganska tydligt utläsa att opteron 144/146 klockar mycket bättre än 3700+. Jag tycker att det är såpass påtagligt att man kan anta att det är som en del påstår, alltså att de stabilaste komponenterna tilldelas just opteron processorerna.

Permalänk
Medlem

Är fullständigt enig med Zoul, skulle jag kjöpt en prisvärd CPU nu, så hadde jag valt Opteron.
Det fanns en batch med 3700+ som klockade väldigt bra, men dom nya som kommer nu är mer bingo.

Min nr.2 Opteron 146 CACJE 0601 klarar hittils 2850 på 1.475v. För meg är det väldigt prisvärd

Visa signatur

PC7Scand, MIST 500W, Asus A8N32-SLI, Opteron146 CABYE 0540FPMW@2860 Vcore:1.4, 2x1024 GSkill-Hz, GeForce 7800GT SLI, Samsung Syncmaster 997MB.

Permalänk
Medlem

Det är självklart prisvärt med en opteron som kostar 1700kr och som går att klocka som fx-57 men alla opteron klockar ju inte lika bra och därför blir det ju en risk att man köper en processor för 1700kr som är lika bra som en 3000+. Jag tycker att det var mycket bättre när den kostade ca 1300kr
då fanns det bara en risk att få en snabbare och billigare. Därför tycker jag att det inte är värt längre.

Permalänk
Medlem

Att 3700 klockar bättre tycker jag är skitsnack. Finns alltid vissa ex som klockar oerhört bra medans ALLA opterons pallar minst FX 57 hastighet. Sen är 146 faktiskt på 2.0 och 3700 på 2.2. Så klock till 3000 mhz är 1000 mhz på opteron men bara 800 på 3700:an.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3b0
Att 3700 klockar bättre tycker jag är skitsnack. Finns alltid vissa ex som klockar oerhört bra medans ALLA opterons pallar minst FX 57 hastighet. Sen är 146 faktiskt på 2.0 och 3700 på 2.2. Så klock till 3000 mhz är 1000 mhz på opteron men bara 800 på 3700:an.

Eh, vad baserar du antagandet att alla Opterons går upp i 2.8Ghz på?

Tror du inte att AMD hade sålt dem som dyrare modeller då kanske?

En 3700+ är ju alltid trevligare då man iaf har minst 2.2Ghz 1mb cache att falla tillbaka på om man inte lyckas klocka up den så mycket man vill. En Opteron à 2.0Ghz är ju trots allt lite långsammare om än lite.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

3b0 trodde att du visste mer än så ALLA opteron klarar inte 2.8GHz precis som johle skrev.

Permalänk
Medlem

Det som Zoul och 3b0 försöker förklara är att det är
större chans att en Opteron klockar bra än att en 3700+ klockar bra.
Klart att man skulle valt en 3700+ med multin 11 om det var lika stor
chans att dom klockade bra. Bättre att ta en Opteron för då vet man
(nästan) med all säkerhet att den klarar 2800MHz+ stabil. Det handlar
ju såklart lite om moderkort och annat med.

Man kan se det såhär:
Om man tar alla Opteron s939 singel processorer och testar hur många
som klarar 2800MHz+ stabil. Sen gör man likadant med alla 3700+ som
finns. Vilken cpu får flest över 2800MHz+ stabil?

Säger inte på något sett att 3700+ är en dålig cpu. Det är bara större
chans att Opteron klockar bra. Detta baserar jag på vad jag har läst på
olika forum och sett genom åren.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turez
Det som Zoul och 3b0 försöker förklara är att det är
större chans att en Opteron klockar bra än att en 3700+ klockar bra.
Klart att man skulle valt en 3700+ med multin 11 om det var lika stor
chans att dom klockade bra. Bättre att ta en Opteron för då vet man
(nästan) med all säkerhet att den klarar 2800MHz+ stabil. Det handlar
ju såklart lite om moderkort och annat med.

Man kan se det såhär:
Om man tar alla Opteron s939 singel processorer och testar hur många
som klarar 2800MHz+ stabil. Sen gör man likadant med alla 3700+ som
finns. Vilken cpu får flest över 2800MHz+ stabil?

Säger inte på något sett att 3700+ är en dålig cpu. Det är bara större
chans att Opteron klockar bra. Detta baserar jag på vad jag har läst på
olika forum och sett genom åren.

Precis, det är undantagsfall där opterons inte pallar 2.8 och mer. Hade en som inte pallade mer än 2750 i 1.6 Volt. men jag hade dålig kontakt mellan IHS o kärna på den så utan IHS gick det i 2900. Men som Turez skrev, Opterons klockar allmänt bättre. Sen om man vill ha den där 11x multipeln för 100 kr till är upp till var och en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3b0
Precis, det är undantagsfall där opterons inte pallar 2.8 och mer. Hade en som inte pallade mer än 2750 i 1.6 Volt. men jag hade dålig kontakt mellan IHS o kärna på den så utan IHS gick det i 2900. Men som Turez skrev, Opterons klockar allmänt bättre. Sen om man vill ha den där 11x multipeln för 100 kr till är upp till var och en.

Hur kan den klocka bättre av att du tog bort IHSen? Det måste ju berott på att temperaturen sjönk, inget annat?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Hur kan den klocka bättre av att du tog bort IHSen? Det måste ju berott på att temperaturen sjönk, inget annat?

Ja, och att det är dålig temp beror på dålig kontakt mellan IHS och core. idlade 40 med IHS på, utan 30.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3b0
Ja, och att det är dålig temp beror på dålig kontakt mellan IHS och core. idlade 40 med IHS på, utan 30.

Hm, okej. Risky =/ Själv försöker jag hålla mig under 60 i load, med öppet chassi.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle

Tror du inte att AMD hade sålt dem som dyrare modeller då kanske?

Kolla på Duron spitfire 600MHz, Athlon XP t-bred rev b 1700+, och Barton mobile 2x00+. De var/är processorer som klarar redigt mycket mer än vad dom säljs för. Anledningen är att det fanns ett så stort behov, så även processorer som klarade tuffare tester vid tillverkning hamnade "längre ner". Det är ett sätt att tjäna pengar från tillverkaren helt enkelt. Bättre att sälja en processor för mindre pengar, än att inte sälja den, så att säga :).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Kolla på Duron spitfire 600MHz, Athlon XP t-bred rev b 1700+, och Barton mobile 2x00+. De var/är processorer som klarar redigt mycket mer än vad dom säljs för. Anledningen är att det fanns ett så stort behov, så även processorer som klarade tuffare tester vid tillverkning hamnade "längre ner". Det är ett sätt att tjäna pengar från tillverkaren helt enkelt. Bättre att sälja en processor för mindre pengar, än att inte sälja den, så att säga :).

Mjo, det är klart. Men finns det en efterfrågan för de dyrare så, varför inte? Lite som nVidia gör med deras GPUer, klarar de inte alla pipes samt klockfrekvsenser säljs de som sämre kort fast samma GPU.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Mjo, det är klart. Men finns det en efterfrågan för de dyrare så, varför inte? Lite som nVidia gör med deras GPUer, klarar de inte alla pipes samt klockfrekvsenser säljs de som sämre kort fast samma GPU.

Givetvis :). Men en Operton 154 på 2.8GHz kostar ju 10.000kr, medan en Operton 146 på 2GHz kostar ~1600kr. Om de säljer 20 gånger fler 146 än 154, så tjänar dom ju på att klocka ner den dyrare. Nu vet jag inte hur försäljningen är fördelad. Men med tanke på deras nya krav på att Operton bara får säljas till servrar, så kan jag tänka mig att det har sålts redigt många fler 146 än 154

Visa signatur

Nej är också service.