Permalänk
Avstängd

Effektförbrukning

Efterlyser en sammanställning på dagens Intel och Amd processorers förbrukning. Gärna både i idle och full effekt. Finns en sådan någonstans tro? Exempelvis från Amd 64 3000+ och uppåt samt intel P4 prescott 3 GHz och uppåt.

Permalänk
Hedersmedlem

En sammanställning vet jag inte om det finns, men ofta kan man hitta det man söker på Xbitlabs som har gjort en del bra mätningar. Ofta räcker det dessutom att få reda på hur mycket en processor i serien drar, eftersom effektförbrukningen oftast är linjär mot klockfrekvensen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Kan ju räcka.. ska ta mig en titt. Tack!
Anledningen till att jag undrar är att jag funderar på hur mycket mindre motsvarande amd kan tänkas "dra" jämfört med motsvarande intel i en filserver. Mer än 90% av tiden idlar ju en sådan och då är den förbrukningen mest intressant. Misstänker att skillnaden inte är så våldsam så det motiverar ett byte.

Permalänk
Medlem

Här är en bra länk: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/sempron-3000_9.h...

Där får man i alla fall en liten hint om hur Prescott står sig mot Venice. Som synes drar Prescott-kärnan lika mycket under idle som AMD:n under full belastning. Nu är ju inte Cool 'n Quiet eller liknande aktiverat på någon av processorerna. Med det påslaget skulle säkerligen skillnaden vara mindre.

EDIT: Ytterligare en länk, där man även testat med Cool 'n Quiet. Verkar som skillnaden hänger i. Observera att dessa siffror är för hela systemet och inte bara processorn.

http://www.techreport.com/reviews/2005q2/athlon64-venice/inde...

Permalänk
Avstängd

Hmm. Med överslagsräkning deluxe (många gissningar och många felkällor) så skulle man vinna 3-5 kronor i veckan på att byta ut en p4 3 GHz mot något baserat på AMD. Känns inte riktigt lönt.