Permalänk

lanseringsdatum för AM2?

Vet någon här på forumet när AM2 kommer att börja säljas av Komplett och datorbutiken? (LÄNGTAR)
Kan någon länka till minnena som kommer att användas till cpu´n?

TAck!

Visa signatur

pentium II | 384mb ram | Asus fx5200videoSuit 128mb | 1*8gb Western Digital+1*16gb FS | 19 tum tft | dålig fantsi | bra betyg

Permalänk
Medlem

Den 6:e juni är det som gäller. Det kommer främst vara DDR2-667 som gäller, men även DDR2-800 skall gå att använda. Här är ett exempel på minne från Komplett:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313889

Permalänk

TAck så mycket!

Visa signatur

pentium II | 384mb ram | Asus fx5200videoSuit 128mb | 1*8gb Western Digital+1*16gb FS | 19 tum tft | dålig fantsi | bra betyg

Permalänk
Medlem

om både 667 och 800 kommer fungera, hur funkar då inställninganra?
är det så att när man har ram divideran på snabbast läget med orginal fsb/htt så får man 800mhz men kan sänka dividerna till 667om man vill?
är inte 800mhz ende valet ungefär om man vill ha bra prestanda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Den 6:e juni är det som gäller. Det kommer främst vara DDR2-667 som gäller, men även DDR2-800 skall gå att använda. Här är ett exempel på minne från Komplett:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313889

Mums. CL5. Eftersom dagens A64 vinner betydligt mer på bra timings än hög bandbredd, vad ska då detta resultera i? I mina ögon ser det inte ut som någon prestandaförbättring direkt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Mums. CL5. Eftersom dagens A64 vinner betydligt mer på bra timings än hög bandbredd, vad ska då detta resultera i? I mina ögon ser det inte ut som någon prestandaförbättring direkt.

Nu vet jag inte om CAS-fördröjningen på DDR2 mäts med klockfrekvensen på minneskretsarna (200MHz för DDR2-800) eller databuffertarna (400MHz). Om de mäts på buffertarna så blir åtkomsttiden för DDR2-800 CL5 samma som för vanligt DDR-400 CL2.5. DDR2-800 CL4 får samma åtkomsttid som DDR-400 CL2.

Nu kan det ju mycket väl vara så att det finns andra fördröjningar inblandade och att man anger timings med minneskretsarnas frekvens som referens.

Permalänk

ni är ju värsta datagenierna
Tack för alla inlägg!

Visa signatur

pentium II | 384mb ram | Asus fx5200videoSuit 128mb | 1*8gb Western Digital+1*16gb FS | 19 tum tft | dålig fantsi | bra betyg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Nu vet jag inte om CAS-fördröjningen på DDR2 mäts med klockfrekvensen på minneskretsarna (200MHz för DDR2-800) eller databuffertarna (400MHz). Om de mäts på buffertarna så blir åtkomsttiden för DDR2-800 CL5 samma som för vanligt DDR-400 CL2.5. DDR2-800 CL4 får samma åtkomsttid som DDR-400 CL2.

Nu kan det ju mycket väl vara så att det finns andra fördröjningar inblandade och att man anger timings med minneskretsarnas frekvens som referens.

Jag har hört i alla fall att ett av problemen med DDR2 är just de höga latenserna. Låter som minnestillverkarna har mer att jobba där.

Pga av A64:ans architektur och inbyggda minneskontroller så vinner den tämligen lite på ökad bandbredd. Intel vinner(vann) betydligt mer på steget över till DDR2.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Jag har hört i alla fall att ett av problemen med DDR2 är just de höga latenserna. Låter som minnestillverkarna har mer att jobba där.

Pga av A64:ans architektur och inbyggda minneskontroller så vinner den tämligen lite på ökad bandbredd. Intel vinner(vann) betydligt mer på steget över till DDR2.

Då känns det ganska tryggt att man nog kommer att kunna sitta på sitt nuvarnade system en bra stund. Jag ska gå från min Opteron 165 till en Venice 3500+ och fokusera på tystnad ännu mer än tidigare. Sen kommer jag nog kunna sitta nöjd och vänta i ett par år minst på nästa stora prisvärda uppgradering. Egentligen hade jag nog med kraft redan i mitt förra system (XP-M @ 2,5 GHz) men smidiga CnQ fick mig att gå över till A64an.

Till de som med spänning väntar på AM2 vill jag bara påminna om att det sällan är speciellt bra grejor i den första vågen när det kommer helt nya saker. De första Slot1-korten var inte speciellt bra, men sen kom BX efter en stund, de första socketA-korten var inte speciellt bra men sen kom korten med stöd för DDR-minne och långt senare nForce2, de första S939-korten var inte speciellt bra (eller saknade iaf PCIe och annat vilket gör dem mindre attraktiva idag) osv. Så förvänta er inga mirakel i den första vågen av AM2-kort. Jag lutar mig tillbaka och väntar ett tag.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Nu vet jag inte om CAS-fördröjningen på DDR2 mäts med klockfrekvensen på minneskretsarna (200MHz för DDR2-800) eller databuffertarna (400MHz). Om de mäts på buffertarna så blir åtkomsttiden för DDR2-800 CL5 samma som för vanligt DDR-400 CL2.5. DDR2-800 CL4 får samma åtkomsttid som DDR-400 CL2.

Nu kan det ju mycket väl vara så att det finns andra fördröjningar inblandade och att man anger timings med minneskretsarnas frekvens som referens.

Den mäts på buffern dock ska man tänka på att DDR2 har mycket högre skrivlatenser.

Ackelind
Intel van ingenting på övergången eftersom deras chipset är så ineffektivt och dom kör bara tillräcklig FSB på P4 EE för DDR2-533/PC2-4300 minne, DDR2-533 får mindre bandbredd på 955 chipset än DDR PC3200 på AMD64.

Permalänk