Permalänk
Medlem

AMD 64 eller P4?

Vilken ska jag köpa?
Har sökt hittar igen tråd om detta,
tips innan jag gör bort mig önskas

Permalänk
Medlem

AMD.

Eller ? Vad ska du göra ? Vad ska du ha den till ? ska du ha en extrem cpu, eller en klockvänlig ?

I vilket fall - AMD säger jag

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Nä, bara till de vanliga sakerna, photoshop är väl det tyngsta jag kör.
Men då det handlar om mycket pengar så vill jag göra en bra invetering för kanske de närmaste två åren.
Win 64 verkat inte bli en hit, så P4 kanske är ett bättre val?

Permalänk
Medlem

tycker jag verkligen inte.

Skulle kört AMD i vilket fall, en dual-core kanske

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Även om du inte tänker köra win x64 (som faktiskt är ganska trevligt) så är ett AMD64 system oftast att föredra. Mer prestanda för pengarna helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Vad är nackdelen med P4 då?
Går det att köra 32-bitars prog på win 64?
För det blir väl vista man köper till jul.

Permalänk
Medlem

Hrms... Jag vet faktiskt inte vilken som presterar bättre i Photoshop av dessa 2 processorer.

Jag brukar byta mellan AMD/Intel varje gång jag gör en "hel-uppgradering".... Men i dagsläget skulle jag nog rekommendera AMD - inte för att jag vet att det skulle passa bättre i just Photoshop, utan för att AMD i dagsläget verkar mest "bang for the buck".

Om du kör mycket desktop skulle jag starkt rekommendera x2-processorerna, vilka presterar grymt bra i desktopmiljö.

Själv kör jag denna 4000+ som "hemmadator" för spel o lite onyttiga uppgifter och min x2 för arbete - båda fungerar perfekt till det jag använder dem till. x2:an är såååå mysig när man sitter med Photoshop, Powerpoint, Outlook och OLF-programmet öppna.

Denna 4000+ (ngt överclockad) är en dröm i spel dock!

Up to you!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svampbob
Win 64 verkat inte bli en hit, så P4 kanske är ett bättre val?

Både P4an (de nyare) och A64an klarar 64bitars kod. Det är inte 64bitars-stödet som gör A64an bättre än P4an. Det finns hur många trådar som helst där detta förklaras, om och om igen. Läser man en review av processorerna på t.ex. Anandtech eller Xbitlabs förklaras skillnaderna mellan processorerna.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svampbob
Vad är nackdelen med P4 då?
Går det att köra 32-bitars prog på win 64?
För det blir väl vista man köper till jul.

Har hitils bara stött på ett fåtal program som inte fungerat. När jag tänker efter så kommer jag faktiskt bara på ett och det är MSN-klienten Mercury.
Dual-core är för övrigt riktigt trevligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Läser man en review av processorerna på t.ex. Anandtech eller Xbitlabs förklaras skillnaderna mellan processorerna.

Ska kolla dessa sajter.

Vad kostar en x2 A64:a?
Går den att fixa för under 2000:- beg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svampbob
Ska kolla dessa sajter.

Vad kostar en x2 A64:a?
Går den att fixa för under 2000:- beg?

en x2 är bara en betäckning på dubbla kärnor. Därefter har du modeller, 4200+, 4400+ osv. Kolla marknaden här på SweC eller blocket Nya kostar dom runt 4-5 k...

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Fungerar dessa som att man kör dubbla processorer, typ två opteron?

Permalänk
Medlem

Nja, det tror jag inte. Man får inte ut en dubbel prestandaökning ( tror jag ). Men dock så går ju det mesta smidigare. Här slutar min kunskap om dual-core, någon annan får ta vid

Mvh Anton

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Det blir som att köra ett dual-cpu system fast med bara en minneskontroller. I övrigt ska det väll inte vara nån större skillnad? Dubbel prestanda får man ju aldrig ut av dual-cpu system men. Hur mycket extra man får ut beror på hur bra programvaran är anpassad för mer än en processor, men även om den inte är anpassad för det alls så tjänar man lite då programmet kan köras på en egen kärna. Alltså utan en massa andra processer samtidigt.

Rätta mig gärna om något jag skrivit är fel.

Permalänk
Medlem

Om jag kör massor av processkrävande program samtidigt, typ DC++, E-mule, Firefox, tjänar jag då på att ha en x2 processor?
Eller är det skit samma?
För jag brukar tyvärr köra massor samtidigt.
Det är väl det jag är ute efter, att kunna köra massor samtidigt, då jag inte har så mycket datortid, pga arbetet.
Då jag inte spelar spel, så kan ni räkna bort detta krav.

Permalänk
Medlem

Om du kör massor av krävande program samtidigt så är en dual-core det enda rätta. Mycket RAM skadar ju inte heller.

Permalänk
Medlem

Jaha, ni får gärna länka mig direkt till en processor som passar mig,
det ska tåla många program samtidigt, vara dugligt ett par år samt vara så billig som möjligt.
Behöver inte ge bra prestanda i spel, då jag inte spelar.
Kanske ett svårt krav, orkar ni hjälpa mig
AMD verkar vara bäst faktiskt enligt alla sajter, men de är knappast mer ekonomiska som de brukade vara.
Är inte snål, men 4000-9000:- är inget jag är sugen på att betala för mina ändå låga krav.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte vilja beteckna DC++, emule, och firefox som några direkt processorkrävande program. Är en ruskig overkill med en processor för 4-5k kroner för det.

Själv kör jag betydligt mer krävande program, även samtidigt, med en klockad A64 3200+ för 1500 kr och 1 gig minne. Inga som helst problem.

Fast allt är väl en fråga om tycke och prioritet.

Permalänk
Medlem

Här är en artikel som inte är purfärsk men förklarar något om AMD K8orna.
http://www.cpuid.com/reviews/K8/index.php

Enligt min mening är det lite "hype" över X2an idag. En dual-core processor möjligheter utnyttjas inte väl med de OS som finns idag, men framförallt med Win XP, ett 32-bitars OS, som är ett rätt gammalt OS idag (över 5 år). Annat blir det den dag Win Vista kommer ut på marknaden, som är i grunden ett 64-bitars OS, även fast det kommer finnas en "strippad" version för 32-bitars datorsystem men då får man inte med en del extra funktioner och "lull lull" d.v.s. det kan då bli ett tråkigt OS i synnerlighet när mjukvarutillverkarna + spelsidan börjar komma ut med program kodade specifikt för 64-bitars OS. Windows har också hyllat den teknik som finns i AMD 64orna och de anpassar Vistan för denna teknik. När 64-bitars tekniken har blivit väl accepterad kommer andra OS som t.ex. Linux att anpassa sina program etc. mer fullt ut än idag men där är vi inte idag.

Har man lite tajt budget är det inte en sådan processor man ska välja idag. Den kanske mest prisvärda processorn idag är 3700+ San Diego till ett 939-system, som har 1024 KB cache minne istället för de mer vanliga 512 KB. I t.ex. bild- och filmredigerings program samt i en del nya spel, blir det lite extra prestanda med mer minne och det blir en liten tidsbesparing. Den här processorn kostar idag från cirka 2200 kr. Källa; http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v173

Köper man ett bra moderkort idag, kan man t.ex. inom en två-års period byta ut singel processorn mot en dual-core processor, som då har gått ned i pris rätt mycket och förlänga tidsfristen för moderkort + minnen med ytterliggare kanske upp till två år till. Ja, under tiden behöver man också byta ut grafikkortet om man spear mycket och vill ha ett grafikkort där spelen flyter på väl.

Men om man vill ändå ta sig råd till en dual-core processor, är då mitt val en 4400+ processor med 2x1024 KB cache minne. En sådan processor kostar idag från cirka 4500 kr. Källa; http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v171 Då har man en bra grund i väntan på nästa generation OS t.ex. Win Vista. Men jag tror att det ligger en del över din budget... och är inget för dig att tänka på idag.

Ska du ha igång många saker samtidigt och vill ha möjlighet till pigg dator (det förutsätts att man ställer in OSet rätt väl från början), är idag valet bra 2 GB minnes paket (2x1024 MB) tillsammans med en snabb OS disk, som är SATA WD Raptor 36 GB alternativt 74 GB (som har 5-års garanti). Priser finner man här; http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v298 För allmän lagring etc. väljer man en eller flera IDE alternativt SATA 7200 v/min diskar i lämplig storlek/ar för användaren.

Det är mitt råd till dig och se dig runt lite på forumet och andra datorkällor på Internet för att du själv ska bilda dig en egen uppfattning om vad som kan kanske passa för dig och din ekonomi inför ditt kommande köp av datordelar. Lycka till är vad jag nu kan säga till dig vad du än tar för beslut vid valet av hårdvara.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Intel har väl nån billig dual-core för typ 1500 kr.
Om du inte får ihop pengar till en X2/Opteron kan den vara ett alternativ kanske?

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk

Jag har precis uppgraderat från ett gammalt P4-system och gjorde en del efterforskning innan jag bestämde mig för följande:

http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=310821
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=321177

Nog svårt att hitta en kombination som ger mer "bang for the buck" för tillfället. Asrock-kortet har både agp och pci-e så du kan köra med ditt gamla grafikkort. 95% av alla recensioner jag läste rekommenderade en athlon 64 framför en P4 så länge man inte uteslutande höll på med videoredigering där P4:an är något vassare.

Blir nog en dualcore eller quadcore vid nästa uppgradering om ett par år men det känns inte som att det är värt pengarna idag.