Permalänk
Medlem

Opteron/AMD64

Hejsan
Står i val mellan en Opteron 146, AMD64 3700+ eller om jag vill lägga ut pengarna en Opteron 165. Vilket är prisvärdast? Vill egentligen inte lägga ut pengarna på en 165 då det är 1000 kr till och snart kommer ändå M2.

Permalänk
Medlem

Ska du klocka? I så fall hade mitt val varit Opteron.... Kör flera program samtidigt? Då kör du på 165:an... är en kille på "köp och Sälj" avdelningen som har en billig 165:a ... pris 3100kr...

Permalänk
Medlem

Ska klocka, men har inte lust att lägga ut mer än 2500kr. Så jag tror nog det står mellan 3700+ och 146.

Permalänk

Jag gjorde samma val som du, det föll tillslut på 3700+ mest för att den har 11x multipel, många har fått upp dem minst lika högt som opteronen, men när den har en högre på multipeln så är den lite vänligare mot minnena.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Hade min 146 i ett trasigt mobo, eller visste inte att det riktigt var trasigt så den rök tydligen. Men fan den var underbar. Gjorde 2950MHz stock V-core. och 3100 i 1.5 V. Hoppas bara på att denna pallar 3.0 i 1.4 volt!

Permalänk

Själv bygger ja amd 64 system idag med bland annat opteron 146 så de ska bli kul att se va de blir. Grafikkortet är inte fy skam x1900xt. Hehe!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Skriv gärna hur bra den klockar sen:) Antagligen en CACJE 0601?

Permalänk
Medlem

Ni som verkar ha koll på Opteron, Vad kollar man sin stepping utan att slita isär datorn, om det nu går?

Och någon sa något om att opteron var lite midnre skonsamt mot minne... betyder det att om man inte har tillräclkigt bra minen ås klockar opteronen sämmre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SorbP
Ni som verkar ha koll på Opteron, Vad kollar man sin stepping utan att slita isär datorn, om det nu går?

Och någon sa något om att opteron var lite midnre skonsamt mot minne... betyder det att om man inte har tillräclkigt bra minen ås klockar opteronen sämmre?

njae.. du behlver itne slita.. räcer att försiktigt skruva bort kylaren och läsa vad det står på spun.

annars står det på lådan processorn kom i, om du har den liggandes..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SorbP
Ni som verkar ha koll på Opteron, Vad kollar man sin stepping utan att slita isär datorn, om det nu går?

Och någon sa något om att opteron var lite midnre skonsamt mot minne... betyder det att om man inte har tillräclkigt bra minen ås klockar opteronen sämmre?

Steppingen står bara ovanpå processorn, så kylaren och kylpastan måste av för att kolla den.

Så länge du har dividers på minnena kan du klocka din Opteron "hur högt som helst" även med value-minnen.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Avstängd

Dom nyare 3700+ clockar bättre än Opteron 146:orna ''SÄGS DET**

Permalänk

ta Opteron lite extra prestanda för pengarna
eller Amd 64 4,000 den är stark

Visa signatur

-----------------------------------
Intel P4 3,6 ghz l Mobb Abit LG-81 l Ati Readon 9800 Pro l Nätagg Antec SmartPower l Minne Corsair TWINX1024 l
Skärm Samsung 940Fn l Mus Razer dimondback l hörlurar Senhieser l musmatta Razer l Chassi Cooler master Cavalier l [BBB] 24 Mgbit AdsL

Permalänk
Medlem

Änu en ågng ursäkta att jag hijackar din tråd, men alltså steppingen hr väll inget att göra med hur jag överklockar den? alltså olikasteppings klokcar "i regel" olika bra, sant?

Behöver jag pilla med minnesinställnignarna för att få ut det mesta ur min opteron? hur mycket v-core ska jag köra på? För närvarande kör jag 1.54 ser att mågna kört med mindre, blir processorn instabilare om man har mer v-core? elelr brukar det hjälpa, naturligtvis vet jag att man kan bränna prollen om man krämar på förmycket,vart ungefär går "riskgränsen"?

Sen var det någon som nämnde dividers, är det något som antingen finns eller inte finns i olika minnesmodeler eller är det något osm har med moderkortet att göra?