RIAA vill avskaffa privatkopiering

Permalänk
Medlem

knappast mer motiverande att köpa skivor ;D

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Glömsk

Ni som tvivlar på nyhetsn objektivitet kan ju läsa artikeln RIAA har skrivit själva, som går att ladda ner från copyright.gov

http://www.copyright.gov/1201/2006/reply/11metalitz_AAP.pdf

Citat:

The [submitted arguments in favor of granting exemptions to the DMCA] provide no arguments or legal authority that making back up copies of CDs is a noninfringing use. In addition, the submissions provide no evidence that access controls are currently preventing them from making back up copies of CDs or that they are likely to do so in the future. Myriad online downloading services are available and offer varying types of digital rights management alternatives. For example, the Apple FairPlay technology allows users to make a limited number of copies for personal use. Presumably, consumers concerned with the ability to make back up copies would choose to purchase music from a service that allowed such copying. Even if CDs do become damaged, replacements are readily available at affordable prices. Similar to the motion picture industry, the recording industry has faced, in online piracy, a direct attack on its ability to enjoy its copyrights. (emphasis added)

Citat:

In addition, the price of DVDs has declined, making it even more
affordable for consumers to replace damaged copies of DVDs.74

etc.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Alltså, den här gången skrattade jag bara...
Men seriöst, vart tar vårt datoranvändande vägen??
Jag lovar att organisationer snart kommer lobba fram förslag om att förbjuda hemmakodning, och, hemska tanke, att man även släpper källkoden fri!!
Snart kommer man inte kunna göra något utan att känna sig övervakad =/

Permalänk
Medlem

GL HF

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

"Even if CDs do become damaged, replacements are readily available at affordable prices."

De är som alla konstaterat korkade. Hade jag kollat denna tråd igår hade jag inte köpt senaste Disturbed skivan. De vill alltså att man SKA köpa en ny skiva om den gamla pajar? Det kan de bara glömma.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Men alltså musik är ingenting man måste ha.
Om man nu känner ett så stor behov av att lyssna på musik så kan man börja leta efter artister som ger bort sin musik gratis eller som säljer rena MP3 filer på sin hemsida.

Visst du kanske går miste om Bubbles och Metallica men om man bara kikar ut runt hörnet av sin TV kan man faktiskt finna bra musik där också.

Jag personligen lyssnar på en del Outkast och liknande vilket kan vara svårt att hitta komplement till men jag vägrar leva som en tvångskonsument och skippar hellre Outkast om det ska vara ett så sjukt samhälle.

Om inte annat så kan vi alla själva starta en massa band, av 1000 band kanske det blir några som är ganska bra.

Och sedan när blev det en rättighet för skivbolagen att leva på andra människor (jag tänker då på artisten) och samtidigt försöka få oss konsumenter att betala mer än en gång haha.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

Omega skrev:
Om ni mer tänker realistiskt så handlar det nog egentligen i grund och botten att få bukt med piratkopieringen, snarare än "att tjäna mer pengar".

Visst, så de är ett företag som försöker vara "rättvisa" och tjäna "rimligt" med pengar.

Att få bukt med piratkopieringen kanske var ett mål för 10 år sedan. Nu är målet totalt herravälde över varje enskild mp3 fil, CD, och dator.
Om de fick fria händer skulle vi redan ha kameror i våra sovrum, och de skulle få betalt varje gång man lyssnade på en låt.
Att tro något annat är naivt.

Företag beter sig som psykopater, de har inga känslor, och de har ingen ansvarskänsla, framförallt företag där deras makt bygger på helt FIKTIVA värden.
En volvo bil måste göras för att säljas, en mp3 fil behöver bara kopieras, varför får inte volvo ta betalt 2 gånger för att bilen byter ägare, medan skivindustrin ska få betalt för samma låt 50 miljarder gånger ?

"Even if CDs do become damaged, replacements are readily available at affordable prices."

Den här är enkel. En "affordable price" är ett pris som är lägre än vad som kostar att själv göra en "backup". Och det har inte industrin tankar på.

Låt oss säga att man har köpt 5 000 låtar inom loppet av 5 år, och man får inte kopiera dem.
Datorn råkar crasha, och man förlorar sina låtar.
Nu tycker industrin att man skall köpa låtarna igen till "affordable" price, som blir 10 Kr gånger 5000 låtar = 50 000 kr.
Nu talar vi inte längre om affordable price, utan vi talar om rån!

Industrin kan visst konkurerra med pirat och privatkopieringen, genom att göra det så enkelt som möjligt för människor att konsumera, hitta och lagra musik.
T.ex katalogtjänst, som man kan ta betalt för, det finns ingen som kan göra en så bra databas för låtar och filmer som industrin kan. De kan också garantera kvaliten.

Om jag köper en sådan fil till en billig peng, inte tänker jag då ge bort den gratis till en snyltande kompis! Det är ju så billigt att han kan köpa det själv!
Däremot en DVD för 250, eller en BlueRay för 300 spänn, det skulle jag självklart delat, det är ju föööör dyrt.

Jag vägrar köpa musik, och snart vägrar jag köpa film också, jag har också slutat ladda ner. för att visa mitt missnöje med deras produkter!
Det borde fler göra också! Det räcker att man gör det i ett halvår för att de ska göra en riktig U-sväng.
Problemet är att dom flesta är för dumma för detta.

Om musikindustrin vinner detta slag, så innebär det total kontroll över min, och din dator. Det innebär också att varje "olaglig" (Som av industrin anses olaglig pga köpta lagar) handling rapporteras till dem, och de skickar ut en räkning.
Det innebär att varje gång du skall flytta din musik till nytt medium får du betala.
Det innebär även att varje gång du spelar en cd skiva med dina kompisar att du får betala för att de lyssnar.

Man kan inte förvänta sig att 1 kopia=en inkomst.
Om så vore fallet så hade man varit tvungen att köpa produkten som man såg på tv reklamen innan, eftersom du fick "se varan".

Det är dags att vi väljer ett samhälle som inte är gratis, men som är fritt.
En annan sak, 99.99 % av alla "kreatörer" och "kreativa" människor, tjänar inga pengar alls på sina verk.
Varför skall då ett fåtal tjäna tusentals miljarder för ynka 0.0001 % av det totala utbudet.

Permalänk

Min senaste köpta CD skiva var Greenday - Insomniac som släpptes 95
och jag köpte den samma år som den kom ut
Personligen tycker jag att det bara görs skitmusik idag och även grupper som Greenday har blivit sell-out och vill bara tjäna pengar precis som alla andra. Folk gör inte musik idag för att tillfredsställa våra hjärnor utan för att tjäna pengar så snabbt och så mycket som möjligt, naturligtvis återspeglas även detta i marknadsföringen som skivbolagen har idag. Att förbjuda all sorts av kopiering gynnar inte musikbranschen, det håller alla med om, förutom skivbolagen förståss.
På 80 och 90 talet gjordes det bra musik och otroligt många klassika låtar. Om 10 år kommer folk inte veta vad som var populärt på 2000 talet, tack vare att skivbolagen bara vill släppa snabba hits. Det kommer inte finnas några megastjärnor som Madonna, Queen och Michael Jacksson om 10 år, de riktiga musiktalangerna blir bortsållade på grund av skivbolagen som vill ha snygga kroppar och boobies på sina omslag.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Löjligt att gnälla om nyheters objektivitet!
Så länge nyheter uppstår av, förmedlas av och läses av människor så kan de aldrig vara objektiva.
Igen: A L D R I G

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
.... (Half Life 2 ställde bara till problem för oss som köpt det, aldrig mer ett spel från Valve) .....

sant, blev heligt förbannad på det skitupplägget och lovade mig själv att aldrig mer betala för liknande påfund!

tankar f.n. lagligt (?) från ryssland, skulle aldrig få för mig att betala 200:- för en cd och genom det betala för marknadsföringen av diverse skitartister som hårdkörs i media i två veckor för att sedan självdö...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Känns så ruskigt mysigt att dom som producerar skivor tjänar multum med pengar även när det är grymmt många som laddar ner olagligt. Girighet är ju soft
Det avsnittet i South Park som handlar om piratkopiering är så jäkla klockrent

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Känns ju som att den svenska skivorganisationen inte kommer att följa i RIAA:s spår. Tvärtom står det ju skrivet i ny teknik att de kommar att acceptera virtuell lagring som en framtida distributionskanal. En helomvändning alltså. Go Sweden, låt USA skjuta sin egen teknikutveckling i foten om de vill!

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Aaah, vad jag älskar att vara en nätpirat.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptz0n
Jag undrar hur ni/de får meningen nedan att inte vara motsägande

"Den amerikanska skivbolagsorganisationen RIAA anser att backup eller kopiering av musik till en MP3-spelare inte är privatkopiering och därför kan förbjudas."

Som sagt, fair use begreppet i amerikansk rätt är inte detsamma som privatkopiering i svensk rätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jaja hur giriga kan man vara på en skala 1-10 har dom ju redan krossat, och nu är den ännu högre.

Vi borde införa samma sak med allt annat, allt får bara användas en gång. Vi börjar med en extra skatt för skorna, använder man dom mer än en gång så är de olovlig användning av skorna och man skall istället köpa en sko för varje steg man tar. Det skulle inte förvåna mig ifall dom hade försökt driva igenom ett sånt beslut om dom var i skobranschen.

Permalänk

Jävla idioter, har de inget bättre för sej? Även om det blir så, så kommer ju ingen att bry sig...vad ska dom göra liksom...beslagta folks mp3:s på stan lr??

Visa signatur

Dator1: [Asus A8N-SLI Premium] [AMD64 3700+] [Kingston PC3200 HyperX 1Gb+512mb Samsung] [x800GTO2]
Laptop: Fujitsu siemens Lifebook E8020 : Centrino 1,86Ghz : 1024mb Ram : ATI X600

Permalänk
Medlem

ehh... ok hahaha (hittar inga ord för detta )

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Avstängd

Sjukt, sjukt och sjukt!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Förövrigt undrar jag om RIAA inser att de är påväg mot ett sepukku. Att göra sig till ovän med de man lever på är aldrig en bra strategi, detta insåg t.om. Sun Tzu för flera tusen år sedan då han rådde människor att aldrig hota med sådant de inte har råd att förlora. [/B]

Folket förstår inte ett skit av RIAA eller liknande. Det är inte förens flera lagförslag gått igenom som folk börjar förstå vad som händer, och att demonstrera i efterhand går ju inte direkt särskilt bra...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

min stationära cd-spelare är från 1984 och den klarar inte kopieringsskydden

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Okej, man all musik man har tankat lite random för att sedan upptäcka att det var något av det bästa man har hört och ger sig iväg på första bästa konsert man kan hitta och köper en skitsnygg tröja på vägen in. Nu har artisten tjänat på att jag har laddat hem dennes skiva, hade jag inte gjort det hade jag inte kommit på konserten eller köpt någon tröja.

Och jag kommer knappast köpa en skiva två gånger för att sedan gå på en konsert. Även om det är jättebra. Jag har inte råd med sånt. Däremot kan jag tänka mig donera pengar till någon illegal verksamhet som förespråkar fildelning.

Permalänk
Medlem

akta för original skivor, de är gjorda att gå "sönder" i solljus och efter ca. 10-15 år..
SKÄMT (Kanske, )

det är tom, svårare att repa GAMMLA skivor än nya.. har ni tänkt på det?? varför??

Tror mer på CD-r--- men men, helst vill de ta bort ALL "laglig" kopiering... Då borde man ta betalt efter det man får eller?

You get what you pay for, visst, om jag inte för ha en backup, är det inte ens värt de 2 kr det kostar att bränna skiten..

Permalänk
Medlem

ne nu jävlar! NU BOMBAR VI DOM JÄVLARNA !!!!!!!!!!!!!!!!!

ne men seriöst, helt jävla sinnesjuka, giriga k**s**are, fan va trött jag blir på dom. Nu uppmanar jag allihopa här att leecha ännu mer... !

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Ok om vi folket sätter lite press på musikbranchen och skiter i att köpa cd skivor så har artisterna lite alternativ för att få nya inkomster.
Det bästa som händer är att de måste turnera lite mer än de sitter hemma på arslet, jag menar vem här skulle inte vilja gå på fler spelningar?
Det andra är att sälja fan prylar typ tröjor och sånnt vilket också är trevligt.
BORT MED CD SKIVORNA!!!
Och om det inte finns några cd skivor hur ska de då marknadsföra sig för att få fans? jo de måste släppa musiken i mp3, och då välja om de ska ta en liten summa pengar för att man laddar ned eller om det ska vara helt gratis?
Vem fan behöver skivbolag? de kan alla och skita på sig och dö samtidigt! Först när världen ser ut så här så kommer det sedan bara finnas riktiga musiker kvar. Jävla brittan silikonfittan artister kommer att försvinna vilket vore mycket trevligt.

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hock
snart är det fan dags att avliva vissa personer!

Snart?

Det är dags att skjuta av för att förhindra framavel.
RIAA, onlinefuskare och andra troll borde förpassas till en bunker där forskare kan studera dem för att klura ut vad det var som gick fel.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

om dewt går igenom så komer det ju garanterat finnas individer som på ett sätt eller annat får tag på musiken utan att betala flera gånger.

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk
Medlem

nu blev jag verkligen motiverad att köpa musik...

Att de inte fattar, så länge man kan lyssna på musiken och se filmen kan den kopieras

Visa signatur

Barton AQXEA2500+@3200+ | Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0 | 512Mb TwinMos 400DDR | HIS Radeon 9500Pro @ 339/309 | Maxtor 120Gb 8mb cache | Chieftec Dragon 360W

Permalänk
Medlem

ahh...
vad underbart... 4 dagar i Sälen tumlandes nerför backar på alla möjliga och ömöjliga ledder och så kommer man hem och ser att det ändå inte är jag som ser mest korkad ut i slutet

Helt seriöst... jag har inte köpt en skiva på flera år, mest för att jag itne lyssnar på de massproducerad mespop-infekterade remixlåtar som utgör 99% av marknaden idag... Men det känns ändå rätt kasst det här... Om det här godtas och konsumenterna inte reagerar så tänker jag banne mig vägra köpa musik online också, bara för att inte koppla samman mig själv med den urbota korkade massa som i så fall skulle utgöra dessa konsumenter... (ironi till viss del ja)

tror de verkligen att de stoppar kopiering på detta viset? det är ju som att försöka minska krockskador genom att ta bort bilbälten eftersom man kan få blåmärken av dem vid en krock... übersmart tänkt.... eller inte.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ren itioti.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Kontentan av att de muckar med oss konsumenter (ja jag är fortfarande konsument då jag vill stödja vissa artister. Knife, SOOL, Silverbullit m.m.) blir ju att man drar sig faktiskt mer och mer från att köpa skivor. Så är det faktiskt.
Köpte nyss en LCD-teve och ärligt talat, utan att snacka skit, så valde jag att inte ens fundera på SONYS apparater, trots att de är snyggast i mina ögon. Detta p.ga deras märkliga inställning till konsumenter.

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"