Permalänk
Medlem

Klarar man sig utan NB-fläkt

Hej,

jag har ett MSi k8n Platinum SLI. Problemet är att NB-fläkten har börjat låta något i hästvägars. Jag är i valet om jag ska köpa en ny eller köra utan. Tror ni det går att köra utan NB-fläkt?

Jag har en Zalman CNPS7700-AICu som blåser lite över hela moderkortet. Vad är max temperaturen som chippet klarar?

Permalänk
Medlem

Zalmans Passiva NB-kylare borde fungera alldeles utmärkt

Btw,*Rapporterad*

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Du ska definitivt inte bara plocka loss gamsla kylningen och hoppas på att det funkar. Du kan däremot sätta dit en passiv eller sätta dit en ny kylning med fläkt. Jag skulle nog rekommendera en med fläkt. Det är dessutom en ganska enkel grejj att byta, jag gjorde det själv för inte alls längesen.

NineFour: Varför rapportera?

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Utan att byta hela NB kylaren kan du inte bara plocka bort fläkten, flänsens kylförmåga är anpassad för att ha luftflöde. Skulle inte lita på att CPU-kylaren tillför tillräckligt me luft...
Antingen köper du en passiv NB-kylare med stora flänsar eller en ny fläkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Korspostning är ej tillåtet. Genom att korsposta och alltså bryta mot reglerna har du förlorat möjligheten att få hjälp.

*tråd låst*