Varannan dator klarar inte Vistas Aero Glass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
onödigt'' säger jag bara =P. Ingen kraft kvar i datorn å spela med

suck...

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Xgl med Compiz ser mycket bättre ut och verkar vara mycket mer användbart ur en effektivitetssynvinkel.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju ganska uppenbart att Vista ska vara så systemkrävande bara för att en massa ny hårdvara ska köpas av alla användare. MS får säker feta bonusar av alla större datorföretag destå mer krävande operativsystem de kan göra Eftersom datorförsäljningen minskade typ förra året eller när det nu var så att stackars dell (:p) fick börja rea ut sin skit så vill de naturligtvis ha ett nytt operativsystem så att försäljningen ökar igen:rolleyes:

Vista skulle man nog kunna göra grymt mindre krävande om nån bara ändrade lite på källkoden ungefär som i vissa spel. Spelen görs ju oxå extremt onödigt krävande bara för att man ska köpa nya datorer hela tiden. Se på spelet Krieger. Bara några kilobyte stort men lika bra grafik som i D3

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
Vista skulle man nog kunna göra grymt mindre krävande om nån bara ändrade lite på källkoden ungefär som i vissa spel. Spelen görs ju oxå extremt onödigt krävande bara för att man ska köpa nya datorer hela tiden. Se på spelet Krieger. Bara några kilobyte stort men lika bra grafik som i D3

Räcker med att man ändrar inställningarna i vista så tar det mindre kraft, precis som spel

Och storleken på spelet har ju inget med hur krävande det är. Att det är litet men har bra grafik tyder snarare på att det förlitar sig helt på hårdvaran.

Spel görs inte onödigt krävande. Däremot kanske de inte optimeras lika bra eftersom det finns såpass bra grafikkort idag. Och när ska folk lära sig att man inte måste ha 100 FPS med allt på max i 2048x1536?
De där ultra inställningarna är där för att man ska kunna skryta om grafiken och för att det finns grafikkort som är såpass bra att de klarar av det. Men det betyder ju inte att man måste köra med dem för att det ska duga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
Det verkar ju ganska uppenbart att Vista ska vara så systemkrävande bara för att en massa ny hårdvara ska köpas av alla användare. MS får säker feta bonusar av alla större datorföretag destå mer krävande operativsystem de kan göra Eftersom datorförsäljningen minskade typ förra året eller när det nu var så att stackars dell (:p) fick börja rea ut sin skit så vill de naturligtvis ha ett nytt operativsystem så att försäljningen ökar igen:rolleyes:

Vista skulle man nog kunna göra grymt mindre krävande om nån bara ändrade lite på källkoden ungefär som i vissa spel. Spelen görs ju oxå extremt onödigt krävande bara för att man ska köpa nya datorer hela tiden. Se på spelet Krieger. Bara några kilobyte stort men lika bra grafik som i D3

Gud vad trött jag är på såna här konspirationsteorier... Vista har jag inte provkört så där ska jag inte uttala mig, men spel är absolut inte "gjorda" för att vara onödigt krävande. Tvärtom så försöker de givetvis att göra spelen så resurssnåla som möjligt eftersom de får flest kunder då. De kunde naturligtvis optimera spelen ännu mer och på så vis sänka systemkraven eller få ännu bättre grafik men det skulle kosta mer pengar än de får in och dessutom fördröja lanseringen. Beror kanske iofs vad man menar med "onödigt krävande" också, men iaf så ägnar de en hel del tid och energi åt optimeringar, tro inget annat.

Du får också tänka på att det faktiskt kan vara så att det går åt dubbel prestanda för att få spelet att se 10% bättre ut.

Permalänk
Medlem

mm kanske det. Nya King kong spelet har systemkrav på 2gb ram 3ghz processor och 256mb 3D grafikkort. Skapligt höga krav tycker ja iaf. Går dom inte upp i krav lite väl snabbt. Liksom hur många procent är det som har 2gig ram??

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
mm kanske det. Nya King kong spelet har systemkrav på 2gb ram 3ghz processor och 256mb 3D grafikkort. Skapligt höga krav tycker ja iaf. Går dom inte upp i krav lite väl snabbt. Liksom hur många procent är det som har 2gig ram??

Från http://pc.gamezone.com/gamesell/p25980.htm:
Supported OS: Windows® 98SE/ME/2000/XP (only) Processor: 1.0 GHz AMD Athlon™ or Intel® Pentium® III (2.5 GHz Pentium IV or AMD Athlon™ recommended) RAM: 256 MB (512 MB recommended) Video Card: 64 MB DirectX® 8.1 compliant (128 MB recommended) (see supported list*) Sound Card: DirectX 8.1 compliant DirectX Version: DirectX 8.1 (DirectX 9.0c included on disc) CD-ROM: 8x or faster (32x or faster recommended) Hard Drive Space: 1.5 GB minimum *Supported Video Cards at Time of Release ATI® 8500/9000/X series NVIDIA® GeForce™ 3/4/FX/6/7 series (GeForce 4 MX not supported) Laptop versions of these chipsets may work but are not supported.

Att klaga på att man behöver en kraftig burk för att kunna köra spel på högsta inställningarna är mycket underligt imho, det är ju det som de högsta inställningarna är till för! Varför skulle folk annars köpa de nyaste datorprylarna? Ibland räcker det kanske inte ens med det häftigaste som finns på marknaden när spelet släpps men det gör ju inte spelet sämre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ibland räcker det kanske inte ens med det häftigaste som finns på marknaden när spelet släpps men det gör ju inte spelet sämre.

Nähh, men 99% betyder det att spelet är skitdåligt optimerat.. ala F.E.A.R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Nähh, men 99% betyder det att spelet är skitdåligt optimerat.. ala F.E.A.R

Hade du varit beredd att vänta 3 månader längre och betala 20% mer för det om det hade varit bättre optimerat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Hade du varit beredd att vänta 3 månader längre och betala 20% mer för det om det hade varit bättre optimerat?

Väntan hade inte rört mig i ryggen, men att betala 20% mer hade jag inte gjort... Detta är bara ett tecken på att företagen släpper ut dåliga produkter på marknaden innan de är fullt utvecklade

Edit: Frågan är snarare ifall du vill betala fullpris för dåligt programmerade produkter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Väntan hade inte rört mig i ryggen, men att betala 20% mer hade jag inte gjort... Detta är bara ett tecken på att företagen släpper ut dåliga produkter på marknaden innan de är fullt utvecklade

Edit: Frågan är snarare ifall du vill betala fullpris för dåligt programmerade produkter?

Du kan ju inte på fullt allvar mena att företagen bakom (och kanske mjukvaruutvecklare i allmänhet) ska förlora pengar på att göra spel?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Du kan ju inte på fullt allvar mena att företagen bakom (och kanske mjukvaruutvecklare i allmänhet) ska förlora pengar på att göra spel?

Det är duktigt korkat att släppa ett spel med en grafikmotor som kräver den värsta datorn på jorden för att spela i någorlunda upplösning och detaljnivå. Se bara på HL2, that's the way it's done!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Det är duktigt korkat att släppa ett spel med en grafikmotor som kräver den värsta datorn på jorden för att spela i någorlunda upplösning och detaljnivå. Se bara på HL2, that's the way it's done!

Åas sålde det spelet säkert ett antal gånger bättre än FEAR, och det visste man dessutom att det skulle göra redan under utvecklingen. Då kan man göra ett mer påkostat spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Åas sålde det spelet säkert ett antal gånger bättre än FEAR, och det visste man dessutom att det skulle göra redan under utvecklingen. Då kan man göra ett mer påkostat spel.

Huh?
Som om FEAR inte skulle vara påkostat? Det är dåligt kodat, inte dåligt finansierat... Hur man kodar någonting har ju typ, ingenting med kostnaderna att göra, om man bortser från att bättre kodare kostar mer då. Men även en dålig uppsättning kodare borde klara av bättre tycker jag då det garanterat finns spel med mindre budget som är kodade bättre...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Du kan ju inte på fullt allvar mena att företagen bakom (och kanske mjukvaruutvecklare i allmänhet) ska förlora pengar på att göra spel?

Hur du nu lyckades vända min text för att få ut det till den innerbörden får du själv stå för... Med ditt resonemang skulle spel så som HL2 som var över ett år försenat inte tjäna några pengar....

Se så svara på min fråga istället för att göra motfrågor... Vill du att vi ska betala fullpris för dåligt programmerade produkter, som kommer kräva en miljon updates??? Är det då inte bättre att de släpps 3 månader senare så att de kan lösa buggar???

Ett skickligt företag förlorar inte pengar för att produkterna blir försenade.. Då skulle MS vara på ruinens brant med tanke på förseningarna av Vista....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Huh?
Som om FEAR inte skulle vara påkostat? Det är dåligt kodat, inte dåligt finansierat... Hur man kodar någonting har ju typ, ingenting med kostnaderna att göra, om man bortser från att bättre kodare kostar mer då. Men även en dålig uppsättning kodare borde klara av bättre tycker jag då det garanterat finns spel med mindre budget som är kodade bättre...

Det klart det kostar mer att få ett bättre program! Antingen bättre programmerare, längre tid eller fler programmerare (fast antagligen en kombination av dessa). Dessutom kanske kunnigare designers, testare och ledning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Hur du nu lyckades vända min text för att få ut det till den innerbörden får du själv stå för... Med ditt resonemang skulle spel så som HL2 som var över ett år försenat inte tjäna några pengar....

Se så svara på min fråga istället för att göra motfrågor... Vill du att vi ska betala fullpris för dåligt programmerade produkter, som kommer kräva en miljon updates??? Är det då inte bättre att de släpps 3 månader senare så att de kan lösa buggar???

Ett skickligt företag förlorar inte pengar för att produkterna blir försenade.. Då skulle MS vara på ruinens brant med tanke på förseningarna av Vista....

Du är lika go som belga. Att det kostar mer pengar när saker tar längre tid eller när de ska förfinas är inte ens något att diskutera. Det kostar tokmycket pengar. Ni verkar inte ha någon som helst insyn i hur programutveckling går till eller vilka svårigheter man står inför. Och inte bara utvecklingen är krånglig, det måste dessutom vara oerhört knivigt att administrera så här stora, osäkra projekt som det rör sig om. Hur ska cheferna kunna planera för nästa spel som ofta redan har påbörjats när det gamla släpps?

Nej, ni får ta och vakna upp ur er fantasivärld, verkligheten är mycket mer komplicerad än ni tycks tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Du är lika go som belga. Att det kostar mer pengar när saker tar längre tid eller när de ska förfinas är inte ens något att diskutera. Det kostar tokmycket pengar. Ni verkar inte ha någon som helst insyn i hur programutveckling går till eller vilka svårigheter man står inför. Och inte bara utvecklingen är krånglig, det måste dessutom vara oerhört knivigt att administrera så här stora, osäkra projekt som det rör sig om. Hur ska cheferna kunna planera för nästa spel som ofta redan har påbörjats när det gamla släpps?

Nej, ni får ta och vakna upp ur er fantasivärld, verkligheten är mycket mer komplicerad än ni tycks tro.

Du vill verkligen inte svara på frågorna eller hur? Det du "glömmer" här är följande:

- HalfLife2 (hur lång försening?)
- Prey (10 år sedan det utlovades? Kommer sent i sommar/höst)
- Stalker (försening?)
m.m

Dessa är spel som verkligen har dragit över utvecklingstiden med råge. Jag har inte sett något om att dessa företag skulle bli desperata för detta. Har företaget en produkt som de tror bli en storsäljare så kvittar det ifall det drar ut på tiden. Det handlar om att hålla hypen uppe.

Och för tredje gången. Ska vi betala fullpris för ett spel för att marknaden stressar fram releasen. Vilket får till resultat att det krävs patchar på patchar (BF2 ring a bell?). Eller ska vi vänta så att vi får en bättre produkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Du vill verkligen inte svara på frågorna eller hur? Det du "glömmer" här är följande:

- HalfLife2 (hur lång försening?)
- Prey (10 år sedan det utlovades? Kommer sent i sommar/höst)
- Stalker (försening?)
m.m

Dessa är spel som verkligen har dragit över utvecklingstiden med råge. Jag har inte sett något om att dessa företag skulle bli desperata för detta. Har företaget en produkt som de tror bli en storsäljare så kvittar det ifall det drar ut på tiden. Det handlar om att hålla hypen uppe.

Och för tredje gången. Ska vi betala fullpris för ett spel för att marknaden stressar fram releasen. Vilket får till resultat att det krävs patchar på patchar (BF2 ring a bell?). Eller ska vi vänta så att vi får en bättre produkt.

Patchar pga buggar tycker jag iofs inte är riktigt samma sak som spel som är mindre optimerade än genomsnittet. Men buggar finns i alla program längre än några tiotals rader, precis som alla program är ineffektivare än optimalt. Det måste ju finnas en gräns för vad man måste acceptera och man kan naturligtvis säga att FEAR är under den gränsen om man vill. Men om de hade fördröjt lanseringen och spenderat mer pengar så hade de varit tvungna att få in de pengarna på något sätt och det troliga är att de hade varit tvungna att höja priset.

Så frågan är alltså vilket av följande som är det bästa:
1. Släppa spelet i ordinarie tid (mer eller mindre) och tjäna pengar.
2. Fördröja spelet, höja priset och tjäna pengar.
3. Fördröja spelet, behålla priset och förlora pengar.

Du skriver själv att "marknaden stressar fram releasen", dvs utvecklarna/cheferna bedömmer att alternativ 1 är det som marknaden föredrar (möjligtvis med undantag av 2 då, men den är ju företaget inte så pigga på). Tänk också på att spel faktiskt är relativt dyrt i förhållande till hårdvara, därför är nog konsumenter mer benägna att betala extra för hårdvara som kan användas till många spel.

"ska _vi_ betala fullpris" - det är ju hela grejen med marknadsekonomi - du bestämmer själv vad du vill köpa och inte! Företaget gjorde uppenbarligen bedömningen att det var bäst för dem att släppa spelet tidigare. Hade de tjänar mer pengar på en försening hade de gjort så istället.

Sen så vill jag påpeka att optimering är inte så lätt som många oinsatta människor tycks tänka sig. Ska man få några större vinster är man ofta tvungen ändra strukturen på programet i sin helhet vilket tar _mycket_ tid. Jag vet ju inte historien bakom FEAR, men om t ex the lead programmer har hoppat av projektet blir det i princip omöjligt att optimera spelet i större skala. Det skulle kanske kräva ett år eller liknande för någon annan att sätta sig in i allt nödvändigt för att ens sätta igång. De har garanterat gjort alla "småoptimeringar" (optimeringar på lokal nivå som är enkla att göra) de kunnat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Det klart det kostar mer att få ett bättre program! Antingen bättre programmerare, längre tid eller fler programmerare (fast antagligen en kombination av dessa). Dessutom kanske kunnigare designers, testare och ledning.

Du är lika go som belga. Att det kostar mer pengar när saker tar längre tid eller när de ska förfinas är inte ens något att diskutera. Det kostar tokmycket pengar. Ni verkar inte ha någon som helst insyn i hur programutveckling går till eller vilka svårigheter man står inför. Och inte bara utvecklingen är krånglig, det måste dessutom vara oerhört knivigt att administrera så här stora, osäkra projekt som det rör sig om. Hur ska cheferna kunna planera för nästa spel som ofta redan har påbörjats när det gamla släpps?

Nej, ni får ta och vakna upp ur er fantasivärld, verkligheten är mycket mer komplicerad än ni tycks tro.

Det kostar defenetivt mer att få fram ett bättre program. Men min poäng var att FEAR är tillräckligt påkostat för att vara bra mycket bättre kodat än vad det faktiskt är.

och btw, ska du citera någon kan du väl få rätt persons namn.. för det där har jag aldrig sagt...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Patchar pga buggar tycker jag iofs inte är riktigt samma sak som spel som är mindre optimerade än genomsnittet. Men buggar finns i alla program längre än några tiotals rader, precis som alla program är ineffektivare än optimalt. Det måste ju finnas en gräns för vad man måste acceptera och man kan naturligtvis säga att FEAR är under den gränsen om man vill. Men om de hade fördröjt lanseringen och spenderat mer pengar så hade de varit tvungna att få in de pengarna på något sätt och det troliga är att de hade varit tvungna att höja priset.

Så frågan är alltså vilket av följande som är det bästa:
1. Släppa spelet i ordinarie tid (mer eller mindre) och tjäna pengar.
2. Fördröja spelet, höja priset och tjäna pengar.
3. Fördröja spelet, behålla priset och förlora pengar.

Du skriver själv att "marknaden stressar fram releasen", dvs utvecklarna/cheferna bedömmer att alternativ 1 är det som marknaden föredrar (möjligtvis med undantag av 2 då, men den är ju företaget inte så pigga på). Tänk också på att spel faktiskt är relativt dyrt i förhållande till hårdvara, därför är nog konsumenter mer benägna att betala extra för hårdvara som kan användas till många spel.

"ska _vi_ betala fullpris" - det är ju hela grejen med marknadsekonomi - du bestämmer själv vad du vill köpa och inte! Företaget gjorde uppenbarligen bedömningen att det var bäst för dem att släppa spelet tidigare. Hade de tjänar mer pengar på en försening hade de gjort så istället.

Sen så vill jag påpeka att optimering är inte så lätt som många oinsatta människor tycks tänka sig. Ska man få några större vinster är man ofta tvungen ändra strukturen på programet i sin helhet vilket tar _mycket_ tid. Jag vet ju inte historien bakom FEAR, men om t ex the lead programmer har hoppat av projektet blir det i princip omöjligt att optimera spelet i större skala. Det skulle kanske kräva ett år eller liknande för någon annan att sätta sig in i allt nödvändigt för att ens sätta igång. De har garanterat gjort alla "småoptimeringar" (optimeringar på lokal nivå som är enkla att göra) de kunnat.

Nu vet jag inte hur mycket spel du själv köper. Men för att dra till ett exempel. Half Life kostade 450-499kr när det utannonserades. Efter 1 års försening kostade det fortfarande samma summa. Jag har aldrig någonsin sett en tillverkare som skulle höja priset bara för att spelet är försenat.

När jag menar marknad som ingår inte utvecklarna i den kategorin. De flesta vill nog att sin skapelse ska vara så perfekt som möjligt redan från början. Det är alltid bäst med nöjda kunder redan från början, som man brukar säga.
Trycket kommer däremot från köparna (source stölden är ett rätt bra exempel), samt de lite småt giriga cheferna som vill tjäna pengar.

Vi ska nog inte ska snacka marknadsekonomi när det gäller spelbranchen dessutom, det är ett fåtag bolag som äger mycket och ett fåtal som har kontrollen av publiceringen. Hade vi haft verklig marknadsekonomi hade inte alla nya spel i princip kostat samma slant.

Rekommenderar btw att du läser om Prey, det utannonserades 1998 tror jag det var bestämt. Har byt grafikmotor 2-3 ggr. Enligt dina tidigare räkneexempel skulle varje enskild kopia snart kosta 2000kr/st.

Och som Belga nämner om F.E.A.R.. Där har vi ett spel som inte har lidit brist på finasiering, men som hade behövt minst 3-6 månader extra finslipning/optimering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Nu vet jag inte hur mycket spel du själv köper. Men för att dra till ett exempel. Half Life kostade 450-499kr när det utannonserades. Efter 1 års försening kostade det fortfarande samma summa. Jag har aldrig någonsin sett en tillverkare som skulle höja priset bara för att spelet är försenat.

När jag menar marknad som ingår inte utvecklarna i den kategorin. De flesta vill nog att sin skapelse ska vara så perfekt som möjligt redan från början. Det är alltid bäst med nöjda kunder redan från början, som man brukar säga.
Trycket kommer däremot från köparna (source stölden är ett rätt bra exempel), samt de lite småt giriga cheferna som vill tjäna pengar.

Vi ska nog inte ska snacka marknadsekonomi när det gäller spelbranchen dessutom, det är ett fåtag bolag som äger mycket och ett fåtal som har kontrollen av publiceringen. Hade vi haft verklig marknadsekonomi hade inte alla nya spel i princip kostat samma slant.

Rekommenderar btw att du läser om Prey, det utannonserades 1998 tror jag det var bestämt. Har byt grafikmotor 2-3 ggr. Enligt dina tidigare räkneexempel skulle varje enskild kopia snart kosta 2000kr/st.

Och som Belga nämner om F.E.A.R.. Där har vi ett spel som inte har lidit brist på finasiering, men som hade behövt minst 3-6 månader extra finslipning/optimering.

Som företag så måste man försöka maximera vinsten. Det är inte "de giriga cheferna" som bestämmer det, det är en fråga om överlevnad. Om de la ner flera gånger mer jobb på Prey än andra spel men inte fick in mer pengar måste det nästan gått med förlust. Med vad ska de göra? De hade ju gått med ännu mer förlust om de inte lanserat det alls eller om de hade försökt ta 2000 kr för det.

Att utveckla spel innebär en väldigt stor risk. Om man utvecklar en pryl kanske utvecklingskostnaden är några enstaka upp till (absolut max) några tiotals procent av försäljningspriset. För spel och annan mjukvara utgör dock utvecklingskostnaden betydligt större andel. Detta gör samtidigt att man kan göra en riktigt stor vinst om ett spel "slår" eftersom kostnaden för att göra ytterligare kopior är nästan försumbar.

Vad jag vill få fram till dig och massor med andra människor i tråden är att allt inte är så enkelt som ni tycks tro. Ni måste också se saker ur företagens/utvecklarnas synvinkel. Från konsumenternas sida är det givetvis enkelt: Vi vill ha produkten gratis och den ska vara bättre än alla andra produkter. I praktiken måste man dock göra avvägningar mellan massvis med faktorer när någonting utvecklas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Som företag så måste man försöka maximera vinsten. Det är inte "de giriga cheferna" som bestämmer det, det är en fråga om överlevnad. Om de la ner flera gånger mer jobb på Prey än andra spel men inte fick in mer pengar måste det nästan gått med förlust. Med vad ska de göra? De hade ju gått med ännu mer förlust om de inte lanserat det alls eller om de hade försökt ta 2000 kr för det.

Att utveckla spel innebär en väldigt stor risk. Om man utvecklar en pryl kanske utvecklingskostnaden är några enstaka upp till (absolut max) några tiotals procent av försäljningspriset. För spel och annan mjukvara utgör dock utvecklingskostnaden betydligt större andel. Detta gör samtidigt att man kan göra en riktigt stor vinst om ett spel "slår" eftersom kostnaden för att göra ytterligare kopior är nästan försumbar.

Vad jag vill få fram till dig och massor med andra människor i tråden är att allt inte är så enkelt som ni tycks tro. Ni måste också se saker ur företagens/utvecklarnas synvinkel. Från konsumenternas sida är det givetvis enkelt: Vi vill ha produkten gratis och den ska vara bättre än alla andra produkter. I praktiken måste man dock göra avvägningar mellan massvis med faktorer när någonting utvecklas.

Vem är det som vill maximera vinsterna? Jo det är cheferna (säg hej bonusprogram) och aktieägarna.

Att utveckla något huvudtaget medför risker, det är därför man göra riskanalyser. Gör företagen en ordentlig produkt, gör god reklam och säljer det till ett skälligt pris, så kommer det att fungera. Det kallas helt normal företagsekonomi (och ja, det har jag läst två kurser i).

Jag har inte sagt att vi ska få något gratis, det är du som försöker lägga ord i munn. Jag vet hur företag fungerar, de vill maximera vinster, precis som konsumenter vill få valuta för sina pengar.
Däremot kan vi se det från denna sidan. Hade du köpt en bil som hade krävt att du var 2-3 månad kört in de på service för att fixa fel? Svar nEj. Samma sak gäller spel som BF2.

95% av alla spel so släpps idag är rent ut sagt skit. Det är spel som släng ut på marknaden, oftast är de värdelösa, har inget mervärde, dålig handling, uselt programmerade och oftast är de på tock för dyra. EA Games är näst intill synonymt med denna handling numera.

Blizzard däremot är en annan sak. Här har vi ett företag som verkligen anstränger för att skappa en perfekt produkt, som oftast håller väldigt länge. Sånt säljer. Tror samtliga spel de har släppt har varit värld guld.