Asus a8n-sli deluxe, "vanlig" s-ata på RAID?

Permalänk
Medlem

Asus a8n-sli deluxe, "vanlig" s-ata på RAID?

Alltså, jag har ett A8N-SLI DEluxe med 8 s-ata anslutningar. Har redan fyllt de 4 vanliga och kommit in på RAID anslutningarna och undrar om man kan köra en disk på en RAID anslutning som en vanlig disk.

Har testat inaktivera Silicon RAID i BIOS men då hittar jag inte disken i windows, alltså i Datorhantering.

Så går det att köra disken utan raid på raid anslutningarna?

/sorry för "korspostning" men fick inget svar i Lagring...

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Går alldeles utmärkt, ställ in disken som JBOD i Silicon-bioset, hjälpte en kompis koppla in en 5'e SATA i hans maskin för ett tag sen. På samma moderkort ska jag väl tillägga också.

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk
Medlem

kk, men hur blir det om jag sätter i ännu en disk? blir det inte krångel då?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
kk, men hur blir det om jag sätter i ännu en disk? blir det inte krångel då?

jädrar vad många hårddiskar du behöver då haha.. du har redan sjukt mycket ju..

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev
jädrar vad många hårddiskar du behöver då haha.. du har redan sjukt mycket ju..

håller me fattar inte hur man kan behöva det?
om man inte e en samlare då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
håller me fattar inte hur man kan behöva det?
om man inte e en samlare då

T.ex. videoredigering & backup?
Somliga av oss spelar inte bara...

Har 620Gb i min dator.
Sen server också som måste uppgraderas. 120Gb i en server räcker inte långt. Plus alla andra datorer hemma.

För övrigt ha du redan fått svaret på din fråga. Trevligt för jag undrade också samma sak Har nämligen samma moderkort.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

johle: ja, men om jag kör jbod på den disken i nu och när den är full och en ny disk ska in och jag kör den på JBOD också blir det väl krångel? eftersom datorn vill köra raid bla bla..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
johle: ja, men om jag kör jbod på den disken i nu och när den är full och en ny disk ska in och jag kör den på JBOD också blir det väl krångel? eftersom datorn vill köra raid bla bla..

Hm, det har jag tyvärr inget bra svar på.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
kk, men hur blir det om jag sätter i ännu en disk? blir det inte krångel då?

Inga problem, JBOD hur många som helst. Just a Bunch Of Disks...

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.