AMD Turion 64 som desktop-processor

Permalänk
Melding Plague

AMD Turion 64 som desktop-processor

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD Turion 64 som desktop-processor</b></font> <small class="small">söndag 19 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Silent PC Review har gett sig in på, enligt de själva, ett av de svårare testen de har gjort – att ser hur en AMD Turion 64 fungerar som desktop-processor. Anledningen till att man skulle vilja använda den som det är att Turion är i princip en Athlon 64 med betydligt lägre värmeutveckling, och därmed idealisk för de som vill bygga en tyst dator (exempelvis som HTPC där man också behöver prestanda). Till exempel har en Turion MT-40 (2,2 GHz, 1 MB L2-cache) en TDP på endast 25 W mot 89 W för motsvarande Newcastle 3400 .<br /><br />Silent PC Review testar den mot sin främste konkurrent, Intel Pentium M, i främst värmeutveckling/energiförbrukning. Men Turion har en hel del fördelar jämfört med Pentium M; främst är priset betydligt lägre, det är en 64-bitars processor, den använder socket 754 vilket betyder att det finns många moderkort som passar och att man kan använda vanliga kylare istället för specialmodeller som oftast krävs för Pentium M (socket 479).<br /><br />Läs artikeln hos <a href="http://silentpcreview.com/article300-page1.html" target="_blank">Silent PC Review</a>.<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

"den använder socket 775"

hoppas dom menar 754 (?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
"den använder socket 775"

hoppas dom menar 754 (?)

hehe mm, tänkte precis också kommentera det.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

lite skillnad på strömförbrukning

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
"den använder socket 775"

hoppas dom menar 754 (?)

Ops, hjärnsläpp

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd

Kan ni inte lägga av med faktafel?

TDPn är mycket riktigt 25W mot 89W. Men att påstå att praktiska skillnaden är så stor är bara ren idioti. Ni säger det inte rätt ut, men en som inte kan sånt där så bra läser det direkt som att dom utvecklar 25 respektive 89W. Jag kan säga dig att en A64 3400+ ligger mycket närmare 25W än 89W.

Permalänk
Avstängd

men vilka moderkort stödjer just Turion?

Kollade runt i butiker tidigare och någonstans stog det att det inte passar vanligt 754, men tyvärr vet jag inte vart jag läste..

Är det sant överhuvudtaget?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Kan ni inte lägga av med faktafel?

TDPn är mycket riktigt 25W mot 89W. Men att påstå att praktiska skillnaden är så stor är bara ren idioti. Ni säger det inte rätt ut, men en som inte kan sånt där så bra läser det direkt som att dom utvecklar 25 respektive 89W. Jag kan säga dig att en A64 3400+ ligger mycket närmare 25W än 89W.

"The Athlon 64 performed surprisingly well under load. Our sample uses the less efficient Newcastle core, rated at 89W, but we were pleasantly surprised to see that it came in around 55W. That was still much higher than the next highest contender, but it's still better than we expected from a supposedly "hot" Athlon 64."

Läser man tabellen drar CPU:n 53,8 W mot 26,4 W för Turion-modellen.

Men du har rätt i att TDP kan vara en "förvirrande" siffra, och att man bör vara tydlig när man använder det uttrycket vilket jag kanske inte var tillräckligt här ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
men vilka moderkort stödjer just Turion?

Kollade runt i butiker tidigare och någonstans stog det att det inte passar vanligt 754, men tyvärr vet jag inte vart jag läste..

Är det sant överhuvudtaget?

"2. Get a socket 754 board that recognizes E-stepping Athlon 64 processors. Generally any 754 board that has a BIOS dated at least mid-2005 should have this. Check latest BIOS updates and technical information for the motherboard to be sure. (A gotcha: If you have to update the BIOS in order to get E-revision processor recognition, you will need an earlier socket 754 processor to do so. So it's best to use a board that already has the E-stepping processor support.)

If E-stepping A64s are supported, the board will power up with the Turion 64. It may run at the lowest speed by default, but any modern board will let you manually set the clock speed. Just set it to your Turion 64's rated speed and you will be off and running."

Från artikeln.

/Jonas

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
"The Athlon 64 performed surprisingly well under load. Our sample uses the less efficient Newcastle core, rated at 89W, but we were pleasantly surprised to see that it came in around 55W. That was still much higher than the next highest contender, but it's still better than we expected from a supposedly "hot" Athlon 64."

Läser man tabellen drar CPU:n 53,8 W mot 26,4 W för Turion-modellen.

Men du har rätt i att TDP kan vara en "förvirrande" siffra, och att man bör vara tydlig när man använder det uttrycket vilket jag kanske inte var tillräckligt här ...

Hur rättvist är det att jämföra med en gammal CPU?
En modern motsvarighet drar under 30W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
men vilka moderkort stödjer just Turion?

Kollade runt i butiker tidigare och någonstans stog det att det inte passar vanligt 754, men tyvärr vet jag inte vart jag läste..

Är det sant överhuvudtaget?

Komplett.se skriver följande: "Denna processorn passar ej i ett Socket 754 desktop moderkort."

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317696

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
men vilka moderkort stödjer just Turion?

Kollade runt i butiker tidigare och någonstans stog det att det inte passar vanligt 754, men tyvärr vet jag inte vart jag läste..

Är det sant överhuvudtaget?

http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=310814

Är faktiskt lite små sugen på att beställa själv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exige
Komplett.se skriver följande: "Denna processorn passar ej i ett Socket 754 desktop moderkort."

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317696

Det är fel. Det beror helt på om moderkortstillverkaren valt att stödja detta eller ej. Det hela är ganska klart om man bara orkar läsa igenom artikeln. Man får ju där tips på åtminstone två vanliga desktopkort som fungerar.

Förövrigt är det intressant att äntligen få ett seriöst utfört test. Rätt bra jobbat av AMD att lyckas anpassa sin desktop/server-arkitektur så väl för bärbara maskiner. Skall bli kul att se vad deras "riktiga" svar på Pentium-M (som enligt AMD är under utveckling) kan åstadkomma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Hur rättvist är det att jämföra med en gammal CPU?
En modern motsvarighet drar under 30W.

Problemet är att det inte finns någon modern Athlon64 för socket 754 förutom dom mobila modellerna. Däremot finns Sempron i modernare varianter för socket 754. Man ville väl jämföra skillnaden i samma moderkort antar jag. Men det är klart, man kunde även jämfört mot socket 939 (och förstås annat moderkort) tycker jag eftersom en Venice också drar rätt lite ström, särskilt om man undervoltar den. Jag menar min AMD64 X2 3800+ kan jag undervolta till 1,15 Volt från standard 1,35 volt och ändå köra stabilt vid standardklockfrekvens så en Venice 3200+ borde kunna klara något liknande.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Problemet är att det inte finns någon modern Athlon64 för socket 754 förutom dom mobila modellerna. Däremot finns Sempron i modernare varianter för socket 754. Man ville väl jämföra skillnaden i samma moderkort antar jag. Men det är klart, man kunde även jämfört mot socket 939 (och förstås annat moderkort) tycker jag eftersom en Venice också drar rätt lite ström, särskilt om man undervoltar den. Jag menar min AMD64 X2 3800+ kan jag undervolta till 1,15 Volt från standard 1,35 volt och ändå köra stabilt vid standardklockfrekvens så en Venice 3200+ borde kunna klara något liknande.

Kan man jämföra med dothan kan man ju jämföra med 939 tycker jag.

A64 framställdes lite väl dålig där när dom begränsar sig till gammal teknik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Problemet är att det inte finns någon modern Athlon64 för socket 754 förutom dom mobila modellerna. Däremot finns Sempron i modernare varianter för socket 754. Man ville väl jämföra skillnaden i samma moderkort antar jag. Men det är klart, man kunde även jämfört mot socket 939 (och förstås annat moderkort) tycker jag eftersom en Venice också drar rätt lite ström, särskilt om man undervoltar den. Jag menar min AMD64 X2 3800+ kan jag undervolta till 1,15 Volt från standard 1,35 volt och ändå köra stabilt vid standardklockfrekvens så en Venice 3200+ borde kunna klara något liknande.

Venice finns även till S754, åtminstone 3200+. Troligtvis skulle det visa sig att effektförbrukningen för en sådan är mycket lik en Turion på samma frekvens och spänning. Finns som jag ser det ingen större anledning att välja Turion över Athlon64 för S939.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hmmm, undra hur mycket min venice i 2400MHz@1,2V drar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

Min A64 3000+ venice till s754 (DH-E6) har en TDP på 51w

Den går jäkligt svalt på orginal klock med stock kylarn. Jag ska ta tillfället i akt någon gång och försöka undervolta den och se om man inte kan köra den passivt med någon lite fetare fläns.

Finns bevis på amdcompare.com för de tveksamma

anv. filter s754 leta efter BXBOX eller titta efter den med 51w TDP

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Medlem

Intressant att se att totalt drog MT-40 systemet mindre (1W, men ändå) än Intel 770 även om MT-40 systemet drog mer från 12V linan på ATX12V-kontakten.

Permalänk
Medlem

Någon här som kan rekomendera moderkort då?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk

Visst bör man kunna passivt kyla en Turion som alstar runt 25-27W eller?
Skulle ju vara kanon för en HTPC, så passivt kyler man grafikkortet och skaffar ett passivt nätagg samt ett sådant chassi: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2235&session=f133b8...
Kanske man stoppar i en tyst 120mm fläkt för lite luft men ändå, vad tros om detta?

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Visst bör man kunna passivt kyla en Turion som alstar runt 25-27W eller?
Skulle ju vara kanon för en HTPC, så passivt kyler man grafikkortet och skaffar ett passivt nätagg samt ett sådant chassi: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2235&session=f133b8...
Kanske man stoppar i en tyst 120mm fläkt för lite luft men ändå, vad tros om detta?

Man måste ner långt under 25W för att kyla helt passivt.