Permalänk
Medlem

Byta moderkort, går det utan strul?

Jag har ett Abit IS-7 moderkort där fläkten börjat låta som satan och förmodligen snart lägger av. Fått höra på de datoraffärer jag besökt att såna fläktar nog inte tillverkas längre. Det är en fläkt med krokar på som ska fästas i öglor på moderkortet. Dom tipsade om att det finns nån kylpasta som samtidigt funkar som lim som jag skulle kunna fästa en kylfläns på moderkortet istället för fläkten jag har nu. Det låter ju bra men ingen visste vad denna kylpasta hette så om någon vet vill jag gärna veta.

Nåväl, det var mycket bakgrund. Jag undrar iaf om det går att bara köpa ett nytt moderkort och byta ut det gamla eller om jag kommer få problem av något slag?

Permalänk
Medlem

Köp en Zalman nordbryggekylare och sätt dit. Om fästanordningen inte passar så kan du alltid fästa den med buntband. Det finns nåt lim som även funkar som kylpasta som man kan köpa men det brukar inte vara bra. Det man gör är att man sättar kylpasta i mitten av chippet och superlim i hörnen eller kanterna. Det brukar funka bra.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Zalman har värmeledande epoxy för ca 39 kr. Även articsilver har men den är nog dyrare.

Permalänk
Medlem

Zalmans epoxy, ursäkta uttrycket, suger rejält. Jag vet flera personer (inklusive mig själv) som efter ett tags användande hört ett klirr när en fläns lossnat och landat i botten på chassit.
Kylpasta och superlim är helt klart bättre. Zalmans gamla hederliga chipsetfläns är helt ok. Om du inte har lust att köpa en, ta någon gammal fläns och såga till.

Visa signatur

Nej är också service.