Permalänk
Medlem

Dual Channel DDR

Hejsan, jag har köpt en ny dator (samma som i signaturen), till min bror och den är med Dual Channel DDRdå undrar jag hur mycket är skillnaden mellan att köra Dual och icke dual?

Permalänk

3200 MB/S mer... (med dual Channel)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
3200 MB/S mer... (med dual Channel)

Ok, vad bra!

Tack!

Permalänk
Medlem

En Athlon64 får 2 00 högre performance rating med dual channel, en 3000+ blir 3200+.

Permalänk

Vad är dual channel? Är det något man måste aktivera? Jag har två 512or och AMD 64-processor, är det då dåligt för mig att köpa 512mb till?

Permalänk
Medlem

sgt.pepper, dual channel kan aktiveras om ditt moderkort stöder dual channel genom att sätta minnerna i 2 platser så dom körs i dual channel, vilka platser det är hittar du i handboken för moderkortet.

köper du ett 512 till så får du inte dual channel om jag inte e ute o vimsar, rätta mig om jag har fel:P

Permalänk

Men förlorar jag då prestanda på att köpa 512mb till? :/

Permalänk
Medlem

nja det tro jag defenitivt inte, men om du köper två till så får du grym prestanda, men det e klart du förlorar prestanda på att inte köra dual channel men inte så mck som ett 512 mb minne till:)

Permalänk

Ojsan, jag snokade runt lite i manualen och läste på minnena och det verkar som om mitt moderkort (A8N-SLI) inte stöder dual channel för två 512or av min typ (Corsair, VS512MB400), men det stöder dual channel om man har fyra av de minnena. Så det blir till att beställa två sådana till när jag ändå ska beställa en ny chipsetkylare.

Permalänk
Medlem

hehe

Lycka till!:)

Permalänk
Medlem

När man köper minnen så står det "Dual Channel" på vissa. Funkar inte alla DDR-minnen i Dual Channel?

Eller det kanske är så att DC-minnerna kommer i 2-pack?

Permalänk
Medlem

Dual channel minnen bör du köpa i dual channel paket, annars kan du få fel timings eller nåt nnat så för säkerhetens skull, köp i paket.

Permalänk
Medlem

Men om 2x1GB minne kostar en viss mängd, och 1x1GB av precis samma minne kostar lite mindre än hälften av det första paketet, är det då bättre att köpa två st. separat, eller riskerar man att det inte funkar i Dual-Channel?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är bättre att köpa separat. Sannolikheten att dom inte skulle funka i dualchannel är väldigt små. I amd-processorer så sitter ju minneskontrollern i processorn, vilket innebär att 754-system inte kan köra dualchannel alls, medans alla 939-chip klarar detta (finns ju alltid söndagsexemplar såklart). Sen är ju stabiliteten lite beroende på om man blandar olika tillverkare och hastigheter/timings, men det har fungerat för mig med flera olika minnen blandade.