Permalänk
Medlem

X2 eller Vanlig?

Hej. Är AMD's X2 processorer eller de "vanliga" typ 3800+ bäst för SPEL? Hört att Opteron är bra för spel? X2 3800+, 3800+ eller Opteron (148?)? Bästa för SPEL.

Permalänk
Avstängd

Vanligt, då alla spel fungerar inte felfritt i X2 och måste "stänga av" en av kärnorna

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

För framtiden är ändå X2 bäst då alla nya spel med all säkerhet kommer stödja X2. Men spelar man mest gamla spel så...

Permalänk
Medlem

Okej, så en 3700+ (san diego) är bättre än en X2 3800 och en Opteron 148 2,2GHz?

Permalänk
Medlem

Re: X2 eller Vanlig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brahman
Hej. Är AMD's X2 processorer eller de "vanliga" typ 3800+ bäst för SPEL? Hört att Opteron är bra för spel? X2 3800+, 3800+ eller Opteron (148?)? Bästa för SPEL.

Då dagens spel än sålänge inte är anpassade för dualcore tjänar man inte så mycket på det.
Men en dualcore presterar inte sämre än single, det är bara dyrare...
Men framöver när spel programmeras att utnyttja kraften i två kärnor kommer dualcore vara överlägset... En Opteron är inte bättre för spel än A64, men de klckar bra vilket bäddar för bra prestanda. Men det förutsätter även att klockar de då de är sämre i prestanda/kr oklockat...

Edit: 3700:an är mer _prisvärd_ när det gäller spelprestanda men att den presterar bättre än X2:an tror jag inte, har dock inga benchs i huvudet.

Permalänk
Medlem

Okej. Är en X2 lika bra som en singel idag men kommer att bli bättre i framtiden? Om en X2 3800+ presterar lika bra som en 3700+ är det väl bättre att köpa X2an och invänta spelen som stödjer detta? Kommer köras med 1gb DDR400 och ett 7800GT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brahman
Okej. Är en X2 lika bra som en singel idag men kommer att bli bättre i framtiden? Om en X2 3800+ presterar lika bra som en 3700+ är det väl bättre att köpa X2an och invänta spelen som stödjer detta? Kommer köras med 1gb DDR400 och ett 7800GT.

Ungefär så jag resonerade när jag köpte min X2 3800+

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexi
För framtiden är ändå X2 bäst då alla nya spel med all säkerhet kommer stödja X2. Men spelar man mest gamla spel så...

Gamla spel fungerar bätre med X2, men "nya" som COD2 buggar som *svordom*

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hmm.. Vad är det som gör att det buggar och Hur buggar det? Faan också :(.. Får så svårt att bestämma mig nu!! 3700+ eller x2 3800+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Gamla spel fungerar bätre med X2, men "nya" som COD2 buggar som *svordom*

Mm, där har vi nackdelen med dualcore, vissa spel buggar
Har dock inga erfarenheter av det än då jag väntar på mitt X1800XT, tvungen att säga det

Brahman: Vissa spel går snabbare än de ska är är allmänt buggiga, men jag har som sagt inga erfarenhetr av det än. Men oftast löser man det genom att i aktivitetshanteraren ställa in spelet att använda ena kärnan. Lite omständigt men det funkar.

Permalänk
Medlem

Så det går att ställa in att ett spel bara ska använda en kärna (blir som en single)? Slutar det bugga då eller :)?

Permalänk
Medlem

ja det går attt ställa in i processer på aktivitetshanteraren, så kan man välja att stänga av ena kärnan.

Visa signatur

Me are Ownz0r

Permalänk
Medlem

OK, det blir nog en 3700+(Single) ändå. Är Big Typhoon eller 9500 bäst till kylning av denna?

Permalänk

Jag köpte en San diego 3700, jag resonerar så att när spelbranschen är 100%
kompatibel med dualcore så har det hunnit komma ut kraftigare och bättre X2
maskiner.
Och sen är det ju främst grafikortet ett spel har nytta av.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Jo det är ju sant.. Har ett 7800GT nu så. Men är Big Typhoon bättre att kyla en 3700+ än 9500? Zalmanen väger ju mindre..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brahman
Jo det är ju sant.. Har ett 7800GT nu så. Men är Big Typhoon bättre att kyla en 3700+ än 9500? Zalmanen väger ju mindre..

Googla efter tester, min Big Typhoon sköter dock sitt jobb bra 9500 Vet jag inget om.
Sen om man bara ser till spelprestanda är singlecore mest prixvärt just nu. Men om man ser till vanligt windowssittande och datorhantering överlag så går man inte tillbaka till singlecore om man suttit på dual

Permalänk

Zalman 9500 är mycket bra. Valet är ditt. Min 3200+ idlar på samma eller max 1 grad över lufttempen i lådan. Efter 2,5 timmar i toast samt vid COD2 spel kommer den upp i max 40 grader.

Då har jag ett väldämpat chassi helt utan chassifläktar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbalanced
Jag köpte en San diego 3700, jag resonerar så att när spelbranschen är 100%
kompatibel med dualcore så har det hunnit komma ut kraftigare och bättre X2
maskiner.
Och sen är det ju främst grafikortet ett spel har nytta av.

det var väl nästan en motsägelse... om en 3700 ändå inte presterar bättre i spel då det mest hänger på grafikkortet då kan ju inte det vara anledningen till att köpa en single core istället för dual...?

Permalänk
Medlem

Att köpa CPU idag är för dyrt. Vänta tills X2 3800+ kostar under 2000kr då är den ett bra köp.
Tycker i alla fall jag

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brahman
Okej. Är en X2 lika bra som en singel idag men kommer att bli bättre i framtiden? Om en X2 3800+ presterar lika bra som en 3700+ är det väl bättre att köpa X2an och invänta spelen som stödjer detta? Kommer köras med 1gb DDR400 och ett 7800GT.

även jag resonerade så när jag köpte min 4400+ (jag tycker du ska köpa en X2)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Gamla spel fungerar bätre med X2, men "nya" som COD2 buggar som *svordom*

Jag är själv ett stort fan av det spelet, och har då inte märkt av några konstigheter alls...?
exakt vad är det för buggar du pratar om?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

ALLTSÅ. Om en X2a går att ställa in så ett spel som buggar körs på EN processor så det slutar buggar så är det väl bäst att köpa en X2a? Då borde det ju vara bättre att jag köper en X2 3800+ istället för en San Diego 3700+? SKA SPELAS MED!

Det blir någon av dessa: (hjälp mig nu!)

X2 3800+
Vad för moderkort (runt 1100-1200)?
7800GT
1024mb

3700+
SLI-D
7800GT
1024MB

AMD Opteron 165
MSI K8N NEO4-F
7800GT
1024mb

Permalänk
Medlem

Köp en x2 garanterat ett bra köp! bomber3 vad dillar du om kört cod 2 utan problem.

Permalänk
Medlem

Det blir kanske en X2a då.. Men om de nu buggar, kan jag slå av ena processorn (till det spelet) och det kommer sluta bugga? Och, kan ni hjälpa mig välja ut ett moderkort till detta för runt 1100-1200 då?

X2 3800+
7800GT
PC3200 1024mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brahman
Det blir kanske en X2a då.. Men om de nu buggar, kan jag slå av ena processorn (till det spelet) och det kommer sluta bugga? Och, kan ni hjälpa mig välja ut ett moderkort till detta för runt 1100-1200 då?

X2 3800+
7800GT
PC3200 1024mb

ett spel har jag haft problem med och de va nhl2006,men efter jag installerade ms patchen så funkar även det för mej.oroa dej inte du kommer garanterat att bli nöjd.

Permalänk
Medlem

Märker man skillnad på 27,5 frames / second mer? 8)
Såg att 4000+ låg "mycket" högre upp på listan på http://www.techreport.com/reviews/2005q3/athlon64-x2-3800/ind... och den ligger ju i samma prisklass..

Permalänk

Moderkort

Jag lägger mig inte i era prolle funderingar. Däremot vill jag tipsa om vilket moderkort som är det bästa köpet för 1100-1200 idag.

Självklart är det Abit KN8-SLI för 1150:-

Det har allt:

Passivt kylt med heatpipe
USB 2,0
Firewire
Ljud
Lan
SLI
Pci-e

Dessutom är det stabilt och bra med mååånga inställningar för den som vill klocka. Inte lika bra som DFI på oc men bra ändå.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313205

Permalänk

bomber e för dramatisk.

1. 2st cores utnyttjas VISST av vissa spel i nuläget. Nvidia har fina drivisar som utiliserar båda kärnorna i en hel del spel.

2. Har hittills inte stött på en enda bugg pga X2.

3. Dyrt? 3800+ tycker jag är mkt prisvärd med tanke på dess OC potential.

Att i dagsläget köpa en singel core verkar knepigt. X2 hela dagen!!!

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Medlem

Har frågat både webhallen och komplett och dom tycker 4000+ istället för x2an

Permalänk
Medlem

Ska man köpa en 4000+ är det ännu bättre att köpa en 3700+. Lägre klock, men samma cache och den klockar som en Opteron. Åsså är den en tusing billigare än 4000+.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

jösses. Vad låter mest troligt?
Vad skulle du köpa.. 2700DDR eller 3200DDR?
en prosessor på en socket 754pin eller en 939?
Dualchannel minnen eller single channel?
Ny eller gammal teknologi?.
Köp dualcore. Mycket onödigt att köpa gammal´t strunt än nya lite mer hållbara grejjer.
Sitter själv på en dualcore 3800+ klockad till 5000+ (2000-2600mhz) å den fungerar felfritt. Å crappen med att saker buggar är skitsnack. Visst. ibland måste man gåut till aktivitetshanteraren å stänga av en kärna.
Å nej det är knappt alls någon skildnad på single och dual. Tho om du nu spelar ett spel som "stödjer" dualcore så kommer du få dubbelprestanda.

P.S De flesta som säger att single är bättre än dual har oftast inte råd med en dual

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB